'lit
1
het huidige bouwtempo gedurende een aantal jaren ten koste van
het tempo in de toekomst. Het college van B W heeft terzake
geen beslissingen genomen, doch slechts geconstateerd, dat
de broodnodige harde argumenten ontbreken om met kans op succes
een vergroting van de bouwmogelijkheden voor Zegge en Schijf
te bepleiten;
c. prioriteit verdienen de nieuwe bestemmingsplannen voor de uit
breidingsgebieden voor Zegge en Schijf; deze dienen op korte
termijn worden gevolgd door nieuwe plannen voor Rucphen en
St.Willebrord alsook de uitwerking van de 2e fase van de
Branden II (Sprundel).
Uit het vorengaande moge het U duidelijk zijn, dat de onderhavige
door U aangesneden punten onze bijzondere aandacht hebben.
De stelling, dat blijvend gestreefd moet worden naar de bouw
van betaalbare huurwoningen onderschrijven wij. Daarbij gaat onze
aandacht ook uit naar zaken zoals diversiteit aan woningen,
spreiding van de sociale woningbouw en de handhaving van een
gunstig woonklimaat. De feitelijke mogelijkheden daartoe zijn
echter beperkt. Normering van stichtingskosten en kavelprijzen
van de sociale woningbouw noodzaakt tot realisering van deze
bouw in de vorm van rijenbouw, waardoor er onmiskenbaar sprake
is van een verarming van het straatbeeld in de nieuwe wijken.
Voegen we daarbij de noodzaak tot een sobere planuitvoering, dan
zal het U duidelijk zijn, dat ons niet erg veel keuzemogelijk
heden openstaan om echt aantrekkelijke wijken te creSren.
We zullen er echter naar blijven streven het optimaal bereikbare
te behalen.
Bevordering van de doorstroming is een moeilijke zaak. Bij de
toewijzing van huurwoningen is het regel, dat zoveel mogelijk
gelet wordt op de verhouding tussen het inkomen van de huurder
en de huurprijs van de woning, m.a.w. woningtoewijzing naar
draagkracht. Het ontbreekt echter anderzijds aan de mogelijk
heid om hen, die een verhoudingsgewijs goedkope woning huren,
te dwingen een duurdere woning te betrekken. Kortom, we moeten
terzake roeien met de riemen die we hebben.
Bevordering van het eigen woningbezit staan wij voor. De
contingenten voor de premies A, B en C worden elk jaar volledig
benut; gesteld kan zelfs worden, dat de betreffende woningen
telkens weer gretig aftrek vinden. Van de mogelijkheid om voor
het in eigendom vezwerven van deze woningen gemeentegarantie
te kunnen verkrijgen wordt veelvuldig gebruik gemaakt.
Gesuggereerd is, de gemeente Zundert een steentje te laten bij
dragen ten aanzien van de woningbouw in Schijf. Reeds eerder
zijn in die richting pogingen in het werk gesteld, echter zonder
succes. Ook thans verwachten wij, dat zulks geen resultaat zal
hebben. Wel kunnen wij U melden, dat bij de bepaling van de
benodigde toename van de woningvoorraad in het dorpenplan
rekening is gehouden met "het Zundertse deel" van het dorp
Schijf.
Ten aanzien van het bestemmingsplan "Bremstraat-Rozenkransstraat"
kan worden opgemerkt, dat dit destijds niet verder in procedure
is gebracht in verband met een aantal onzekerheden in verband
met de Wet Geluidhinder én het in ontwikkeling nemen van het
plan De Gagel Rijzen. Bij het doen van een keuze voor een nieuw
uitbreidingsgebied, dat na de Gagel Rijzen aan snee moet komen,
komt ook het gebied Bremstraat-Rozenkransstraat weer in zicht.