- 7 - De heer de JONG: Wij gaan akkoord met het voorstel. Automatisering is een facet van het management geworden. Zo ook in onze gemeentelijke organisatie heeft de automatisering zijn intrede gedaan. Er wordt reeds veel gebruik van gemaakt. Van tijd tot tijd wordt het systeem uitgebreid t.b.v. extra service voor onze bevolking en ter ontlasting van de ambte naar. Hoe uitgebreider het systeem, hoe meer deskundigheid er verlangd wordt van onze ambtenaren. Een goed aankoopbeleid is van zeer groot be lang. We weten allen dat er vele systemen zijn en dat er nog meer moge lijkheden zijn. Met het voteren van kredieten wordt er nogal eens ver wezen naar een te kleine capaciteit van de aanwezige apparatuur, zodat andere apparatuur moet worden aangebracht. Wij twijfelen niet aan uw beleid in dezen, maar wij willen u verzoeken eens te onderzoeken of er binnen het ambtelijk apparaat mogelijkheden bestaan om een functie systeembeheerder te vormen. Iemand die zich toe legt op het automatiseringgebeuren in zijn totaliteit en die na studie van het huidige systeem ook mogelijkheden voor de toekomst zal onderzoeken. Wethouder VERPAALEN: In de vergadering van 26 juni 1984 is door uw raad het "Automatiseringsplan voor de gemeente Rucphen" vastgesteld. In dit plan is een notitie opgenomen met betrekking tot het beheer en organisatie rondom het gebruik van mini/micro apparatuur. In deze notitie zijn ten aanzien van het systeembeheer een drietal functies geformuleerd: a. algemene beleidsvoorbereidende en ondersteunende activiteiten; b. algemeen beheer; c. dagelijks technisch beheer. Dit onderscheid in functies was voor het college van burgemeester en wethouders aanleiding een instructie vast te stellen met betrekking tot het beheer, bediening en gebruik van de huidige computerfiguratie. In deze instructie is bepaald, dat het automatiseringsbeleid berust bij het college van burgemeester en wethouders, welke daartoe de nodige voorstellen zullen doen aan uw raad. Het beleid wordt voorbereid door een stuurgroep "Automatisering", onder leiding van de gemeente-secretaris en bestaande uit de automatiseringscoördinator en vertegenwoordigers van de diverse sectoren. Het beleid wordt zoveel mogelijk vastgelegd in aan vullingen op het bestaande automatiseringsplan. Het algemeen beheer zoals genoemd onder b. berust bij de automatiserings coördinator (het hoofd van de sector Middelen). Dit algemeen beheer om vat met name: algemene verantwoordelijkheid voor het dagelijks beheer; het fungeren als overlegpersoon, contactpersoon ten behoeve van interne en externe instanties; het signaleren van nieuwe technische ontwikkelingen, landelijke zaken etc. en van mogelijkheden van nieuwe programmatuur en het doen van voorstellen aan de stuurgroep "Automatisering". Het dagelijks technisch beheer is door het college opgedragen aan het bureau financieel beleid, comptabiliteit en bedrijven van de sector Middelen. Dit dagelijks beheer omvat o.a. het dagelijks opstarten en afsluiten van het systeem, het verhelpen van storingen, het regelmatig verzorgen van noodzakelijke onderhoudsprocedures, het regelen van perio dieke bestandsbeveiligingen en het verzorgen van het operators-onderhoud. Uit het bovenstaande kan worden geconcludeerd, dat binnen het ambtelijk apparaat reeds een regeling getroffen is ten aanzien van het systeem beheer, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen algemeen beheer en dagelijks technisch beheer. Vergelijking van beheersplannen met die van andere gemeenten is niet altijd mogelijk. De kostenfactor wordt bepaald door de opdracht die door de gemeente aan een extern bureau gegeven wordt. In het totale krediet van 85.000,is 20.000,opgenomen voor hardware (de personal computer). Verder is hierin 17.000,opgenomen voor BTW en onvoorzien. Er resteert dan nog een bedrag van 48.000,waarin

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 19