'lit 1 het huidige bouwtempo gedurende een aantal jaren ten koste van het tempo in de toekomst. Het college van B W heeft terzake geen beslissingen genomen, doch slechts geconstateerd, dat de broodnodige harde argumenten ontbreken om met kans op succes een vergroting van de bouwmogelijkheden voor Zegge en Schijf te bepleiten; c. prioriteit verdienen de nieuwe bestemmingsplannen voor de uit breidingsgebieden voor Zegge en Schijf; deze dienen op korte termijn worden gevolgd door nieuwe plannen voor Rucphen en St.Willebrord alsook de uitwerking van de 2e fase van de Branden II (Sprundel). Uit het vorengaande moge het U duidelijk zijn, dat de onderhavige door U aangesneden punten onze bijzondere aandacht hebben. De stelling, dat blijvend gestreefd moet worden naar de bouw van betaalbare huurwoningen onderschrijven wij. Daarbij gaat onze aandacht ook uit naar zaken zoals diversiteit aan woningen, spreiding van de sociale woningbouw en de handhaving van een gunstig woonklimaat. De feitelijke mogelijkheden daartoe zijn echter beperkt. Normering van stichtingskosten en kavelprijzen van de sociale woningbouw noodzaakt tot realisering van deze bouw in de vorm van rijenbouw, waardoor er onmiskenbaar sprake is van een verarming van het straatbeeld in de nieuwe wijken. Voegen we daarbij de noodzaak tot een sobere planuitvoering, dan zal het U duidelijk zijn, dat ons niet erg veel keuzemogelijk heden openstaan om echt aantrekkelijke wijken te creSren. We zullen er echter naar blijven streven het optimaal bereikbare te behalen. Bevordering van de doorstroming is een moeilijke zaak. Bij de toewijzing van huurwoningen is het regel, dat zoveel mogelijk gelet wordt op de verhouding tussen het inkomen van de huurder en de huurprijs van de woning, m.a.w. woningtoewijzing naar draagkracht. Het ontbreekt echter anderzijds aan de mogelijk heid om hen, die een verhoudingsgewijs goedkope woning huren, te dwingen een duurdere woning te betrekken. Kortom, we moeten terzake roeien met de riemen die we hebben. Bevordering van het eigen woningbezit staan wij voor. De contingenten voor de premies A, B en C worden elk jaar volledig benut; gesteld kan zelfs worden, dat de betreffende woningen telkens weer gretig aftrek vinden. Van de mogelijkheid om voor het in eigendom vezwerven van deze woningen gemeentegarantie te kunnen verkrijgen wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Gesuggereerd is, de gemeente Zundert een steentje te laten bij dragen ten aanzien van de woningbouw in Schijf. Reeds eerder zijn in die richting pogingen in het werk gesteld, echter zonder succes. Ook thans verwachten wij, dat zulks geen resultaat zal hebben. Wel kunnen wij U melden, dat bij de bepaling van de benodigde toename van de woningvoorraad in het dorpenplan rekening is gehouden met "het Zundertse deel" van het dorp Schijf. Ten aanzien van het bestemmingsplan "Bremstraat-Rozenkransstraat" kan worden opgemerkt, dat dit destijds niet verder in procedure is gebracht in verband met een aantal onzekerheden in verband met de Wet Geluidhinder én het in ontwikkeling nemen van het plan De Gagel Rijzen. Bij het doen van een keuze voor een nieuw uitbreidingsgebied, dat na de Gagel Rijzen aan snee moet komen, komt ook het gebied Bremstraat-Rozenkransstraat weer in zicht.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 151