- 7 -
De heer de JONG: Wij gaan akkoord met het voorstel. Automatisering is
een facet van het management geworden. Zo ook in onze gemeentelijke
organisatie heeft de automatisering zijn intrede gedaan. Er wordt reeds
veel gebruik van gemaakt. Van tijd tot tijd wordt het systeem uitgebreid
t.b.v. extra service voor onze bevolking en ter ontlasting van de ambte
naar. Hoe uitgebreider het systeem, hoe meer deskundigheid er verlangd
wordt van onze ambtenaren. Een goed aankoopbeleid is van zeer groot be
lang. We weten allen dat er vele systemen zijn en dat er nog meer moge
lijkheden zijn. Met het voteren van kredieten wordt er nogal eens ver
wezen naar een te kleine capaciteit van de aanwezige apparatuur, zodat
andere apparatuur moet worden aangebracht.
Wij twijfelen niet aan uw beleid in dezen, maar wij willen u verzoeken
eens te onderzoeken of er binnen het ambtelijk apparaat mogelijkheden
bestaan om een functie systeembeheerder te vormen. Iemand die zich toe
legt op het automatiseringgebeuren in zijn totaliteit en die na studie
van het huidige systeem ook mogelijkheden voor de toekomst zal onderzoeken.
Wethouder VERPAALEN: In de vergadering van 26 juni 1984 is door uw raad
het "Automatiseringsplan voor de gemeente Rucphen" vastgesteld. In dit
plan is een notitie opgenomen met betrekking tot het beheer en organisatie
rondom het gebruik van mini/micro apparatuur. In deze notitie zijn ten
aanzien van het systeembeheer een drietal functies geformuleerd:
a. algemene beleidsvoorbereidende en ondersteunende activiteiten;
b. algemeen beheer;
c. dagelijks technisch beheer.
Dit onderscheid in functies was voor het college van burgemeester en
wethouders aanleiding een instructie vast te stellen met betrekking tot
het beheer, bediening en gebruik van de huidige computerfiguratie.
In deze instructie is bepaald, dat het automatiseringsbeleid berust
bij het college van burgemeester en wethouders, welke daartoe de nodige
voorstellen zullen doen aan uw raad. Het beleid wordt voorbereid door
een stuurgroep "Automatisering", onder leiding van de gemeente-secretaris
en bestaande uit de automatiseringscoördinator en vertegenwoordigers van
de diverse sectoren. Het beleid wordt zoveel mogelijk vastgelegd in aan
vullingen op het bestaande automatiseringsplan.
Het algemeen beheer zoals genoemd onder b. berust bij de automatiserings
coördinator (het hoofd van de sector Middelen). Dit algemeen beheer om
vat met name: algemene verantwoordelijkheid voor het dagelijks beheer;
het fungeren als overlegpersoon, contactpersoon ten behoeve van interne
en externe instanties; het signaleren van nieuwe technische ontwikkelingen,
landelijke zaken etc. en van mogelijkheden van nieuwe programmatuur en
het doen van voorstellen aan de stuurgroep "Automatisering".
Het dagelijks technisch beheer is door het college opgedragen aan het
bureau financieel beleid, comptabiliteit en bedrijven van de sector
Middelen. Dit dagelijks beheer omvat o.a. het dagelijks opstarten en
afsluiten van het systeem, het verhelpen van storingen, het regelmatig
verzorgen van noodzakelijke onderhoudsprocedures, het regelen van perio
dieke bestandsbeveiligingen en het verzorgen van het operators-onderhoud.
Uit het bovenstaande kan worden geconcludeerd, dat binnen het ambtelijk
apparaat reeds een regeling getroffen is ten aanzien van het systeem
beheer, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen algemeen beheer en
dagelijks technisch beheer.
Vergelijking van beheersplannen met die van andere gemeenten is niet
altijd mogelijk. De kostenfactor wordt bepaald door de opdracht die
door de gemeente aan een extern bureau gegeven wordt. In het totale
krediet van 85.000,is 20.000,opgenomen voor hardware (de
personal computer). Verder is hierin 17.000,opgenomen voor BTW
en onvoorzien. Er resteert dan nog een bedrag van 48.000,waarin