3 een aantal aandachtspunten naar voren gebracht, die voor 1987 en volgende jaren zullen moeten leiden tot verdergaande bezuinigingen op tal van gemeentelijke taken en tot verhoging van de gemeentelij ke inkomsten. Zoals wij in de nota van aanbieding hebben gesteld zal, indien onverhoopt de aangekondigde korting op de rijksbijdra ge sociaal-cultureel werk doorgaat, voor het jaar 1987 wellicht een financiële noodgreep noodzakelijk zijn. Omtrent de voor het jaar 1987 en volgende jaren te nemen maatregelen zullen wij uw raad, na daarover het gevoelen van de commissie financiën te heb ben ingewonnen, tijdig de nodige voorstellen doen. Overigens merk ik op dat diverse aangedragen bezuinigingsmogelijk- heden in het verleden reeds zijn toegepast en in de gemeentebegro ting zijn verwerkt. Wat de zgn. privatiseringsgedachte betreft kun nen onder meer worden genoemd: het onderhoud van de sportvelden, het onderhoud van de begraafplaatsen, het overdragen van het ge meentelijk woningbezit aan de Woningstichting Rucphen met gelijk tijdige opheffing van het gemeentelijk woningbedrijf, het onder houd en beheer van de C.A.I. Dat een en ander niet altijd finan cieel voordeel oplevert, is onlangs nog gebleken bij het door ons college ingestelde onderzoek naar privatisering van de huishoude lijke dienst. Privatisering kwam hierbij duurder uit. Met betrekking tot het beheer van sociaal-culturele centra is door de afdeling S.G.B.O. van de vereniging van Nederlandse Gemeenten een rapport samengesteld met het doel te komen tot: - een regeling van en de verantwoordelijkheid voor het beheer van de accommodaties; - herziening van de bestaande subsidiëring zodat tot een betere financiële exploitatie van de gebouwen kan worden gekomen; de omvang van het in te zetten beherend personeel en de regeling van hun verantwoordelijkheden. Energiebesparende maatregelen werden reeds op beperkte schaal ge nomen, terwijl op het investeringsprogramma voor 1987 tot een be drag van ƒ.420.000,voorzieningen zijn opgenomen. Ook de zgn. onderuitputting is praktisch geheel uit de begroting gehaald. Het verder aanspreken van de reserves om tot een sluiten de begroting te komen moeten wij u ten zeerste ontraden. Zoals wij u in de nota van aanbieding uiteen hebben gezet, komt de bespaarde rente over die reserves (zpals saldi-reserve en algemene reserve) ten bate van de gewone dienst. Door het beschikken over die reser ves ontstaan er voor diezelfde gewone dienst nadelige gevolgen, n.l. verlies van structurele dekkingsmiddelen, die dan toch weer door b.v. verhoging van inkomsten dan wel door verlaging van uit gaven gecompenseerd moeten worden. Wat de uitgaafzijde van de gemeentebegroting verder betreft merk ik voorts op dat niet alle uitgaafcategorieën voor ombuiging op de korte termijn in aanmerking komen. De beinvloedbaarheid van een aantal uitgaven op de korte termijn is slechts beperkt. Hierna geef ik u een opsomming van de nie£-beinvloedbare en bein- vloedbare uitgaven op de korte termijn:

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1986 | | pagina 140