[I Begrotingswij-
kging.
II Behandeling
ran vragen art, 37
reglement v, orde.
zoals verwoord in deze nota, daar ter sprake is geweest. Graag meer infor
matie hierover. Voor zover mij bekend liggen de vergaderverslagen van het
algemeen bestuur van het Woonwagenschap nooit ter inzage voor de raadsleden.
Daarom verzoeken wij deze voortaan bij de ingekomen stukken te leggen. Dit
zou voor alle gemeenschappelijke regelingen moeten gelden waar in het open
baar vergaderd wordt.
De heer^SCHIJVEN: Onze mening omtrent deze nota heb ik reeds in de commissie
financien naar voren gebracht. Ik zou alleen nog willen vragen hoe het
staat met het verslag dat wethouder van Meel ons nog zou doen toekomen van
de ledenvergadering van 17 januari 1986, waar de opheffing van het Woon
wagenschap ter sprake is gekomen.
Wethouder van MEEL: Wethouder Verpaalen is in mijn plaats naar die verga
dering gegaan omdat ik verhinderd was. Wij hebben de zaak vanmiddag be
sproken enzodra het verslag gereed is, zal het ter inzage worden gelegd,
waarschijnlijk in de volgende vergadering.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
Voorstel tot vaststelling van begrotingswijzigingfen
- 1 wijziging 1986: krediet voor de bouw van 26 woningwet-woningen.
De raad gaat akkoord met het voorstel.
Vragen, gesteld ingevolge artikel 57 van het reglement van orde voor de
raadsvergaderingen.
Voordat de heer Gabriels het woord krijgt, deelt de VOORZITTER mede dat de
andere ingediende vraag van de Vrije Lijst omtrent schade aan huurwoningen
bij renovatie beantwoord zal worden bij de behandeling van de schrifte
lijke vragen ex artikel 38 reglement van orde van de R.V.P. die van gelijke
strekking zijn. Het college is hierover reeds in bespreking met de Woning^-
stichting zodat binnenkort antwoord verwacht kan worden.
De heer GABRIELS: De fractie van de Vrije Lijst verzoekt het college om in
de toekomst, bij het aan de orde komen van aanbestedingen, alle aannemers
uit onze eigen gemeente hierbij te betrekken als er sprake is van grotere
werken. Leze werken kunnen ruimer onderhands aanbesteed
worden en dan bereiken we dat alle aannemers een eerlijke en gelijke kans
krijgen zodat de indruk weggenomen kan worden dat het steeds om dezelfde
aannemers gaat en er geen sprake kan zijn van een monopolie. Wij gaan er
van uit dat we spreken over erkende grond-, water- en wegenbouwbedrijven.
Dit kan er toe leiden dat de aannemingskosten lager uitvallen, wat resul
teert in financieel voordeel voor onze gemeente. Nu hier en daar de tendens
ontstaat om "eigen" gemeentelijke bedrijven meer in de gemeente te laten
werken wordt het voor onze aannemers naar alle waarschijnlijkheid ook
moeilijker om elders aan de slag te kunnen.
Wethouder VERPAALEN: Be zal proberen de heer Gabriè'ls deze zaak nog eens
duidelijk te maken. Hierover heb ik reeds in de commissievergaderingen van
18 maart en 13 augustus 1985 en de raadsvergadering van 12 november 1985
gesproken. De Vrije Lijst vraagt om, bij het aan de orde komen van aanbe
stedingen, alle erkende aannemers uit onze gemeente op het gebied van grondm
water- en wegenbouw te betrekken bij de aanbesteding van grotere werken.
ij zijn echter van mening dat een onderhandse aanbesteding met open be
groting, waarbij één aannemer wordt uitgenodigd, nog steeds het best werkt
voor onze gemeente. Wij nodigen een bedrijf uit waar we zeker van zijn dat
het werk tot tevredenheid zal worden uitgevoerd. Wanneer we alle aannemers
uit de gemeente zouden uitnodigen, dan moeten we het werk ook gunnen aan het
bedrijf met de laagste inschrijvingsprijs. En dan is er geen enkele garantie
dat het bedrijf het werk ook aan zal kunnen. Zonder mij uit te spreken
over de kwaliteit van onze aannemers, moet ik zeggen dat niet ieder bedrijf
binnen onze gemeente ieder werk aan kan. Wanneer we erkende aannemers uit
nodigen die onderling georganiseerd zijn, dan bestaat bij hen een zogenaamde
meldingsplicht". Bij deze aanbestedingen kan het werk ook wat duurder uit
vallen. Gelukkig hebben onze aannemers in andere gemeenten nog vrij veel