4
Totaal uitgaven gwwone dienst begroting 1 987 ƒ.50.915.000,--
Niet-beinvloedbare uitgaven op korte termijn:
- salarissen en sociale lasten n 587 000
- personeel van derden (w.S.W.-krachten) *210*nnn'~~
- kapi taal las ten .J^.OOO
- belastingen en verzekering 17z ooo'-
kosten gemeenschappelijke regelingen 886'nnn'
- uitkeringen A.n.W. R.W.W. en W.W.V. -."25.145.000 H
- exploitatiebijdragen Woningstichting Rucphen 3"^01T000
—vervoerskosten b.l.o. en basispnderwijs 252.OOo'--
overige kostenplaatsen oa.vervoermiddelen
vervoermiddelen opzichters) 435.OOO,--
/^43^76KuOO±-j-
Per saldo beïnvloedbare uitgaven op korte termijn 7.154.000 --
hetgeen 14% uitmaakt ban de totale uitgaven ad ƒ.50,9 miljoen.'
Van deze 14/o is een groot gedeelte slechts in zeer beperkte mate
beïnvloedbaar. Met name noem ik hier:
administratiekosten bestuur en bestuursapparaat 870 000
- onderhoud wegen e.d. - 0^'nnn'~~
- kosten brandweer 1421000 II
- onderhoud plantsoenen, bossen 63*000'-
- onderhoud riolering qp'nnn'""
- ophalen huisvuil 5
- bedrag per leerling voor het speciaal onderwijs 151.000,--
energiekosten gemeentelijke gebouwen en objecten-, 483.00o|--
- subsidie algemeen maatschappelijk werk en gecoör
dineerd begaardenwerk 355.$00
- centrale ondersteuning P.B.Stichting 534'.000,
Hierop verder bezuinigen houdt onder meer in:
- verlenging van de onderhoudstermijn voor de wegen, de riolering
de plantsoenen e.d.;
- verlenging van de onderhoudstermijnen voor de gemeentelijke ge
bouwen en terreinen;
- bezuinigen op de kosten van informatievoorziening, vorming en
opleiding ambtenaren;
- bezuinigen op de brandweeruitgaven;
- bezuinigen op subsidies algemeen maatschappelijk werk, gecoördi
neerd bejaardenwerk en personeelskosten centrale ondersteuning
P.B.Stichting.
Een en ander houdt in dat slechts een beperkt gedeelte van de uit
gaven van de gewone dienst, te weten ƒ.2.887.000,--, min of meer
op de korte termijn beïnvloedbaar is. Het verhoudingsgewijs gerin
ge bedrag aan beïnvloedbare uitgaven (ca.6$) bemoeilijkt het vin
den van verantwoorde structurele ombuigingen.
Verder merk ik op dat een lage belastingdruk per inwoner duidt op
een laag uitgavenniveau. Er dreigt een scheve verhouding te gaan
ontstaan tussen deze lage belastingdruk per inwoner en het voorzie
ningenniveau in onze gemeente. In het verleden zijn vele voorzie
ningen in onze gemeente met behulp van subsidie van het rijk, pro
vincie en van derden tot stand gekomen. Nu het rijk zicfc vanwege
de bezuinigingsproblemen op tal van terreinen terugtrekt, dienen
de gemeenten naar eigen wegen te zoeken om het hierdoor ontstane