- 14 -
Bouwrijp maken Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van
grond f 248.132,24 voor het bouwrijp maken van grond gelegen in het
bestemmingsplan "De Stote Stede" te Rucphen
De heer JANSEN: Onder verwijzing naar de discussie in de commissie
openbare werken is ook de P.v.d.A. akkoord met dit voorstel. Wij
hechten er aan óók ons vertrouwen uit te spreken in de afdeling
gemeentewerken, die ter zake deskundig is.
Wij vinden het echter wat al te simpel om zondere nadere specifica
tie akkoord te gaan met een bedrag van f 27.500,voor egaliseren
en ophogen, terwijl er duidelijk sprake is van een thans te hoog
gelegen terrein. Ook hier geldt dus in de toekomst ons verzoek om
een uitgebreidere cijfermatige onderbouwing ter inzage te leggen.
Wethouder VERPAALEN: Het gaat hier om een vaste post, een vast
percentage van de totale oppervlakte waarover in de conmissie-
vergadering voldoende is gezegd. Ik nodig de heer Jansen uit nadere
inlichtingen in te winnen bij de deskundigen van de afdeling
gemeentewerken
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
Meerjaren- Meerjarenprognose gewone dienst 1988-1991
prognose De heer JANSEN: De uitgebreide en overzichtelijke meerjarenprognose
laat zien dat de onroerend-goedbelasting fors verhoogd dient te
worden indien we het huidige voorzieningenniveau willen handhaven.
De onroerend-goedbelasting zou in de periode 1989-1991 met maar
liefst 49,69% moeten stijgen. Dit betekent een stijging van gemid
deld 16,56% per jaar. Bij een volledige afwenteling van de korting
op de sociale sector op deze sector zal de gemiddelde stijging van
de O.G.B. 13,83% bedragen bij gelijkblijvende overige tarieven.
Wanneer de overige tarieven met 2% stijgen, dan zal de O.G.B. met
gemiddeld 12% per jaar moeten stijgen. Het ziet er somber uit voor
onze inwoners. Toch hebben wij nog enkele opmerkingen.
De structurele besparing als gevolg van de privatisering van de
containerdienst is niet in de berekeningen meegenomen. Verder blijkt
dat de opbrengst van de onroerend-goedbelasting en de hondenbelas
ting structureel f 50.000,te laag is geraamd en dat van de ver
fijning van de sociale structuur een bedrag van f 11.000,in
reserve wordt gehouden. De eenmalige meevallers in het verleden zijn
nog niet vergeten.
Verder zou onze begroting al uitgeperst zijn, maar wij wagen dat te
betwijfelen. Wij geven daarvan slechts één voorbeeld. Herstraten van
klinkerkeien staat in de begroting 1988 op f 14,65 per meter. In het
laatste voorstel over de St. Janstraat wordt uitgegaan van f 13,25,
ofwel een verschil van 10%. Op één klein postje in onze begroting
scheelt dat al ruim f 1.100,
Het is niet onze bedoeling hier nog eens in herhaling te vallen en
verwijzen als het gaat om de grote lijn gemakshalve naar onze alge
mene beschouwingen 1988.
Een nog kritischer kijk op onze uitgaven moet naar onze mening voor
komende jaren centraal staan. In principe dubbelzijdig gebruik van
papier, nagaan of alle abonnementen wel nodig zijn. Is een vaste
post voor meubilair na een pas opnieuw ingericht gemeentehuis geen
overbodige luxe? Maar ook kijken of de huidige personeelsbezetting
van ons gemeentelijk apparaat wel zo kan blijven. Wij bedoelen daar
mee: géén automatische aanstelling van nieuw personeel als er
vacatures ontstaan.