-46-
stukken dat een oostelijke uitbreiding in de richting van de Bosheide
straat nu definitief van de baan is. De heer Verpaalen, ontkende dit
toen. Graag willen wij van u vernemen hoe het nu eigenlijk zit.
Tot slot van dit hoofdstuk willen wij ook weten hoe de huidige stand
van zaken is met betrekking tot de zaak Sanne.
FINANCIEN:
Alles draait om geld.
Zo ook de mogelijkheden en onmogelijkheden voor een gemeente om wensen
van de gemeenteraad én van de inwoners te vervullen.
De financiën van een gemeente zijn voor velen een nogal mistig geheel
van begrotingen, voorstellen, tarieven, belastingen, heffingen en meer-
jarenprognoses. De belangrijkste factor is echter: wat krijgen we als
gemeente vanuit Den Haag.
Het mag duidelijk zijn. Lubbers I en II hebben fors bezuinigd op de
uitkeringen aan gemeenten.
Zo krijgt onze gemeente in '88 ten opzichte van '87 maar liefst
f 445.518,minder aan rijksbijdrage sociaal cultureel werk. Als
wethouder Schijven dan daarvan f 246.000,kort (en aan dat bedrag
willen wij hem in ieder geval houden), staat iedereen op zijn achter
ste benen, maar de werkelijke schuld ligt in Den Haag.
PvdA-Rucphen kiest duidelijk niet voor extra tariefsverhogingen om
het beleid van Den Haag ter verbloemen.
Ook drs. R. Koppenberg, directeur financiën van de gemeente Den Haag,
- en dus wellicht een oude bekende van onze burgemeester - vindt dat
we de burgers niet tekort moeten doen. In een artikel in "De Neder
landse Gemeente" van 4 september geeft hij aan dat de uitkeringen
uit het gemeentefonds veelal te laag worden voorgesteld, hetgeen
alleen maar de reservepositie spekt.
In onze gemeente gaat dit in de begroting 1988 om een verschil van
maar liefst f 44.257,Maar er is meer
Als we de raming en het werkelijke bedrag van de algemene uitkering
1986 naast elkaar leggen komen we aan een verschil van maar liefst
f 84.302,