—8— De heer VAN MIERT: In de meeste gemeenten doet men eerst een doorlich ting van het ambtelijk apparaat en daarna een functiewaarderingsonder- zoek «Waarom hier net ande&m? Wij zijn voor het voorstel mits het col lege de toezegging doet dat de commissie Georganiseerd Overleg eerst de uitslag van dit onderzoek zal bespreken alvorens er verdere stap pen zullen worden ondernomen» Dit voorstel had ook eerst in genoemde commissie behandeld moeten worden.De ambtenaren staan nu voor een complete verrassing. De heer JANSEN: Wij hebben onze eigen visie op deze zaak.Wij willen ons op dit moment terwille van een blanco uitgangspunt van commentaar onthouden. De onzekerheid in de ambtelijke organisatie zal zo kort mogelijk moeten duren.Geatreefd moet worden naar een harde datum waar op het onderzoek moet zijn afgerond. De heer BROUWERS: Wij zijn akkoord met het voorstel.Met het college zijn wij van mening dat doorlichting van het ambtelijk apparaat kan bijdragen tot het optimaal functioneren van de gemeentelijke diensten. Een dergelijke doorlichting kan ook aangeven of een afdeling of bu reau over- danwel onderbezet is.Een goede werkverdeling kan bijdragen tot een goede dienstverlening.De RVP heeft tot heden evenwel geen aan- of opmerkingen over de dienstverlening van het ambtelijk appa raat.Ook kan deze doorlichting zijn invloed hebben op de interne sa menwerking. Dat bij de organisatie-doorlichting naar reorganisatie als uitgangspunt een blanco startpunt wordt gehanteerd is voor de RVP een normale zaak omdat wij— zoals gezegd- geen aan- of opmerkingen hebben ten aanzien van de dienstverlening.' Vergeleken met andere ge meenten hebben wij altijd een zuinig personeelsbeleid gevoerd en ik denk dat met de doorlichting dit wel duidelijk naar voren zal komen. Wel nog één kanttekening bij het voorstel: het bedrag van 50.000,= komt de RVP wel wat hoog voor maar het zijn de consequenties wanneer men een extern bureau inschakelt. We hopen dat het zijn rendement zal opleveren. De heer BRAAT: De lijst Jaspers gaat akkoord met het voorstel.Het goed en doeltreffend functioneren van ons ambtelijk apparaat komt ook ten goede aan onze burgers. De heer VROEGRIJK: Het onderzoek zal niet mogen leiden tot ontslagen. VOORZITTER: In zekere zin heeft de heer van Miert gelijk dat vóór de functiewaar dering een organisatieonderzoek gehouden had moeten zijn, ware het niet dat wij vrij laat zijn geweest met de functiewaardering. Toen was de behoefte aan een organisatieonderzoek nog niet zo groot. De resultaten van het onderzoek zullen wij zo snel mogelijk, nadat deze zijn besproken in het college en in de stuurgroep die zich met dit onderzoek bezighoudt, ook bespreken in het Georganiseerd Overleg. Wellicht was het verstandig geweest een en ander vooraf al in het Ge organiseerd Overleg te brengen.Er was evenwel nog geen vergadering gepland en het gaat echt niet over alarmerende zaken.Er is niets bij zonders aan de hand. We willen weten: kan het op een aantal zaken doel treffender en doelmatiger.Daarover willen wij advies vragen» We hebben helemaal geen aanwijzingen dat er iets mis is maar dat wil niet zeg gen dat wij elke aanvrage om personeel zomaar moeten honoreren. Met een objectief onderzoek in de hand willen we een aantal zaken afwegen en bekijken of we het op een andere manier misschien nog beter kun nen organiseren. Vanuit de bevolking bereiken ons - zoals de heer Brouwers stelt - geen signalen dat het hier niet goed zou functione ren. Sterker nog: ik denk dat we mogen zeggen dat het in het algemeen erg goed loopt en dat de zaken op een wijze worden afgedaan waarover zelfs weinig klachten mogelijk zijn.' We hebben hier een goede dienst verlening. .50.000,= is volgens de heer Brouwers een hoog bedrag.In eerste in stantie gaat het om ƒ.30.000,voor uitvoering van het ODRP-onderzoek. We houden rekening met een vervolg-onderzoek waarvoor ƒ.20.000,no dig is. 9

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 86