32 0 RVP Lijst Vroeg- rijk VVD In verband hiermede werd aangenomen dat de exploitatielasten - welke op ongeveer 12.500,geraamd worden - voor het eerst in 1988 voor rekening van de gemeente zullen komen en dus ook pas voor het eerst in dat jaar in de begroting worden mee genomen. ONDERWERP: Wateroverlast ANTWOORD: Dat bij heel erge regenval incidenteel wateroverlast optreedt in diverse straten is niet te voorkomen. Het moet wel bij incidentele gevallen blijven. De dan ont stane wateroverlast moet binnen korte tijd erna weer zijn opgelost. De wateroverlast die door beide fracties wordt bedoeld treedt regelmatiger op dan normaai. Wij zullen ernaar streven deze overlast te verminderen door de drempel hoogten van nooduitlaten te veranderen. ONDERWERP: Openbaar groen ANTWOORD Bedacht moet worden dat de keuzen over de omvang van de groenvoorzieningen zijn ge maakt binnen de totstandkoming van de bestemmingsplannen. Thans kan wel worden ge steld, dat het beter is te kiezen voor een duurder bouwkavel dan voor een goedkoper kavel in een stenen massa, maar dat is praten achteraf. Het zij toegegeven, de hoeveelheid openbaar groen in onze woonwijken is niet over weldigend. Daarvoor zijn echter de oorzaken aan te wijzen. Vooreerst zijn daar de van hogerhand gegeven voorschriften (maximum kavelprijzen) maar niet in het minst heeft daarbij meegespeeld het streven, ook vanuit de raad - en onzes inziens terechtr om betaalbare woningen in voldoende mate tot stand te brengen. Wanneer u thans pleit voor meer groen in de nieuwe bouwwijken, betekent dat auto matisch hogere grond- en kavelprijzen. Dit, terwijl de feitelijke situatie ons dwingt tot versobering bij de uitvoering van de plannen. Voor de gesubsidieerde woningbouw gelden steeds lagere stichtingskostengrenzen, welke tot nu toe alle zijn gevonden in verlaging van de bouwkosten. Binnen het kader van de grondkosten heeft geen ver laging plaatsgevonden en is ook practisch geen verlaging te bewerkstelligen; we zijn al blij, dat we het prijspeil van de bouwgrond reeds gedurende een aantal jaren ongewijzigd hebben kunnen laten. Een en ander betekent niet, dat wij geen oog hebben voor deze zaak; ook wij zijn er ons zeer wel van bewust, dat het openbaar groen in belangrijke mate het leefmilieu binnen een wijk bepaalt. In de nieuwe bestemmingsplannen is het streven er daarom op gericht om het openbaar groen zoveel mogelijk gecentraliseerd aan te leggen en snippergroen, als het enigszins kan, te vermijden. Op die manier trachten wij een zodanige situatie te verkrijgen, dat het openbaar groen als zodanig een wezenlijke functie binnen de woonwijk vervult. Wanneer u ten aanzien van het reeds bestaande openbaar groen pleit voor verbetering en uitbreiding daarvan, moet u bedenken dat de - niet geringe - kosten daarvan niet meer door middel van hogere grondprijzen binnen de bouwgrondexploitatie kunnen worden opgevangen en uit de toch al zo onder druk staande algemene middelen moeten worden geput. Wij zullen er niettemin naar streven, dat deze zaak voldoende aan dacht krijgt in het kader van de herinrichting van de dorpskernen. Wat betreft het onderhoud van de groenvoorzieningen wordt opgemerkt, dat wij samen met het Werkvoorzieningsschap zoeken naar mogelijkheden om tot een zo goed mogelijk onderhoud te komen. Natuurlijk spelen ook hierbij de financiële middelen een grote rol. Wij vinden het belangrijk, dat ook voor ons totale groen een beheers- en onderhoudsplan tot stand komt. Alles kan echter niet tegelijk; we zullen dit aan pakken wanneer de beheers- en onderhoudsplannen voor onze rioleringen en wegen aan de beurt zijn geweest.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 169