11
Alle groe
peringen
ONDERWERPambtelijk apparaat
ANTWOORD
Alle groeperingen hebben zich - zij het in verschillende
bewoordingen - waarderend en lovend uitgelaten over de goede
inzet van de ambtelijke medewerkers. Wij zijn daar blij om,
omdat wij vinden dat die complimenten terecht zijn.
De organisatiedoorlichting waarover verschillenden van u
gesproken hebben, is bedoeld om aanwijzingen op te leveren
inzake capaciteit en organisatie. Die aanwijzingen kunnen na
verder onderzoek leiden tot verdere veranderingen in de in
richting en werkwijze van sectoren, afdelingen en bureaus.
Aan het adres van de VVD kan worden gemeld, dat slechts die
veranderingen zullen worden aangebracht die noodzakelijk
lijken voor een goed functioneren van het ambtelijk apparaat.
Naar onze verwachting gaat het niet om plotselinge zeer in
grijpende veranderingen in de structuur van de gemeentelijke
organisatie. Wel om een doorlopend veranderingsproces om de
organisatie bij de tijd te houden, dat wil zeggen om het moge
lijk te maken in te spelen op de veranderende maatschappelijke
behoeften en de vraag vanuit het bestuur. De door het CDA ge
vraagde stabiliteit (in de zin van onveranderlijkheid van het
ambtelijk apparaat) kunnen wij derhalve niet garanderen.
Het CDA vraagt zich af in hoeverre de organisatiedoorlich
ting personele gevolgen zal hebben. Ons antwoord hierop is:
geen ontslagen, maar mogelijk wel bij een aantal mensen enige
taakverandering zonder nadelige financiële gevolgen.
Bij de organisatiedoorlichting (de VVD vraagt hiernaar)
zal uiteraard de commissie voor het Georganiseerd Overleg wor
den betrokken. De stuurgroep organisatie zal onder meer zorg
dragen voor opstelling van procedures voor overleg met de
commissie G.O.
Als wij op pagina 9 bij regel 43 spreken over "ongemoti
veerd doorgaan zoals vroeger" (dit eveneens aan het adres van
de VVD) wil dat bepaald niet zeggen dat men vroeger ongemoti
veerd bezig was. U moet dit zien als tegenstelling tot "ge
motiveerd doorgaan zoals vroeger".
Wijzigingen in het functioneren van de gemeentelijke or
ganisatie kunnen met zich brengen dat "betere waar voor min
der geld" geleverd kan worden. Het zal eenieder duidelijk
zijn, dat in een organisatie van circa 140 man best werkver-
beteringen kunnen worden aangebracht zonder dat harder be
hoeft te worden gewerkt tegen dezelfde beloning. Ook wij gaan
ervan uit dat op goed functionerende ambtenaren niet mag wor
den bezuinigd.
Op pagina 8 van de nota van aanbieding is inderdaad sprake
van opnemen (gevolg van decentralisatie van rijkswege) en af
stoten (gevolg van hogere urgentie van andere taken of van
onvoldoende actualiteit) van taken. Hiermede hebben we alleen
willen aangeven (dit ook aan het adres van de VVD) dat de
gemeente een wisselende taak heeft en dat bestuur en ambte
naren zich daaraan organisatorisch zullen moeten aanpassen.
Een beleidsbepaling met betrekking tot begrippen als decen
traliseren en privatiseren is in dit verband in het geheel
niet aan de orde.
Het CDA tenslotte is van mening, dat bij tussentijdse vaca
tures steeds eerst moet worden bezien of opvulling direct nood
zakelijk is. Dit is ook onze mening; in de praktijk gebeurt
dit ook.