-13- De barexploitatie kan verbeterd worden door de tarieven en de bediening aan te passen. In de beleidsnota paracommercialisme, die in de commis sies aan de orde is geweest, is duidelijk aangegeven dat er geen para- commerciële activiteiten mogen plaatsvinden. Ook de juiste definitie is hierin verwoord. Het rapport Both geeft ook nog eens duidelijk aan wat wel of niet toelaatbaar is. In voorkomende gevallen kan het college nog nadere besluiten nemen. Het rapport Both geeft overigens een bezuini ging aan van f 230.000,Het college heeft dat, mede naar aanleiding van adviezen van de commissieleden, terug weten te brengen tot f 80.000,Verdeeld over een 10-tal gemeenschapshuizen komt de bezuiniging niet zo hard aan. De overgangstermijn is drie jaar en hier willen wij aan vasthouden. Wij willen de SKW's de gelegenheid geven in drie jaar tijd tot een effectieve en efficiënte exploitatie te komen. De evaluatie kan eind 1988/begin 1989 aan de orde komen. Een WSW-kracht krijgt geen ontslag maar wordt opnieuw geplaatst. Indien het SKW St. Willebrord de WSW-kracht over kan nemen dan is dat toegestaan Wij moeten als college het SKW niet opleggen dat zij voor "Den Berg" een gescheiden boekhouding moeten voeren. Wij zijn er trots op indien het SKW St. Willebrord in staat zou zijn 3 gemeenschapshuizen naar behoren te exploiteren. De heer VAN DER MEIJS: U stelt dat er volgens een andere afvloeiings regeling gehandeld kan worden dan de centrale. Na contacten met het FNV-bestuur is gebleken dat dit niet kan. Dit dient dus in het overleg meegenomen te worden. De verschuiving die plaats zal moeten vinden met het personeel dient gehandhaafd te blijven. Beleid is o.a. fundamenteel denken over een periode langer dan één jaar. Het voorstel is o.i. onvoldoende doordacht, vandaar dat wij tegen het voorstel zijn. De heer ERMEN: De wethouder deelde zojuist mede dat de overgangsperiode drie jaar duurt. In het voorstel staat duidelijk dat het college het redelijk acht de overgangsperiode op drie jaar te stellen. Wij vragen dus een discussie omtrent die redelijkheid. De evaluatie dient o.i. in 1988 plaats te vinden. Een verschuiving naar 1989 achten wij niet juist. Als we het beleid op de langere termijn niet in het oog houden en onze ogen sluiten voor de mogelijkheden om voortijdig bestaande accommodaties te sluiten, dan kan er in 1990 een enorm gat vallen voor de dorpen. Onze complimenten voor het feit dat u spreekt over WSW-formatieplaatsen bij de SKW's en niet over de bedragen die daartegenover staan. Dat getuigt van een goed sociaal beleid. "Den Berg" is een gemeentelijke activiteit en het mag niet zo zijn dat revenuen, die voortvloeien uit de exploitatie, over zouden kunnen vloeien naar de andere accommodaties in St. Willebrord. Alle gemeen schapshuizen binnen de gemeente zouden hiervan moeten kunnen profite ren. Vandaar ons pleidooi voor een gescheiden boekhouding. Niettemin zouden wij er trots op zijn indien het SKW er kans toe ziet alle gemeenschapshuizen in St. Willebrord open te houden. Wij willen verder dat de bepalingen omtrent het paracommercialisme, zoals verwoord in het rapport Both, overgenomen worden in de subsidie verordening zodat controle mogelijk is. De beleidsnota heeft immers geen wettelijke zeggenskracht. Voor de langere toekomst zetten wij toch vraagtekens bij het aantal accommodaties

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 169