worden alleen voor deze doeleinden beschikbaar gesteld middels vast
gestelde budgetten van het Rijk. Indien wij van de gelden van de Rijks
overheid geen gebruik maken, worden ze elders voor hetzelfde doel aan
gewend. Een kleine bijdrage van onze gemeente levert een grote bijdrage
aan het fietsgenot. De kortsluitingsroute garandeert een rustige en
veilige verbinding tussen de Zundertsewegde Schijfse Vaartkant en
het fietspad in de Rucphense bossen. De alternatieve routes van de
P.v.d.A zijn levensgevaarlijk in de smalle Vennestraat waar veel melk
wagens en buikwagens gebruik van maken. Tot slot is het C.D.A. van
mening dat veel onjuiste persberichten en misverstanden voorkomen
hadden kunnen worden wanneer tijdig met de betreffende landinrichtings
commissie was overlegd. Aldus de heer KONINGS.
De heer van MIERT: Wij sluiten ons aan bij de woorden van het C.D.A.
Het initiatiefvoorstel wijzen wij verder af omdat er in plaats van
hoogovenslakken gewoon steenpuin gebruikt zal worden. Wij vinden de
alternatieve routes erg gevaarlijk voor oudere mensen en jonge mensen
met kleine kinderen.
De heer VISSENBERG: De Vrije Lijst stemt in met het initiatiefvoorstel
van de P.v.d.A. Het gaat bij ons veel meer om de gekozen plaats dan de
kostprijs of de materiaalkeuze voor het aan te leggen fietspad. Wij
zijn vóór fietspaden, daar waar ze nodig zijn. Het voorstel van de
P.v.d.A. is een afdoend alternatief dat geen geld kost voor de gemeen
te. Wij vinden dat het geld beter besteed kan worden aan bestaande
wegen in onze gemeente die zeer slecht zijn.
De heer BROUWERS: Wij zijn can verschillende redenen tegen het initia
tiefvoorstel van de P.v.d.A. Aan de procedure met betrekking tot het
deelplan fietspaden, als verwoord door de heer Konings, wil ik nog
enkele punten toevoegen. Er zijn twee begeleidingscommissies ingesteld,
een ambtelijke en een bestuurlijke waarin de toenmalige fractie
voorzitter van de Vrije Lijst zitting had. Nooit zijn er van die kant
aanmerkingen gemaakt op het deelplan fietspaden. Naast het deelplan is
er een meerjaren uitvoeringsprogramma vastgesteld dat deze raad is
gepasseerd.
In dit plan is een aantal prioriteiten opgenomen zoals dit fietspad
voor 1987/1988Indien wij in Rucphen een fietspad kunnen krijgen voor
25% van de kosten dan moeten we dit met beide handen aangrijpen.
Recente gegevens geven aan dat de fietsdrukte in West-Brabant hier
prektisch het drukst is en dat deze alleen nog toeneemt. Verder wordt
altijd gesproken over werkgelegenheid. Welnu de aanleg van dit fietspad
is niet zo'n groot werk maar het levert toch wel een bijdrage. Bij het
aanleggen van fietspaden en het uitzetten van fietsroutes geldt als
een van de uitgangspunten dat de gevaarlijke knelpunten worden
weggehaald. Model A van de P.v.d.A. zou een heel aantal gevaarlijke
knelpunten creëren in het dorp Rucphen. Vandaar dat wij dit voorstel
afwijzen.
De heer GABRIELS: Het is zes jaar geleden dat ik zitting had in de
bestuurlijke begeleidingscommissie. Op de aanleg van het fietspad heb
ik toen weinig invloed gehad.
De heer VROEGRIJK: Ik sluit mij geheel aan bij het duidelijke betoog
van de heer Konings.
De heer van der MEIJS: De opmerkingen die zijn gemaakt m.b.t.
procedures die in het verleden plaats hebben gevonden zijn hier niet zo
erg relevant, omdat we hier te maken hebben met een eventuele
bezuiniging.