-46- stukken dat een oostelijke uitbreiding in de richting van de Bosheide straat nu definitief van de baan is. De heer Verpaalen, ontkende dit toen. Graag willen wij van u vernemen hoe het nu eigenlijk zit. Tot slot van dit hoofdstuk willen wij ook weten hoe de huidige stand van zaken is met betrekking tot de zaak Sanne. FINANCIEN: Alles draait om geld. Zo ook de mogelijkheden en onmogelijkheden voor een gemeente om wensen van de gemeenteraad én van de inwoners te vervullen. De financiën van een gemeente zijn voor velen een nogal mistig geheel van begrotingen, voorstellen, tarieven, belastingen, heffingen en meer- jarenprognoses. De belangrijkste factor is echter: wat krijgen we als gemeente vanuit Den Haag. Het mag duidelijk zijn. Lubbers I en II hebben fors bezuinigd op de uitkeringen aan gemeenten. Zo krijgt onze gemeente in '88 ten opzichte van '87 maar liefst f 445.518,minder aan rijksbijdrage sociaal cultureel werk. Als wethouder Schijven dan daarvan f 246.000,kort (en aan dat bedrag willen wij hem in ieder geval houden), staat iedereen op zijn achter ste benen, maar de werkelijke schuld ligt in Den Haag. PvdA-Rucphen kiest duidelijk niet voor extra tariefsverhogingen om het beleid van Den Haag ter verbloemen. Ook drs. R. Koppenberg, directeur financiën van de gemeente Den Haag, - en dus wellicht een oude bekende van onze burgemeester - vindt dat we de burgers niet tekort moeten doen. In een artikel in "De Neder landse Gemeente" van 4 september geeft hij aan dat de uitkeringen uit het gemeentefonds veelal te laag worden voorgesteld, hetgeen alleen maar de reservepositie spekt. In onze gemeente gaat dit in de begroting 1988 om een verschil van maar liefst f 44.257,Maar er is meer Als we de raming en het werkelijke bedrag van de algemene uitkering 1986 naast elkaar leggen komen we aan een verschil van maar liefst f 84.302,

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 151