(t
- 7 -
II. Wijziging ver-
{0 ordening Be
stuurscommis
sie Sociale
Zaken
II. Krediet elec-
triciteits-
voorziening
beregenings-
installatie
Molenberg
IV. Krediet t.b.v.
Aloysiusschool
VOORZITTER: Je kunt nooit een bepaald punt tot uitsluitend uitgangspunt
van het beleid verheffen. Belangen dienen tegen elkaar afgewogen te worden.
Belangen van de natuur, van de mensen in de agrarische sector, van de
mensen werkzaam in de recreatieve sector worden tegen elkaar afgewogen.
De ene keer kan dat in het voordeel uitvallen van de ene groep, dan weer
in het belang van de andere. Dat kun je niet tot norm verheffen. Werk
gelegenheid staat hier ook nog altijd hoog in het vaandel.
Nu gaat het erom dat de gemeentelijke verordening in de plaats komt van
de provinciale.
Wij voeren sinds 1972 het beleid dat er eigenlijk geen nieuwe campings
meer bij mogen komen. Aanvragen voor nieuwe campingbedrijven hebben we
afgewezen in overleg met de commissie.
U moet er vertrouwen in hebben dat u als raad het beleid mede bepaalt in
deze gemeente.
Hierna gaat de raad over tot vaststelling van de Kampeerverordening ge
meente Rucphen.
Voorstel tot wijziging van de verordening op de Bestuurscommissie Sociale
Zaken
De raad gaat akkoord met het voorstel.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ad 5.000,—
electriciteitsvoorziening beregeningsinstallatie de Molenberg
(63e wijziging 1986)
De raad gaat akkoord met het voorstel.
t.b.v.
Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van 39.560,— voor
de renovatie van het plein en het treffen van energiebesparende maatregelen
t.g.v. de voormalige Aloysiusschool te Zegg"ë
(64e wijziging 1986)
Mevrouw VERMUNT: Het C.D.A. heeft geen moeite met het voorstel als zodanig.
Wel willen we terugkomen op de vergadering van de commissie welzijn op 2
december j.l. Wij vroegen ons af of het niet voorbarig was om investerin
gen te plegen t.b.v. een accommodatie die volgens het advies in de V.N.G.-
nota ter discussie kan komen te staan.
In de commissievergadering deelde de voorzitter mede dat in Zegge gekozen
is voor twee accommodaties als basisvoorziening ondanks de gegevens van
het V.N.G.-rapportIndien dit vaststaat, hoeveel waarde moeten wij dan
hechten aan hetgeen geadviseerd wordt in dit rapport.
Wethouder SCHIJVEN: Ik ben niet voorbarig geweest met mijn uitspraak in
de commissie welzijn. Het onderzoeksrapport geeft een aantal aspecten aan
die onderzocht moesten worden door de heer Both. Met name wie voert het
beheersbeleid, de beheersformatie, de rechtspositie en de verantwoordelijk
heden van het beherend personeel en het subsidiesysteem. Dat waren de
aspecten waarvoor de heer Both de opdracht heeft gekregen.
Het behoort niet tot het onderzoek om na te gaan of de gebouwen per dorp
wel toereikend zijn om in de behoefte te voorzien. De voormalige Aloysius
school, het SEBA-gebouw, fungeert in de praktijk als een soort dependance
van de Nieuwenberg. Hier is ook de peuterspeelzaal in ondergebracht. De
aktiviteiten te Zegge kunnen niet geheel plaatsvinden in de Nieuwenberg.
Indien vanavond het krediet gevoteerd wordt dient het besluit nog goed
gekeurd te worden door G.S. Dit zal waarschijnlijk wel 4 tot 6 weken
duren. De sociaal-culturele accommodaties komen in januari of februari
aan de orde. Dan kan er nog over gediscussieerd worden. Bij mij staat
echter vast dat het SEBA-gebouw een blijvende functie zal behouden.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.