de consequenties als we nu nog een onderzoek laten instellen aan de hand van de oppervlaktewaarde in plaats van meteen over te gaan naar de ver- keerswaarde? We weten dat deze raad er helemaal achter staat dat de opper vlaktewaarde de beste oplossing is. We zijn echter de enige gemeente in Brabant. De gemeente Amsterdam heeft voor de overschakeling de Stichting Kafi ingeschakeld. Hierbij zullen 76 taxateurs worden betrokken. Zal de dienstverlening aan onze gemeente hierdoor niet in het gedrang komen. De VOORZITTER: De heer Luijkx heeft opgemerkt dat eraan gewerkt wordt dat de gemeenten alle verplicht worden over te stappen van de oppervlakte- grondslag naar de waardegrondslag. Er zijn, naar ik meen, in Nederland ongeveer honderd gemeenten die nog met de oppervlaktegrondslag werken. De meeste werken dus met de waardegrondslag. Het is duidelijk dat het genoemde wetsontwerp er zal komen zodat we verplicht zullen worden over te stappen naar de waardegrondslag. De heer Brouwers heeft al aangekon digd dat Amsterdam overgaat. Daar is inderdaad een aanzienlijk bedrag mee gemoeid voor de Stichting Kafi, die hiermee een grote order heeft verworven. Het is echter een groot bureau en ik ben ervan overtuigd dat zij hun vaste klant Rucphen evengoed zullen bedienen als Amsterdam. Naar aanleiding van de opmerkingen van de heren Luijkx en Brouwers moet ik u erop attent maken dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op het ogenblik onderhandelt met het Ministerie van Binnenlandse Zaken over de vergoeding voor de gemeenten die verplicht moeten overschakelen van de oppervlaktegrondslag naar de waardegrondslag. Gebleken is dat Amster dam het niet zo slim heeft aangepakt door nu al over te gaan want de Minister van Binnenlandse Zaken heeft medegedeeld dat die gemeenten geen vergoeding zullen krijgen. Als wij dus eerder overgaan dan de Minister van ons wil, en voordat er overeenstemming is bereikt over de vergoeding, is dat in ons financiëel nadeel. Wij zullen dus angstvallig de datum in de gaten houden waarbinnen wij over moeten stappen om de vergoeding te kunnen krijgen die door het rijk gegeven zal worden. We zullen dit doen in goed overleg met de Stichting Kafi. In een bespreking met deze Stich ting hebben ze mij al gewaarschuwd voor het feit dat te vroeg overgaan de gemeente geld zou kunnen kosten. Zij hebben toegezegd, samen met ons, het juiste moment te kiezen om over te gaan. Waar dat moment precies ligt weet ik niet. Het is natuurlijk een heel karwei dus denk ik dat we voor 1992 een op dracht aan de Stichting Kafi gaan geven maar nogmaals in de wetenschap dat het dan ook echt moet en dat we daar een vergoeding voor zullen krijgen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. Nota inzake de le wijziging van de begroting 1987 van het Werkvoorzieninqs- schap West Noord-Brabant Mevrouw VERMUNT-SCHRAUWEN: De CDA-fractie staat achter dit prima voorstel waaruit blijkt dat het bestuur van het Werkvoorzieningsschap een zorg vuldig beleid voert. Insiders weten dat vervanging van de werkplaatsen aan de Zwaanhoefstraat en de Kleine Kroeven noodzakelijk zijn. Een bij komend aspect is dat de Kleine Kroeven vrijkomt voor opvang van oudere verstandelijk gehandicapte werknemers. De heer BROUWERS: Indien de grond aangekocht zou zijn in de gemeente Rucphen dan zou dit een aanzienlijk bedrag gescheeld hebben. Wethouder ERMEN: Ik ben het eens met mevrouw Vermunt-Schrauwen en de heer Brouwers. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. Voorjaarsnota/bezuiniqinqsnota met dekkinqsplan van de gemeente Rucphen met betrekking tot het begrotingsjaar 1987 De heer van MIERT: Op de eerste plaats wil de VVD haar waardering uit spreken over deze duidelijke en goede voorjaarsnota. De hierin genoemde bezuinigingen hebben onze volledige instemming. Er wacht u echter voor

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 33