I -56- blijft van overdadig alcoholgebruik met alle gevolgen van dien. In dat kader willen wij nogmaals onze wens naar voren brengen om het geld wat we als startpremie zullen ontvangen in het kader van de actie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat te besteden aan een alco- holmatigingsbeleid en extra voorlichting op dit gebied. Misschien is het goed in dit verband te verwijzen naar de gemeente Deventer waar men op dit onderdeel werkelijk beleid heeft gemaakt. Uit opgevraagde informatie (die wij u graag ter inzage geven) is ons gebleken dat hiervoor ook subsidiemogelijkheden liggen in het kader van het Nationaal Alkohol Voorlichtingsplan. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT; Dorpsvernieuwingsactiviteiten, gesubsidieerd door de provincie, zullen in onze gemeente om tweeërlei reden grote aandacht moeten krijgen. a. De leefbaarheid van sommige dorpskernen is door rigoreuze afbraak in het verleden ernstig geschaad. b. In een gemeente waarin de beroepsbevolking voor een groot deel op de bouwsector is gericht, zal het een tijdelijke impuls zijn om de werkgelegenheid in onze gemeente op zijn minst te handhaven en zo mogelijk te vergroten. Het aanleggen van nieuwe wegen en fietspaden en openbare ver lichting buiten de dorpskernen moet kritisch worden bekeken en indien niet persé noodzakelijk achterwege blijven, waardoor de vrijgekomen gelden elders besteed kunnen worden, c.q. tariefs stijgingen achterwege kunen blijven. Bij herstel en uitbreiding van wegen, parkeerplaatsen, pleinen, fiets- en wandelpaden moet bij de materiaalkeuze, meer dan tot dusver gebruikelijk was, worden duidelijk gemaakt wat voor materiaal het is en waar het vandaan komt, opdat gebruik van milieuonvriendelijke materialen tot het verleden gaat behoren. Steeds moet - zeker in de voorbeeldfunctie die een gemeente toch heeft - gestreefd worden naar minimaal gebruik van energie en grondstoffen. Dat geldt zeker ook voor vervoer en verlichting.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 141