32
0
RVP
Lijst
Vroeg-
rijk
VVD
In verband hiermede werd aangenomen dat de exploitatielasten - welke op ongeveer
12.500,geraamd worden - voor het eerst in 1988 voor rekening van de gemeente
zullen komen en dus ook pas voor het eerst in dat jaar in de begroting worden mee
genomen.
ONDERWERP: Wateroverlast
ANTWOORD:
Dat bij heel erge regenval incidenteel wateroverlast optreedt in diverse straten
is niet te voorkomen. Het moet wel bij incidentele gevallen blijven. De dan ont
stane wateroverlast moet binnen korte tijd erna weer zijn opgelost.
De wateroverlast die door beide fracties wordt bedoeld treedt regelmatiger op dan
normaai. Wij zullen ernaar streven deze overlast te verminderen door de drempel
hoogten van nooduitlaten te veranderen.
ONDERWERP: Openbaar groen
ANTWOORD
Bedacht moet worden dat de keuzen over de omvang van de groenvoorzieningen zijn ge
maakt binnen de totstandkoming van de bestemmingsplannen. Thans kan wel worden ge
steld, dat het beter is te kiezen voor een duurder bouwkavel dan voor een goedkoper
kavel in een stenen massa, maar dat is praten achteraf.
Het zij toegegeven, de hoeveelheid openbaar groen in onze woonwijken is niet over
weldigend. Daarvoor zijn echter de oorzaken aan te wijzen. Vooreerst zijn daar de
van hogerhand gegeven voorschriften (maximum kavelprijzen) maar niet in het minst
heeft daarbij meegespeeld het streven, ook vanuit de raad - en onzes inziens terechtr
om betaalbare woningen in voldoende mate tot stand te brengen.
Wanneer u thans pleit voor meer groen in de nieuwe bouwwijken, betekent dat auto
matisch hogere grond- en kavelprijzen. Dit, terwijl de feitelijke situatie ons dwingt
tot versobering bij de uitvoering van de plannen. Voor de gesubsidieerde woningbouw
gelden steeds lagere stichtingskostengrenzen, welke tot nu toe alle zijn gevonden
in verlaging van de bouwkosten. Binnen het kader van de grondkosten heeft geen ver
laging plaatsgevonden en is ook practisch geen verlaging te bewerkstelligen; we
zijn al blij, dat we het prijspeil van de bouwgrond reeds gedurende een aantal jaren
ongewijzigd hebben kunnen laten.
Een en ander betekent niet, dat wij geen oog hebben voor deze zaak; ook wij zijn er
ons zeer wel van bewust, dat het openbaar groen in belangrijke mate het leefmilieu
binnen een wijk bepaalt. In de nieuwe bestemmingsplannen is het streven er daarom
op gericht om het openbaar groen zoveel mogelijk gecentraliseerd aan te leggen en
snippergroen, als het enigszins kan, te vermijden. Op die manier trachten wij een
zodanige situatie te verkrijgen, dat het openbaar groen als zodanig een wezenlijke
functie binnen de woonwijk vervult.
Wanneer u ten aanzien van het reeds bestaande openbaar groen pleit voor verbetering
en uitbreiding daarvan, moet u bedenken dat de - niet geringe - kosten daarvan niet
meer door middel van hogere grondprijzen binnen de bouwgrondexploitatie kunnen
worden opgevangen en uit de toch al zo onder druk staande algemene middelen moeten
worden geput. Wij zullen er niettemin naar streven, dat deze zaak voldoende aan
dacht krijgt in het kader van de herinrichting van de dorpskernen.
Wat betreft het onderhoud van de groenvoorzieningen wordt opgemerkt, dat wij samen
met het Werkvoorzieningsschap zoeken naar mogelijkheden om tot een zo goed mogelijk
onderhoud te komen. Natuurlijk spelen ook hierbij de financiële middelen een grote
rol. Wij vinden het belangrijk, dat ook voor ons totale groen een beheers- en
onderhoudsplan tot stand komt. Alles kan echter niet tegelijk; we zullen dit aan
pakken wanneer de beheers- en onderhoudsplannen voor onze rioleringen en wegen aan
de beurt zijn geweest.