Marginale toetsing door de Arob-rechter is geen toetsing van beleid. Het is mij nog totaal niet duidelijk hoe het beleid in dezen gevoerd zal worden. We kunnen nu niets anders dan de verordening goedkeuren. Graag zouden wij meer informatie hieromtrent krijgen. Indien het dan nog niet duidelijk is, kom ik er volgend jaar nog graag op terug. De heer van MIERT: Daar ik niet aanwezig kon zijn bij de commissiever gadering moest de heer van Oers invallen. Hij heeft toen gezegd dat het belang van de omwonenden ons niet duidelijk was. Het beleid inzake de kampeervergunningen echter wel. De heer VISSENBERG: Indien er geen duidelijke beleidsnota komt, ben ik ang dat we dezelfde kant opgaan als met de bouwverordening in het buiten gebied. Ondanks het feit dat daar niet gebouwd mag worden, verrijzen er nog regelmatig bouwsels. Straks zal de brutale mens weer het beste af zijn Indien de kampeerverordening overtreden wordt, welke maatregelen zal uw college dan treffen. In het verleden heeft het milieubelang het regelmatig moeten afleggen tegen de belangen van de mensen in het buitengebied. Ook in deze zaak zal m.i. de natuur andermaal het onderspit moeten delven. De heer KONINGS: Wij vinden het beleid wel duidelijk en wij staan geheel achter deze nota. In de commissie bestuurlijke zaken hebben wij reeds ge wezen op een vacuüm in de regelgeving tussen de provinciale verordening en de gemeentelijke verordening. VOORZITTER: De leden van de toenmalige commissie ruimtelijke ordening zullen zich herinneren dat wij over de uitbreiding van de reeds genoemde camping hebben gesproken. In een zeer vroeg stadium hebben wij de mening gevraagd van de commissie. Voors en tegens hebben wij toen tegen elkaar afgewogen, de te hanteren criteria hebben we bekeken en we zijn in een gezamenlijk overleg tot een beleidslijn gekomen die daarna in de raad is besproken. Deze manier van werken waarbij de commissie en de raad zo vroeg mogelijk bij het te voeren beleid betrokken worden is alleen maar toe te juichen. De Arob-rechter toetst de procedure en het is de raad die het beleid mede bepaalt. Wij verwachten geen problemen met het vacuüm waarover de heer Konings heeft gesproken. Wat te doen als er klandestien wordt gekampeerd of opstallen worden neer gezet? Er is hier eigenlijk niets nieuws aan de hand. De gemeentelijke verordening komt in de plaats van de provinciale verordening. Iedere brutale mens kan al klandestien iets neerzetten. Tot nu toe is daar steeds tegen opgetreden. Dat zal ook in de toekomst gebeuren. Het beleid dat gold tijdens de provinciale verordening zal voortgezet worden tijdens periode dat de gemeentelijke verordening zal gelden. Het is mij totaal niet duidelijk waarom het nu ineens zo slecht zou gaan. Mij is ook niet duidelijk waarom de heer Vissenberg zegt dat de belangen van de natuur nu ineens het onderspit zullen delven. In het verleden heb ik hierover dl c^pinr?fvbLrtges?eïd"ritlek geh°°rd' °°k nlSt t06n de ""braiding De beleidsvisie is in de bestemmingsplannen vastgesteld en daar houden wij ons aan. De heer Jansen heeft zich het recht voorbehouden om indien nodig er nog op terug te komen. Dat is mogelijk. De heer van der MEIJS: Wij bedoelen met beleid toch iets anders dan u naar voren brengt. Wij verstaan onder beleid het aangeven welke belangen in prioriteit bovenaan staan. Tussen de formeel juridische procedure valt geen speld tussen te krijgen. Maar wat gaat u doen als een camping uit breiding vraagt, als een boer vergunning aanvraagt. Gaat u dan de belan gen van de verzoekers vooropstellen of stelt u de belangen van het milieu voorop. Van tevoren aangeven welke belangen u voorop stelt, is beleid voeren. Indien u bij iedere aparte zaak de belangen voor en tegen tegen elkaar afweegt dan voert u beleid achteraf. Na twee of drie jaren kunnen wij dan pas zien welk beleid u voert.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 221