- 14 - Bouwrijp maken Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van grond f 248.132,24 voor het bouwrijp maken van grond gelegen in het bestemmingsplan "De Stote Stede" te Rucphen De heer JANSEN: Onder verwijzing naar de discussie in de commissie openbare werken is ook de P.v.d.A. akkoord met dit voorstel. Wij hechten er aan óók ons vertrouwen uit te spreken in de afdeling gemeentewerken, die ter zake deskundig is. Wij vinden het echter wat al te simpel om zondere nadere specifica tie akkoord te gaan met een bedrag van f 27.500,voor egaliseren en ophogen, terwijl er duidelijk sprake is van een thans te hoog gelegen terrein. Ook hier geldt dus in de toekomst ons verzoek om een uitgebreidere cijfermatige onderbouwing ter inzage te leggen. Wethouder VERPAALEN: Het gaat hier om een vaste post, een vast percentage van de totale oppervlakte waarover in de conmissie- vergadering voldoende is gezegd. Ik nodig de heer Jansen uit nadere inlichtingen in te winnen bij de deskundigen van de afdeling gemeentewerken Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. Meerjaren- Meerjarenprognose gewone dienst 1988-1991 prognose De heer JANSEN: De uitgebreide en overzichtelijke meerjarenprognose laat zien dat de onroerend-goedbelasting fors verhoogd dient te worden indien we het huidige voorzieningenniveau willen handhaven. De onroerend-goedbelasting zou in de periode 1989-1991 met maar liefst 49,69% moeten stijgen. Dit betekent een stijging van gemid deld 16,56% per jaar. Bij een volledige afwenteling van de korting op de sociale sector op deze sector zal de gemiddelde stijging van de O.G.B. 13,83% bedragen bij gelijkblijvende overige tarieven. Wanneer de overige tarieven met 2% stijgen, dan zal de O.G.B. met gemiddeld 12% per jaar moeten stijgen. Het ziet er somber uit voor onze inwoners. Toch hebben wij nog enkele opmerkingen. De structurele besparing als gevolg van de privatisering van de containerdienst is niet in de berekeningen meegenomen. Verder blijkt dat de opbrengst van de onroerend-goedbelasting en de hondenbelas ting structureel f 50.000,te laag is geraamd en dat van de ver fijning van de sociale structuur een bedrag van f 11.000,in reserve wordt gehouden. De eenmalige meevallers in het verleden zijn nog niet vergeten. Verder zou onze begroting al uitgeperst zijn, maar wij wagen dat te betwijfelen. Wij geven daarvan slechts één voorbeeld. Herstraten van klinkerkeien staat in de begroting 1988 op f 14,65 per meter. In het laatste voorstel over de St. Janstraat wordt uitgegaan van f 13,25, ofwel een verschil van 10%. Op één klein postje in onze begroting scheelt dat al ruim f 1.100, Het is niet onze bedoeling hier nog eens in herhaling te vallen en verwijzen als het gaat om de grote lijn gemakshalve naar onze alge mene beschouwingen 1988. Een nog kritischer kijk op onze uitgaven moet naar onze mening voor komende jaren centraal staan. In principe dubbelzijdig gebruik van papier, nagaan of alle abonnementen wel nodig zijn. Is een vaste post voor meubilair na een pas opnieuw ingericht gemeentehuis geen overbodige luxe? Maar ook kijken of de huidige personeelsbezetting van ons gemeentelijk apparaat wel zo kan blijven. Wij bedoelen daar mee: géén automatische aanstelling van nieuw personeel als er vacatures ontstaan.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 248