tv*r£>
- 14 -
De heer KONINGS: Wij hebben begrepen dat m.b.t. de vorming van steun
punten in het kader van het flankerend ouderenbeleid een beroep zal
worden gedaan op de experimentenpot van W.V.C.
Mocht straks uit de beoordeling van de plannen blijken dat slechts een
deel van de structurele kosten uit die pot wordt vergoed,is uw college
dan bereid de rest van de structurele kosten op zich te nemen.
Wethouder SCHIJVEN: De vorming van steunpunten verkeert op dit moment
in een fase van planologische en financiële uitwerking. Hiervoor is een
ambtelijke werkgroep in het leven geroepen. Het zou mogelijk kunnen zijn
dat wij de structurele kosten geheel of gedeeltelijk terugontvangen via
een daarvoor door W.V.C. ingestelde "experimentenpot". Dit is misschien
ook mogelijk via een regeling met de ziektekostenverzekeraars, de A.W.B.Z.-
regeling. Verzorging vanuit een steunpunt zal aanmerkelijk voordeliger
zijn dan opname in een verzorgingstehuis. Op basis van dit gegeven zouden
ziektekostenverzekeraars bereid kunnen zijn een gedeelte van de structu
rele kosten voor hun rekening te nemen. Overigens dient er rekening mee
te worden gehouden dat bijdragen uit de "experimentenpot" van W.V.C.
van tijdelijke aard zullen zijn, zodat op langere termijn een aanmerkelijk
gedeelte voor rekening van de gemeente zal komen, indien tot de realisering
van steunpunten wordt overgegaan.
Gezien het feit dat er nu de kans is om vanuit de provinciale overheid
in het kader van het flankerende ouderenbeleid, een bijdrage te ontvangen
in de stichtingskosten en het gegeven dat wellicht bijdragen in de struc
turele kosten kunnen worden verwacht, zal het college zeker bereid zijn,
indien nodig, vanuit het welzijnswerk een financiële bijdrage te leveren.
Vooral omdat de ouderenzorg als prioriteit nummer één de aandacht zal
moeten krijgen.
Die prioriteitsstellingen, ook ten aanzien van het gehandicaptenbeleid
en het bibliotheekwerk, zullen zeker op termijn een aanslag plegen op de
middelen voor het totale welzijnswerk. Dit betekent eveneens dat de bij
dragen aan andere niet zo noodzakelijke taken binnen het welzijnswerk
moeten worden verminderd en afgebouwd. Een definitieve balans kunnen wij
pas opmaken wanneer meer bekend is over de omvang van de brede doeluit
kering op basis van de Welzijnswet die toevloeit naar het gemeentefonds
op basis van objectieve verdeelmaatstaven.
Niets meer aan de orde zijnde, sluit de VOORZITTER de vergadering met
gebed.
,de secretaris.
,de voorzitter.
secretaris