De heer JANSEN: wij zouden graag van de overige fracties vernemen hoe zid over het draagkrachtbeginsel denken. Wij overwegen hiertoe een sub amendement in te dienen VOORZITTER: Vergadertechnisch acht ik het verstandiger om de overige fracties hier in tweede termijn op te laten reageren na de schorsing van 5 minuten. Hierna schorst de VOORZITTER de vergadering voor 5 minuten Mevrouw VERMUNT-SCHRAUWENwij zijn tegen het draagkrachtbeginsel. In komenspolitiek is een landelijke zaak en behoort niet tot de competen tie van de lagere overheden. Met het nemen van dit besluit zijn wij van mening dat er bij de muziekscholen een bepaalde risicofactor zit. Met name met betrekking tot de beleidswijziging die de muziekscholen door moeten voeren. Wij verzoeken een evaluatie van de instrumentale opleiding binnen 3 maan den. De beer van MIERT: Wij zijn ook van mening dat wij niet aan inkomens politiek moeten doen. Het verzorgen van de a.m.v op de basisscholen is al een enorme drempelverlaging, mits de schoolbesturen ermee akkoord gaan. De heer MARIJNISSEN: Inkomenspolitiek hoort thuis in Den Haag. Daar wordt ons inziens al voldoende genivelleerd. Indien wij dit door zouden voeren voor de muzikale vorming dan zou dit ook bij de tarieven voor abonnementen van het openluchtbad e.d. moeten gebeuren. De heer VISSENBERG: Het amendement van V.V.D., C.D.A. en R.V.P. komt in grote lijnen overeen met onze visie. Bij punt 2 staat dat de leerlingen zelf subsidie aan moeten vragen. We moeten echter geen valse hoop koesteren omdat men dit in Den Haag uit maakt. Indien het oorspronkelijke collegevoorstel voorzichtig was opge steld dan waren deze punten die nu in het amendement zijn opgenomen door de commissie goedgekeurd. De heer VROEGRIJK: Ik meen dat de wethouder gezegd heeft, dat er moge lijkheden zijn voor de minder-draagkrachtigen. Hij heeft niets medege deeld over het overleg dat plaats had kunnen vinden met het overlegor gaan. Indien men de cijfers hoort van 1, 2, 3 of 4 per uur dan ga ik denken aan een lopende band. Ik denk niet dat de kinderen een gedegen opleiding krijgen bij 15 minuten per leerling. De heer van der MEIJS: Zijn de verschillen in prijzen van de muziek scholen te verklaren door verschillen in organisatievorm of spelen er andere factoren mee? Wij zijn blij dat de a.m.v. voor eenieder toe gankelijk is en dat het voorstel drempelverlagend werkt. Mensen met een kleine beurs vinden een ingewikkeld systeem niet zo belangrijk, zij vinden de prijzen belangrijker. De mogelijkheden om de laagstbetaalden tegemoet te komen worden door de andere fracties niet aangegrepen. Het verschuilen achter het landelijke beleid is een zwak argument. Ik denk niet dat de opmerking van de heer Schijven, dat de minst draag- krachtigen altijd nog voor een bijdrage naar de gemeente kunnen gaan, juist is. Indien er in de toekomst nog meer bezuinigd moet worden dan kunnen we ook de rijkeren naar de muziekkorpsen toesturen voor een op leiding. Toch zouden wij nog graag het standpunt vernemen van de Vrije Lijst ten aanzien van een inkomensafhankelijke subsidie. Wij betwijfelen overigens nog dat wij een sub-amendement in moeten die nen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 79