I.42
Het subsidie 1987 ten behoeve van muziekschool en kreatief centrum
Noord-West Brabant is geraamd op 26,500,Het subsidie dat in
het programma sociaal-culturele activiteiten 1986 is opgenomen be
draagt 26,282,46. Van een forse verhoging, waarover de R.V.P.
spreekt, is volgens ons geen sprake.
De suggesties die de R.V.P, t.a.v. het te ontwikkelen beleid doet
zullen wij in overweging nemen.
ONDERWERPOuderenbeleid
ANTWOORD
Diverse fracties hebben geïnformeerd naar de stand van zaken met
betrekking tot het verzorgingshuis. Gesteld kan worden dat de
Stichting Verzorgingshuis de ideevorming heeft afgerond. Een
nieuwe zorgfilosofie staat daarbij centraal. Deze filosofie is
nieuw, omdat ervan uitgegaan wordt dat de oudere zo lang mogelijk
zelfstandig kan blijven wonen en dat in een gemeente waar de mantel
zorg en reeds bestaande professionele dienstverlening op een hoog
niveau staan. De hele aanpak is nu gericht op de leemten in die
zorgverlening. Op zich kan er dus niet meer gesproken worden van
een verzorgingshuis doch vraagt de gehele opzet om een andere meer
experimentele benadering. Volledige informatie op dit punt zou in
het kader van de begrotingsbehandeling te ver voeren. Wij zullen
de commissie welzijn en (zo nodig) uw raad informeren over de stand
van zaken. Wel kan medegedeeld worden dat de stichting en ons col
lege een gesprek gehad hebben met g.s. over de mogelijkheden. In
het provinciale concept-Interimplan bejaardenoorden voor de jaren
1986/1987 is er in het bouwbudget geen ruimte voor nieuwbouwprojec
ten. Uiteindelijk is afgesproken:
- dat bij de provincie in 1987 een aanvraag ingediend kan worden
in het kader van het flankerend ouderenbeleid voor een centraal
steunpunt (bij de afronding van de Welzijnswet zal duidelijk worden
of het flankerend beleid bij de provincie blijft of dat het naar
de gemeente komt);
- dat er bij W.V.C. een aanvraag ingediend wordt om als experiment
aangemerkt en bekostigd te worden;
- dat ook in het kader van de normale planningsprocedure actie
ondernomen wordt, gericht op 1988.
Ook ons college voelt steeds meer de behoefte en de noodzaak om
als gemeente een ouderenbeleid te formuleren. Wij streven ernaar
nog in de zittingsperiode van uw raad met een nota daarover te komen.
Wij realiseren ons dat wij in de tussenliggende periode in samen
spraak met de zorginstellingen in moeten kunnen spelen op behoeften
die vanuit de ouderen naar voren komen. Vaak zullen deze behoeften
betrekking hebben op het flankerend ouderenbeleid, zoals maaltijden
voorziening, vervoersproblemen en sociale alarmering. Wij zullen
daaraan uiteraard de nodige aandacht besteden.
ONDERWERP: 24-uursbereikbaarheidsdienst A.M.W.
ANTWOORD
Voor het A.M.W. is 5.400,geraamd voor de zogenaamde 24-uurs-
bereikbaarheid van het algemeen maatschappelijk werk. Van het
rijk ontvangen wij ingevolge een wijziging van de Rijksbijdrage
regeling Maatschappelijke Dienstverlening een rijksbijdrage van
0,27 per inwoner om aan instellingen voor maatschappelijk werk
cfe zorg voor een 7 x 24 uurs bereikbaarheid op te dragen.
Het A.M.W. is in samenwerking met de S.O.S.-telefonische hulpdienst
te Breda per 1 september jl. gestart met een "7 x 24 uurs bereik
baarheidsdienst psycho-sociale hulpverlening" (crisishulpverlening
buiten kantooruren).