- A -
De heer MARIJNISSEN: Wij zijn zeer ingenomen met het gegeven dat mede door
het beschikbaar stellen van dit krediet in de gemeente Rucphen een eerste
aanzet gegeven gaat worden aan stads- en dorpsvernieuwingsactiviteiten.
Wij hebben toch enige opmerkingen m.b.t. de te volgen procedure. Het is
een onjuiste procedurevolgorde een krediet vast te stellen voor een plan
dat nog niet door de raad is goedgekeurd. Graag zouden wij van u vernemen
waarom u deze procedure volgt. Plannen inzake de stads- en dorpsvernieuwing
dienen ons inziens getoetst te zijn aan de Inspraakverordening. Hoe denkt
uw college deze activiteiten te regelen en te plannen.
De heer van MIERT: Wij hebben geen enkele moeite met dit voorstel. De
middenstand in Rucphen zit hier al jaren op te wachten. Wij hopen op een
zo spoedig mogelijke realisering.
Wethouder VERPAALEN: Bij onderhandse aanbestedingen zijn wij steeds ruim
schoots binnen de begrotingen gebleven. Wij kunnen dan als college be
drijven uitnodigen waarvan wij zeker weten dat zij de capaciteit en de
kennis bezitten om de werkzaamheden naar tevredenheid uit te voeren.
Adviesbureaus adviseren ook voor onderhandse aanbestedingen. Na de goed
keuring van dit krediet vindt er een aanbesteding plaats. De uitvoering
zal in twee fasen plaatsvinden. In de eerste fase wordt de riolering ver
vangen en in de tweede fase zal de gehele reconstructie plaatsvinden.
In dit krediet is een bedrag inbegrepen voor de inrichting van het plein
voor het gemeentehuis. Hier dienen nog plannen voor uitgewerkt te worden.
Hier zal de commissie openbare werken nog een visie over kunnen geven.
Het gaat er hier om dat een krediet beschikbaar wordt gesteld zodat we
met de riolering van start kunnen gaan.
VOORZITTER: Het betreft hier niet een plan dat als zodanig door de raad
moet worden vastgesteld. Er vindt in feite niets anders plaats dan het
opnieuw inrichten van de bestemming verkeersdoeleinden. De herinrichting
kost echter geld en door het krediet beschikbaar te stellen geeft u te
kennen met de uitvoering akkoord te gaan. Uit het voorstel blijkt overigens
duidelijk dat het ook gaat om een noodzakelijk herstel c.q. vernieuwen van
de riolering zodat voor een deel van de geraamde kosten toch al een krediet
gevraagd zou zijn.
De "reconstructie fase 1" heeft begin 1986 voor eenieder ter inzage ge
legen en is tevens in de commissie openbare werken behandeld.
Na de werkzaamheden aan de riolering dient de grond nog geruime tijd na
te zakken alvorens tot definitieve herstrating kan worden overgegaan.
Die tijd zullen wij benutten om ook de "uitbreiding fase 1" ter inzage te
leggen.
De heer JANSEN: Ik mag concluderen dat u geen enkele ervaring heeft met
openbare aanbestedingen. Wij gaan echter akkoord met dit voorstel. Over
de eigendomsoverdracht van de St.Martinusstraat heb ik nog geen antwoord
gekregen.
De heer MABIJN ISSEN :Indien dit wel een plan in het kader van de stads
en dorpsvernieuwing is dan dient het plan getoetst te worden aan de wet
en zijn wij gebonden aan de voornoemde procedures.
Wethouder VERPAALEN: Wij zijn op dit moment met de provincie in onder
handeling over de overdracht van de gehele St.Martinusstraat. Indien
daar duidelijkheid over bestaat zal ik de raad c.q. de commissie hiervan
in kennis stellen.
Het betreft hier geen herinrichting in het kader van de stads- en dorps
vernieuwing. Het is meer een reconstructie van de bestaande verkeersroute.
De heer MARIJNISSEN: Mijns inziens zou het geheel duidelijker geweest zijn
indien in het voorstel niet gesproken zou zijn van een dorpsvernieuwings
activiteit die voorkomt uit het "Indicatief meerjarenprogramma stads- en
dorpsvernieuwing"