- 3 - Na goedkeuring van het plan door de C.L.C. ging het plan naar Gedepu teerde Staten ter beoordeling of het plan in overeenstemming was met het provinciaal beleid. Tot slot werd het plan ter inzage gelegd waarna iedereen bezwaar in kon dienen bij G.S. De heer van Miert heeft hier destijds gebruik van gemaakt. De Natuurwerkgroep Rucphen heeft destijds ook bezwaar gemaakt, maar niet tegen dit fietspad. Na behandeling van de bezwaren volgde de wettelijke stemming van de ruilverkaveling Na de vóór-stemming van de ruilverkaveling is de Laninrichtings- commissie gehouden om aan een stemmingsrapport met de bijbehorende plankaarten uitvoering te geven. Zo ook aan dit recreatieve fietspad. Om een fietspad daadwerkelijk te realiseren is overleg nodig met de directeur Landbouw-, Natuur- en Openluchtrecreatie om het te toetsen aan de op dat moment geldende criteria i.v.m. planologie, constructie, begroting en subsidiemogelijkheden. Verder moet ook overlegd worden met de betrokken gemeenten over constructie, toekomstig beheer, bijdrage in de kosten en er moet een verzoek can een aanlegvergunning conform de geldende bestemmingsplannen worden gedaan. Van alle genoemde instanties is goedkeuring verkregen. In het deelplan recreatieve fietspaden van het Streekgewest is het hierbedoelde tracé opgenomen als kortsluitingsroutes H15 en H16. Bij de ontwikkeling van dit plan is duidelijk gesteld dat er een groot tekort is aan recrea tieve fietspaden. Toen waren er inspraakmogelijkheden over het betreffende plan maar hiervan hebben de Natuurwerkgroep Rucphen en de P.v.d.A. geen gebruik gemaakt. Indien plannen, die zo democratisch tot stand komen, op het allerlaatste moment geen doorgang zouden kunnen vinden als gevolg van een initiatiefvoorstel kan men spreken van onbehoorlijk bestuur. Wij zijn dan ook tegen dit initiatiefvoorstel. Ook hebben wij geconstateerd dat over de constructie en de eventuele schade aan natuurbelangen nogal wat bezwaren bestaan. Daar een gedeelte van het tracé in de beschermingszone van een waterwingebied ligt, is gekozen voor een fundering van gewassen en gebroken puin zoals ook bij het fietspad Rucphen-Schijf is gebruikt. Als deklaag is gekozen voor estraliet labiel C, hetgeen in waterwingebieden is toegestaan. Ter bescherming van vogels wordt m.n. in het oostelijk deel van het tracé een broedvriendelijke omgeving gecreëerd door deze openbare weg, die toegankelijk is voor alle gemotoriseerde verkeer, straks hiervoor af te sluiten. Voor de aanleg van dit fietspad wordt in hoofdzaak alleen wat begroeiing in de bermen, overwegend vogelkers, verwijderd. Ter compen satie zal er in het oostelijk deel extra boombeplanting plaatsvinden. Er is dus geen sprake van het rooien van een stuk bos langs een onverharde weg. Het fietspad krijgt een breedte van 1.50 meter. De kosten zijn begroot op f 75.000,—-. Aanvankelijk zijn bedragen ge noemd van f 200.000,maar door de onderhandelingen met de betrokken partijen is gebleken dat de gemeente Rucphen koos voor een semi- verharding en geen asfalt. Ook is een gedeelte van het tracé dat opgenomen was als fietspad van 3 meter in de nieuwe plannen opgenomen als insteekweg ten behoeve van het landbouwverkeer en het gemotoriseerd militair verkeer. Dit betekent minder kosten voor onze gemeente en hierdoor kan de beplanting aan weerszijden van het tracé gespaard blijven. De gemeenschapsgelden, als vermeld in het initiatiefvoorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 69