asiuoxocC .xn IlllriUfliT .xeiniiarO ub .V t*e##xstcoo\
tevt±rfo2#A, (aebiioriiew)noin3«L, (xebjroHiev) nl««wii
urcrfoMtiiflKeV I, ■$ui±xio>i,A,ibl«2 «ditietfaTtH t('®'
.0t .ino .A,1' -
,ne bL.
.i>33'>$ ,1WW 3. jno .o J 'j i»x 9U
fxtfoi t ity si ah
r-ovo nm/nmr dB^X Itaqe £S ne SS #^X ncr MgnlntepiV «ft ner aeX0#®a «<1
.bledae?]# .'ir noiqeono® on ^i#n«o-nes»
aneairwfo eJtb it-t:q*eo*fV ieeri 9b am ^jhtct ehoelbe&nl iHSBPTISEWf
«V. i-xcr üuns: r. fcid ibt: ail iw - ooXtftcn no qo tmad i *ecutar noe-n
«no low locf
^ÉÉNM| Mt
nfiMT 9b avr fWtmrqtll ®b rurr liwS3ftI< «J iMBIW KAY H—rf efl
eildxrq #X> qo n© uielle#a' x'led 9b twv arte - J nsi v.so -at en fix noooi.
f ablso'noeeea ewireln eb nl nebïov neaonn^qo eni/diai
id nobnorraelialq eseb nev et#fe. nee Te#©d olm #4&1I :hïWIL )0V
r o£ e# mean 9rurcrXT# a:i»l ir - 9
—j' :fi Xojr 'l v '-.i'cf j>. "'0 f -r o i 0' t'-t-i a
id Lia
u#a .tamo:
to a 90# noi'Tow ïs J o ne-jrv nt> sis e. n
IbmI dB^X lam I am q9nsAMMa#tf 9b om Ithrf 9b nl illBEAL «Nd
T üór. eb uir, -;jiow oov oo# ivj -nlbe hevoMlHv bleto >d :r
.ff rsm neXXe#® nebneri ui #ib raw fl®b #®ln oB fiatatonsw BBI
.no- rre &s." r to eiai lm. no oo v aoivb# fcit ylx >.ta -
imv qoctgBÉaamaataH eb nar lehtf eb «Nt ®b #Xe#i nbM
■xew twe "to -i" ..Vi o eb iv qB-1oa#*nnibi Iet ;nfrove o a^ni I i®
dnoqabne^e fcid #ein n9 A #fUKu"r ;:roi nar TSüIXeü'.Tarten ei) txd r.- i jcï#o i o
-> 9y i r 1 oxv r .X: "o ,v r r".r d"oi 'r.r
frroq eb oav ytiXIarrii eb aevo #eln ne ooieaimrroo eb nsv y»iXIe#aneïiu?a e
Qet
21 mÉaaal bB^X iea SI iw qtossinvnKidl 9b nsv 'ieirxof lOKIMX
nifMNf Lid ooleboeded ti* nXXbr ovedBeqe el—t—
eiaiXXirmi eb «pr« #M9 itlXebleB wld Bed #ebae
blobnaxied A #nxr ip:: es# tid #ab ^ni "*I v nuis ti^* J k^' T9er^
si rtab ö.r X x iv c -:o etc: i. "x xv o. i- »o.< r - ine
Vfloe od rit jrsaiv eXa roc: jvmaf#aTT ab -o *tXl93a« ïmii csaXX» ic
;1 STliïeVO
'r-
iovraji/rr,ib IU
'-,i >s 1 d 'x J
:oov #eri db'iow bbaatve^eeCL
?os bcuf9#"r' ac #ein nobel
cd efl. iHXiAArdidV aeiirorideU
>idrrovoxrejtXi9 curr e#li^nae
o #en nsv oelt9, e nerrtan tu oe *x ixw j
■yy trtanda «teeb ne^iew «ïtrdn co eiaaianoo eb rtl liw aC*T-rxnoot)lB '-oer enoi
j. i -vo i o o- i or
earxsvib eb ru*r rteanee eb ia« dab ano #rv«riien- teil s ïIHLIfiAM «eeri eü
iw e# ^ixseboe sow vooïqNy iio'. -si eb tool nenoi'o^eooeae# do^ow aeitoaxl
rioie eèoeebec irei«l eeitoerrt ed*iteaoi MbRinMMV M aatab no-^xa
eni xr jr, ox (O #be«-\ o el foo d-Qit oib nebïo ;^fip. eb er® leebiewdïoav ïa#ed
-,i' rcpiL-d' od""!ïö-r(.i iter ttsoi oaod
..tl eb qo o. corao roov ,rto .rtilei
;ow
bxr-rc.*.ra. «vïec ab ïoov yeGxl oone
10O
eTbos eeciw eb qo
Vb Vaststelling
verordening
instelling,
werkkring,sa-
mens te Hing
en werkwijze
vaste commis
sies van ad
vies en bij
stand.
jsi on
bei
-2-
Voorstel tot vaststelling van een verordening regelende de instelling.
de werkkring, de samenstelling en de werkwijze van vaste commissies van
advies en bijstand.
Be heer VAN MIERT: De WD heeft reeds jaren gepleit voor meer openbaarheid.
In het kader van de openbaarheid zien wij de vergaderingen liever s-avonds
gehouden. Doch in het kader van de bezuinigingen (o.a. energie) en gelet op
de zeer geringe belangstelling - soms helemaal geen belangstelling - gaan
wij onder voorbehoud akkoord met het voorstel. Mocht in de toekomst blij
ken dat er meer belangstellenden de commissievergaderingen willen bezoeken
waarvoor het tijdstip bezwaarlijk is dan zullen wij dit aan moeten passen.
Ook wanneer de te behandelen punten daartoe aanleiding geven of wanneer de
meerderheid van een commissie in de avonduren wil vergaderen.
De heer KONINGS: Tijdens de algemene beschouwingen voor het begrotingsjaar
1984 heeft het CDA reeds een voorstel gedaan voor het samenvoegen van di
verse commissies.Onze uitgangspunten kunnen we in grote lijnen terugvinden
in deze nota. We hebben wel enkele kanttekeningen:
1. in artikel 13,lid 3 omschrijft het college het aanvangstijdstip van de
commissievergaderingen.We hebben er begrip voor dat er rekening wordt
gehouden met de werktijden van de ambtenaren die als adviseurs in de com
missievergaderingen optreden. Ook de energiebezuinigingen spelen een rol.
Wij gaan in principe akkoord met het voorstel met dien verstande dat er n&
één of twee jaar wordt geëvalueerd. Indien de meerderheid van een commissie
beslist om toch 's-avonds te vergaderen dan sluiten wij ons graag daarbij
aan.
Verder stellen wij voor de commissievergaderingen te plannen op een vaste
dag gedurende het hele jaar, bijvoorbeeld in de week vó6r de raadsvergade
ring. Noodzaakt de agenda van een commissie niet tot het houden van een
vergadering dan kan die vervallen.
2. In artikel 18, lid 2, doet het college mededeling dat de verslagen on
der de ingekomen stukken ter kennisneming worden gebracht.Het CDA doet het
voorstel om deze verslagen gelijktijdig toe te zenden aan alle raadsleden
met de aanvullende lijst van ingekomen stukken.
3o In artikel 21, lid 2, wordt een tijdstip aangegeven waarvóór eventueel
te stellen vragen ingediend moeten zijn.Wij zouden dit tijdstip graag wil
len wijzigen in: uiterlijk om 10 uur op de dag van de te houden commissie
vergadering en niet zoals staat omschreven: 7 uur vóór de aanvang van de
vergadering. Indien namelijk de vergadering om 20 uur aanvangt dan zouden
de stukken om 13 uur binnen moeten zijn. Dit zou ook ambtelijk op bezwaren
kunnen stuiten.
De heer GABRIEIS: Wij zien graag een extra commissie voor werkgelegenheid
ingesteld. Verder kunnen wij ons ook niet verenigen met de aanvangstijden
van de commissievergaderingen. Mensen die een volledige baan hebben kunnen
niet bij een commissievergadering aanwezig zijn.
De vervanging van de commissieleden moet naar onze mening onderling geregeld
kunnen worden. Deze leden moeten op de publieke tribune plaats kunnen nemen
om zo te vernemen wat er aan de orde isr«
De heer MARIJNISSEN: De RVP pleit er evenals het CDA voor om de commissie
vergaderingen zoveel mogelijk in dezelfde week te laten plaatsvinden;dit
in verband met de voorbereidingen in de fracties. Itevens is de RVP voorstan
der van een vaste dag voor de commissievergaderingen.
Nog een opmerking over de verordening. In artikel 7, lid 3, wordt gesproken
over de benoeming van niet-raadsleden. Er staat letterlijk:" niet-raadsleden
dienen voor te komen op de kandidatenlijst van de betreffende raadsgroepe-
ring c.q. op de gemeentelijke ledenlijst van de gelijknamige landelijke
politieke partijWij vinden dat met deze zinsnede een zekere discriminatie
ontstaat tussen landelijke politieke partijen die in deze raad vertegenwoer-
digd zijn en de plaatselijke politieke partijen. Het is volgens artikel 7,
lid 3, wel mogelijk dat een lid van een landelijke groepering niet voorko
mend op de kandidatenlijst deel uitmaakt van een commissie maa-r niet
mogelijk dat een lid van een plaatselijke groepering - niet voorkomend op