3ff qsrtoB ieri nev iiruieeo a ïdJj :jonn±cf qoi£sb 9b oe V88X is- nxli 3i eathiXf' qsHosnoesie 1 lOOV to'. qo JeXea l9ia qjQfioa i srt nsv 9b obv ;»nli9ovqo el jtiew Ibïhbb tod om1 qo rn nav r,r lew ai qo nercf- ebnBöiBj'. tav rrrf t r.' i •Iiev eb qo t nl afHXens b I [fcJrXd IftleXe^ecfnJrjrs* :o' &9d tts 9ïd i v jferf a. m ±mo->( ïv y.nh fre.ti qo n9ajfiaiq jIjjv^iow nee :r.an bleeiiat iprfo a &9d na1 g mo - f rC' i qo ie ai fadoi i "03 tasam ieri oei i 9b cut nelaams iow nnv "vilbloif l± M Alt 8T AflT O r*#T al; 9 De lonen en salarissen:De verwachting is dat, nu het volumebeleid ver wezenlijkt is, er plaatsen zullen openkomen waarvoor nieuwe werknemers kunnen worden aangenomen en het aantal zelfs kan worden uitgebreid. De arbeidsduurverkorting en de deeltijdfuncties daarin tot 25 jaar wordt een 32—uurs-baan aangeboden; daarna kan men overstappen naar een 36—uurs-baan en bij een 15 jaar WSW-dienstverband kan die keuze nog een keer gemaakt worden) - gerelateerd aan de toename van het aantal personen - is zo overwegend grooty dat verwacht wordt dat er een min der salarispost uitkomt. Op 31 juli 1986 was de stand zo dat bijna 5000 uren op jaarbasis qua salaris zijn bespaard.In 1987 zal dat ver dubbelen. Als men dat afzet tegen de toename van 67 personen dan komt men uit op een bezuiniging op de lonen en salarissen van ƒ.2.000.000,= Ten aanzien van de positie van de 6 gemeenten die wel ressorteren onder het werkvoorzieningsschap maar buiten de werkingssfeer van de Wet ge meenschappelijke regelingen vallen is duidelijk te kennen gegeven dat op basis van de wet de provincie bij machte is daarop uitzonderingen toe te laten wanneer de gemeenten daartoe een gemotiveerd verzoek doen0 De 6 gemeenten hebben zo'n verzoek gedaan, ondersteund door de Federa tie van Instellingen voor Sociale Werkplaatsen in Noord-Brabant. Het schap wil investeren in samenwerking met bedrijven en gemeenten, die diensten afnemen van het schap.Een stukje gezamenlijke verantwoor delijkheid wordt zodoende gecreëerd. Waar de opdrachtgever mee inves teert wordt op langere termijn continu-arbeid gegarandeerd. De opmerking van de heer Jansen dat de datum van 1 september nadert en de PvdA daarom niet tegen het voorstel is,vind ik erg bezwarend, daar waar het hem weerhoudt om inhoudelijke argumenten te noemen om de begroting niet goed te keuren. Gebruik te maken van een aantal data zonder inhoudelijke argumenten te noemen vind ik een zwak element. Overigens merk ik op dat het CDA in de afgelopen drie jaar dezelfde notities heeft geplaatst ten aanzien van de termijnen.Inmiddels is mij als lid van het dagelijks bestuur wel duidelijk geworden dat men al in het eerste kwartaal begint aan de begroting van het volgende jaar en dat men zijn gegevens baseert op dat eerste kwartaal van het huidige jaar. Men moet half mei gereed zijn wil men allee druktech nisch regelen om dan vóór 1 juli de stukken naar de raad te sturen. Vóór 1 september moet alles rond zijn voor de provincie. De raad zit vast aan termijnen maar ook het schap. Op basis van nieuwe gegevens is het moeilijk voor het beleid goede prognoses vast te stellen, van daar een beleidsplan op langere termijn. Het algemeen bestuur heeft gisteren inderdaad de begroting 1987 goed gekeurd met inachtneming van de opmerkingen die uitgebracht zijn. Als de heer Jansen stelt dat de bezuiniging©!hun tol eisen en dat,het schap meer moet gaan werken naar efficiency en mobiliteit dan is dat waar.Hier kan gezegd worden dat er twee kanten aan de zaak zitten: een verstandelijke kant en een gevoelsmatige kant. Wil het schap op langere termijn kwaliteitswerk blijven garanderen, opdrachtgevers blij ven betrekken bij het totaaf^zal het schap een verstandige keuze moe ten maken en niet moeten ingaan op gevoelens van het moment. Het be lang van de gehandicapten zal op langere termijn dubbel en dwars ge baat zijn bij een beleid dat op de bezuinigingen inspeelt. Bij geen enkele sector kan men aan bezuinigingen ontkomen. Ik betwijfel dat daardoor de motivatie van de werknemers terugloopt. Bij het schap wordt nadrukkelijk veel aandacht besteed aan deskundige bemiddeling. Gekeken wordt om met alle mogelijke middelen de werkplaats aan te pas*- sen aan degenen die werk moeten leveren.Het schap heeft om die reden ook gekozen voor een eigen bedrijfsgezondheidsdienst. Met betrekking tot de opmerking van de heer Jansen ten aanzien van de huur van magazijnen, leegstaande gebouwen enzo moge ik verwijzen naar hetgeen door de voorzitter is gezegd in de commissie financiën. De energiekosten - gebaseerd op gegevens van het eerste kwartaal - kunnen mee- of tegenvallen. VOORZITTER» De opmerking van de heer Jansen "dat het een farce zou zijn"

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 99