worden alleen voor deze doeleinden beschikbaar gesteld middels vast gestelde budgetten van het Rijk. Indien wij van de gelden van de Rijks overheid geen gebruik maken, worden ze elders voor hetzelfde doel aan gewend. Een kleine bijdrage van onze gemeente levert een grote bijdrage aan het fietsgenot. De kortsluitingsroute garandeert een rustige en veilige verbinding tussen de Zundertsewegde Schijfse Vaartkant en het fietspad in de Rucphense bossen. De alternatieve routes van de P.v.d.A zijn levensgevaarlijk in de smalle Vennestraat waar veel melk wagens en buikwagens gebruik van maken. Tot slot is het C.D.A. van mening dat veel onjuiste persberichten en misverstanden voorkomen hadden kunnen worden wanneer tijdig met de betreffende landinrichtings commissie was overlegd. Aldus de heer KONINGS. De heer van MIERT: Wij sluiten ons aan bij de woorden van het C.D.A. Het initiatiefvoorstel wijzen wij verder af omdat er in plaats van hoogovenslakken gewoon steenpuin gebruikt zal worden. Wij vinden de alternatieve routes erg gevaarlijk voor oudere mensen en jonge mensen met kleine kinderen. De heer VISSENBERG: De Vrije Lijst stemt in met het initiatiefvoorstel van de P.v.d.A. Het gaat bij ons veel meer om de gekozen plaats dan de kostprijs of de materiaalkeuze voor het aan te leggen fietspad. Wij zijn vóór fietspaden, daar waar ze nodig zijn. Het voorstel van de P.v.d.A. is een afdoend alternatief dat geen geld kost voor de gemeen te. Wij vinden dat het geld beter besteed kan worden aan bestaande wegen in onze gemeente die zeer slecht zijn. De heer BROUWERS: Wij zijn can verschillende redenen tegen het initia tiefvoorstel van de P.v.d.A. Aan de procedure met betrekking tot het deelplan fietspaden, als verwoord door de heer Konings, wil ik nog enkele punten toevoegen. Er zijn twee begeleidingscommissies ingesteld, een ambtelijke en een bestuurlijke waarin de toenmalige fractie voorzitter van de Vrije Lijst zitting had. Nooit zijn er van die kant aanmerkingen gemaakt op het deelplan fietspaden. Naast het deelplan is er een meerjaren uitvoeringsprogramma vastgesteld dat deze raad is gepasseerd. In dit plan is een aantal prioriteiten opgenomen zoals dit fietspad voor 1987/1988Indien wij in Rucphen een fietspad kunnen krijgen voor 25% van de kosten dan moeten we dit met beide handen aangrijpen. Recente gegevens geven aan dat de fietsdrukte in West-Brabant hier prektisch het drukst is en dat deze alleen nog toeneemt. Verder wordt altijd gesproken over werkgelegenheid. Welnu de aanleg van dit fietspad is niet zo'n groot werk maar het levert toch wel een bijdrage. Bij het aanleggen van fietspaden en het uitzetten van fietsroutes geldt als een van de uitgangspunten dat de gevaarlijke knelpunten worden weggehaald. Model A van de P.v.d.A. zou een heel aantal gevaarlijke knelpunten creëren in het dorp Rucphen. Vandaar dat wij dit voorstel afwijzen. De heer GABRIELS: Het is zes jaar geleden dat ik zitting had in de bestuurlijke begeleidingscommissie. Op de aanleg van het fietspad heb ik toen weinig invloed gehad. De heer VROEGRIJK: Ik sluit mij geheel aan bij het duidelijke betoog van de heer Konings. De heer van der MEIJS: De opmerkingen die zijn gemaakt m.b.t. procedures die in het verleden plaats hebben gevonden zijn hier niet zo erg relevant, omdat we hier te maken hebben met een eventuele bezuiniging.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 70