- 9 - uitgaven zeer weinig te doen is. Als voorbeeld wil ik hier de uitkeringen noemen. Wanneer iemand voor een uitkering in aanmerking komt, dan kunnen wij niets anders doen dan uitbetalen. Het aantal ambtenaren is ook een vaststaand gegeven. We hebben al gekeken of het mogelijk was om bepaalde vacatures niet op te vullen. Een volgende stap zou het ontslag betekenen maar daar is het college tot op dit moment niet voor geweest. Ook de vaststaande uitgaven zullen we nader bezien. Het college is verder ook be zig met de mogelijkheden van sociaal verantwoorde privatisering en het ombuigingsprogramma zal bij de voorjaarsnota aan de commissie financiën worden aangeboden. Over de afbouwregeling van de W.W.V. en de eventuele overheveling van de gelden naar de algemene middelen valt te praten. Hierover zullen wij in de toekomst nog van gedachten kunnen wisselen. De heer JANSEN: Men kan deze zaak van twee kanten bekijken. U probeert de uitgaven op het huidige peil te houden door de tarieven te verhogen. Wij zouden het eerder andersom proberen, maar ik geef toe dat het moeilijk is. U hebt een ambtelijke ombuigingscommissie; wij als P.v.d.A. gaan ook een ombuigingscommissie vormen. De heer KONINGS: Mijn betoog was vooral gericht op het bestuderen van de uitgavenkant. Als we alleen denken aan het verhogen van belastingen en tarieven dan spreken we over verhogingen van 40%. Immers de inkomsten van belastingen bedragen op dit moment ongeveer 2.500.000,terwijl tot 1990 een bedrag van ongeveer 1.000.000,moet worden omgebogen. De heer VAN MIERT: Wij zijn van mening dat investeren geld gaat kosten. Het verhogen van belastingen en tarieven behoort geen automatisme te zijn. Reëel gezien kunnen we er echter niet aan ontkomen. Als men alleen denkt aan vermindering van de uitgaven, zonder de belastingen te verhogen, dan is het mogelijk dat twee dorpen er straks erg verpauperd uit gaan zien. De heer BROUWERS: Als reactie op de uitlatingen van de P.v.d.A. wil ik zeggen dat we nu te maken hebben met harde guldens die zo goed als niet aan inflatie onderhevig zijn. Het is moeilijker om op zulke guldens te bezuinigen dan wanneer we te maken hebben met guldens die wel sterk aan inflatie onderhevig zijn. Tenslotte is het ook zo dat de kosten voor energie sterk gedaald zijn. VOORZITTER: Wij hebben niet alleen gekeken naar het verhogen van de belas tingen, maar we hebben ook gekeken hoe we de uitgaven kunnen verminderen. Daarover bereiken u over enige tijd voorstellen die niet alle even populair zijn. We hebben hier echter een sobere begroting waarop het heel moeilijk bezuinigen is. We weten nu al dat reconstructie van wegen, stads- en dorps vernieuwing en rioleringsplannen tot hogere uitgaven zullen leiden, die de eventuele bezuinigingen weer grotendeels teniet zullen doen. We doen er ons best voor, maar het zal moeilijk zijn om de uitgaven te beperken. We zijn danook zeer benieuwd naar de inventieve mogelijkheden die de P.v.d.A.-bezuinigingscommissie aan zal dragen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. Behandeling van vragen, gesteld ingevolge art. 37 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen. De heer KONINGS: Ruim een half jaar gelden is er, middels een vraagstelling binnen het college, verzocht een onderzoek in te stellen naar de water overlast in de verlengde Bremstraat te St.Willebrord. Deze vraagstelling was naar aanleiding van klachten van de bewoner aldaar. U zal wel bekend zijn dat de waterhuishouding van dit gedeelte niet optimaal is en dat er zelfs nog bij een aantal plaatsen de sloten zijn gedempt. Naast deze vraagstelling tot onderzoek lag eveneens de vraag te komen tot een kostenplaatje waarvan kon worden uitgegaan of de bewoners medewerking in dezen konden verlenen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 9