- 3 -
Na goedkeuring van het plan door de C.L.C. ging het plan naar Gedepu
teerde Staten ter beoordeling of het plan in overeenstemming was met
het provinciaal beleid. Tot slot werd het plan ter inzage gelegd waarna
iedereen bezwaar in kon dienen bij G.S. De heer van Miert heeft hier
destijds gebruik van gemaakt. De Natuurwerkgroep Rucphen heeft destijds
ook bezwaar gemaakt, maar niet tegen dit fietspad.
Na behandeling van de bezwaren volgde de wettelijke stemming van de
ruilverkaveling
Na de vóór-stemming van de ruilverkaveling is de Laninrichtings-
commissie gehouden om aan een stemmingsrapport met de bijbehorende
plankaarten uitvoering te geven. Zo ook aan dit recreatieve fietspad.
Om een fietspad daadwerkelijk te realiseren is overleg nodig met de
directeur Landbouw-, Natuur- en Openluchtrecreatie om het te toetsen
aan de op dat moment geldende criteria i.v.m. planologie, constructie,
begroting en subsidiemogelijkheden. Verder moet ook overlegd worden met
de betrokken gemeenten over constructie, toekomstig beheer, bijdrage in
de kosten en er moet een verzoek can een aanlegvergunning conform de
geldende bestemmingsplannen worden gedaan.
Van alle genoemde instanties is goedkeuring verkregen. In het deelplan
recreatieve fietspaden van het Streekgewest is het hierbedoelde tracé
opgenomen als kortsluitingsroutes H15 en H16. Bij de ontwikkeling van
dit plan is duidelijk gesteld dat er een groot tekort is aan recrea
tieve fietspaden. Toen waren er inspraakmogelijkheden over het
betreffende plan maar hiervan hebben de Natuurwerkgroep Rucphen en de
P.v.d.A. geen gebruik gemaakt.
Indien plannen, die zo democratisch tot stand komen, op het
allerlaatste moment geen doorgang zouden kunnen vinden als gevolg van
een initiatiefvoorstel kan men spreken van onbehoorlijk bestuur. Wij
zijn dan ook tegen dit initiatiefvoorstel.
Ook hebben wij geconstateerd dat over de constructie en de eventuele
schade aan natuurbelangen nogal wat bezwaren bestaan. Daar een gedeelte
van het tracé in de beschermingszone van een waterwingebied ligt, is
gekozen voor een fundering van gewassen en gebroken puin zoals ook bij
het fietspad Rucphen-Schijf is gebruikt. Als deklaag is gekozen voor
estraliet labiel C, hetgeen in waterwingebieden is toegestaan. Ter
bescherming van vogels wordt m.n. in het oostelijk deel van het tracé
een broedvriendelijke omgeving gecreëerd door deze openbare weg, die
toegankelijk is voor alle gemotoriseerde verkeer, straks hiervoor af te
sluiten. Voor de aanleg van dit fietspad wordt in hoofdzaak alleen wat
begroeiing in de bermen, overwegend vogelkers, verwijderd. Ter compen
satie zal er in het oostelijk deel extra boombeplanting plaatsvinden.
Er is dus geen sprake van het rooien van een stuk bos langs een
onverharde weg.
Het fietspad krijgt een breedte van 1.50 meter.
De kosten zijn begroot op f 75.000,—-. Aanvankelijk zijn bedragen ge
noemd van f 200.000,maar door de onderhandelingen met de betrokken
partijen is gebleken dat de gemeente Rucphen koos voor een semi-
verharding en geen asfalt. Ook is een gedeelte van het tracé dat
opgenomen was als fietspad van 3 meter in de nieuwe plannen opgenomen
als insteekweg ten behoeve van het landbouwverkeer en het gemotoriseerd
militair verkeer. Dit betekent minder kosten voor onze gemeente en
hierdoor kan de beplanting aan weerszijden van het tracé gespaard
blijven. De gemeenschapsgelden, als vermeld in het initiatiefvoorstel.