- 9 -
De heer BROUWERS: Sinds enkele jaren is de bushalte Dorpsstraat 55 ver
plaatst naar Dorpsstraat 13. De voornaamste reden was overlast voor de be
woners aan de Dorpsstraat.
noH3f dfze overplaatsing, maar vooral de laatste maanden
ondervindt de plaatselijke ondernemer schoenhandel J.de Bruijn, Dorps-'
straat 13 te St.Willebrord veel overlast. P
Het probleem is n.l., dat veel busreizigers met de fiets naar de bushalte
komen en hun fiets stallen tegen de muren van de schoenwinkel. Daarnaast
perkt" Z1J g6p a v/oor de etalageramen zodat het uitzicht wordt be-
Ik verzoek u dan ook de mogelijkheid te bekijken om op de grond achter
de bushalte een fietsenstalling in te richten.
Wethouder VERPAALEN: In combinatie met verzoeken over wijziging van de
busroute door St.Willebrord en Sprundel heeft het thans door u gesigna
leerde probleem al geruime tijd onze aandacht.
Pas kortgeleden ontvingen wij van de BBA een reactie waaruit bliikt dat
een wijziging van de route niet tot de mogelijkheden behoort. Althans
verï h 0nd"ha"9e deel uan de Dorpsstraat. Een en ander houdt
verband met de rijtijden waaraan de streekvervoerder zich te houden
heeft, de geschiktheid van straten voor busverkeer en het aantal reizi-
gers dat vervoerd moet worden.
Nu wel vaststaat dat de busroute voor een deel over de Dorpsstraat-
Noorderstraat zal blijven lopen staat ook de noodzaak vast halteplaatsen
liik zoals Z hanKdïaVf?* NU is dat lan9 niet altiJd even gemakke
lijk zoals ook nu weer blijkt en in het verleden gebleken is. Tot de
taak van de gemeente rekenen wij echter ook het leveren van een bijdrage
V/andaar Hafn l"ancieJ® Zln" aan een 90ede openbare vervoervoorziening.
fahH'O nloT8? ?SC,hlkbaar W°rdt gesteld en schuilgelegenheden
(abri s) geheel of gedeeltelijk op kosten van de gemeente zijn geplaatst.
J vragen ons echter af of ook andere voorzieningen op kosten van de
gemeente uitgevoerd moeten kunnen worden. Met name denken wij dan aan
stallingsgelegenheid voor fietsen. Het bevorderen van een evenwicht
tussen de betrokken belangen -bevorderen openbaar vervoer enerzijds en
benaderen 0V/8rlaSt anderziJds" noopt ertoe deze vraag positief te
Wij plaatsen hierbij direct de aantekening dat noch van de BBA noch
van de provincie op het financiële vlak enige ondersteuning te ver
wachten valt. Het is daarom zaak vooraf eerst een goed inzicht te
hebben m de kosten van een en ander. In verband hiermede is momenteel
een voorstel in voorbereiding om juist bij bedoelde halte bij wiize van
experiment een fietsenstalling te maken. Uw vraag komt dus net iets te
vroeg om nu al een concreet standpunt mee te kunnen delen. Op heel korte
stel^" Zaal< 8Chter blnnen het college aan de orde worden ge-
De heer BROUWERS: De RVP is zeer belangstellend of het arbeidsbureau
MoorS 9aan W6r m6t dB v/oorgenomen wijzigingen in de wet Vermeend/
n™iW0th900I\d0 wark9evers maximaal vier jaar vrijstelling van sociale
Co'nnn 10 d*enst nemen van langdurig werklozen en een premie
IT ?'mSr"kT begeleiding en scholing. Sinds 1 oktober j.l. werden
er ai 1.000 arbeidscontracten afgesloten.
Er zijn zelfs directeuren van arbeidsbureaus die het niet zien zitten
en tegen werkgevers zeggen geen belangstelling voor de wet te hebben.
Dit omdat zij moeite hebben met het omschakelen op de minder kansrijke,
langdurig werklozen.