11 Alle groe peringen ONDERWERPambtelijk apparaat ANTWOORD Alle groeperingen hebben zich - zij het in verschillende bewoordingen - waarderend en lovend uitgelaten over de goede inzet van de ambtelijke medewerkers. Wij zijn daar blij om, omdat wij vinden dat die complimenten terecht zijn. De organisatiedoorlichting waarover verschillenden van u gesproken hebben, is bedoeld om aanwijzingen op te leveren inzake capaciteit en organisatie. Die aanwijzingen kunnen na verder onderzoek leiden tot verdere veranderingen in de in richting en werkwijze van sectoren, afdelingen en bureaus. Aan het adres van de VVD kan worden gemeld, dat slechts die veranderingen zullen worden aangebracht die noodzakelijk lijken voor een goed functioneren van het ambtelijk apparaat. Naar onze verwachting gaat het niet om plotselinge zeer in grijpende veranderingen in de structuur van de gemeentelijke organisatie. Wel om een doorlopend veranderingsproces om de organisatie bij de tijd te houden, dat wil zeggen om het moge lijk te maken in te spelen op de veranderende maatschappelijke behoeften en de vraag vanuit het bestuur. De door het CDA ge vraagde stabiliteit (in de zin van onveranderlijkheid van het ambtelijk apparaat) kunnen wij derhalve niet garanderen. Het CDA vraagt zich af in hoeverre de organisatiedoorlich ting personele gevolgen zal hebben. Ons antwoord hierop is: geen ontslagen, maar mogelijk wel bij een aantal mensen enige taakverandering zonder nadelige financiële gevolgen. Bij de organisatiedoorlichting (de VVD vraagt hiernaar) zal uiteraard de commissie voor het Georganiseerd Overleg wor den betrokken. De stuurgroep organisatie zal onder meer zorg dragen voor opstelling van procedures voor overleg met de commissie G.O. Als wij op pagina 9 bij regel 43 spreken over "ongemoti veerd doorgaan zoals vroeger" (dit eveneens aan het adres van de VVD) wil dat bepaald niet zeggen dat men vroeger ongemoti veerd bezig was. U moet dit zien als tegenstelling tot "ge motiveerd doorgaan zoals vroeger". Wijzigingen in het functioneren van de gemeentelijke or ganisatie kunnen met zich brengen dat "betere waar voor min der geld" geleverd kan worden. Het zal eenieder duidelijk zijn, dat in een organisatie van circa 140 man best werkver- beteringen kunnen worden aangebracht zonder dat harder be hoeft te worden gewerkt tegen dezelfde beloning. Ook wij gaan ervan uit dat op goed functionerende ambtenaren niet mag wor den bezuinigd. Op pagina 8 van de nota van aanbieding is inderdaad sprake van opnemen (gevolg van decentralisatie van rijkswege) en af stoten (gevolg van hogere urgentie van andere taken of van onvoldoende actualiteit) van taken. Hiermede hebben we alleen willen aangeven (dit ook aan het adres van de VVD) dat de gemeente een wisselende taak heeft en dat bestuur en ambte naren zich daaraan organisatorisch zullen moeten aanpassen. Een beleidsbepaling met betrekking tot begrippen als decen traliseren en privatiseren is in dit verband in het geheel niet aan de orde. Het CDA tenslotte is van mening, dat bij tussentijdse vaca tures steeds eerst moet worden bezien of opvulling direct nood zakelijk is. Dit is ook onze mening; in de praktijk gebeurt dit ook.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 148