-7- Er is binnen onze gemeente gelukkig geen echte woningnood. De harde kern van woning zoekenden is niet groot. Daarnaast bestaat er wel een wachtlijst van mensen die een premie-koopwoning willen. De duurdere categorie - premie C - geeft wat meer problems doch voor premie A en B is er meer belangstelling dan aanbod. Wordt het nu geen tijd om de "bakens te verzetten"? Wij stellen u voor om minder woningwetwoningen te bouwen en meer aandacht te geven aan de premie A en B-sector. Graag uw visie in dezen. Hoofdfunctie 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen. Op pagina 59 van de nota van aanbieding lezen wij bij punt C dat de algemene reserve zo lang mogelijk in stand moet worden gehouden. Daarmee is de V.V.D. het eens. Wij gaan er echter niet mee akkoord dat we de heffingen en tarieven tot het maximale moeten verhogen en de uitgaven moeten verlagen tot het strikt noodzakelijke om te komen tot een sluitende begroting. Er zijn nog andere zaken bij te betrekken zoals privatisering en toepassing van het profijtbeginsel. Deze zaken vinden wij niet terug in de nota. De investeringsimpuls die aan het gemeentefonds in 1988 wederom zal worden toegevoegd, dient volgens het kabinet aangewend te worden ter dekking van de lasten van rente en afschrijving van investeringsuitgaven. De V.V.D. gaat er dan ook van uit dat deze middelen in 1988 aangewend worden ter dekking van de kapitaalslasten in het kader van de dorpsvernieuwingsaktiviteiten. De financiële noodzaak gebiedt ons om achter uw voorstel te staan om de onroerend-goed- belasting met 8% en de overige belastingen en tarieven met ca. 2% te verhogen. Uit uw uiteenzetting is nu wel gebleken dat de oneigenlijke hondenbelasting noodzake lijk is. Wel vinden wij het een vreemde zaak dat we deze conclusie moeten trekken uit voorliggende begroting. Vorig jaar deed uw college ons de toezegging om in 1987 te komen met een nota of deze hondenbelasting afgeschaft moest worden of niet. Die toezegging is door u niet waargemaakt. Bij dezen verzoeken wij u om toch een deel van deze belasting te bestemmen als een doel-belasting door b.v. in nieuwbouwwijken en bij herstratingen van bestaande trottoirs in de trottoirs tegels te leggen met het opschrift "hond in de goot". Tot slot onze dank aan het college van burgemeester en wethouders en alle raads leden voor de constructieve samenwerking in het afgelopen jaar. Ook alle ambtenaren van hoog tot laag, bedankt voor de genoten steun en informatie. Last but not least onze dank aan de regionale pers die er steeds weer in slaagt een objectieve verslaggeving te maken van ons Rucphense gebeuren. Hoge al die positieve zaken voor 1988 gecontinueerd worden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1987 | | pagina 112