3
een aantal aandachtspunten naar voren gebracht, die voor 1987 en
volgende jaren zullen moeten leiden tot verdergaande bezuinigingen
op tal van gemeentelijke taken en tot verhoging van de gemeentelij
ke inkomsten. Zoals wij in de nota van aanbieding hebben gesteld
zal, indien onverhoopt de aangekondigde korting op de rijksbijdra
ge sociaal-cultureel werk doorgaat, voor het jaar 1987 wellicht
een financiële noodgreep noodzakelijk zijn. Omtrent de voor het
jaar 1987 en volgende jaren te nemen maatregelen zullen wij uw
raad, na daarover het gevoelen van de commissie financiën te heb
ben ingewonnen, tijdig de nodige voorstellen doen.
Overigens merk ik op dat diverse aangedragen bezuinigingsmogelijk-
heden in het verleden reeds zijn toegepast en in de gemeentebegro
ting zijn verwerkt. Wat de zgn. privatiseringsgedachte betreft kun
nen onder meer worden genoemd: het onderhoud van de sportvelden,
het onderhoud van de begraafplaatsen, het overdragen van het ge
meentelijk woningbezit aan de Woningstichting Rucphen met gelijk
tijdige opheffing van het gemeentelijk woningbedrijf, het onder
houd en beheer van de C.A.I. Dat een en ander niet altijd finan
cieel voordeel oplevert, is onlangs nog gebleken bij het door ons
college ingestelde onderzoek naar privatisering van de huishoude
lijke dienst. Privatisering kwam hierbij duurder uit.
Met betrekking tot het beheer van sociaal-culturele centra is door
de afdeling S.G.B.O. van de vereniging van Nederlandse Gemeenten
een rapport samengesteld met het doel te komen tot:
- een regeling van en de verantwoordelijkheid voor het beheer van
de accommodaties;
- herziening van de bestaande subsidiëring zodat tot een betere
financiële exploitatie van de gebouwen kan worden gekomen;
de omvang van het in te zetten beherend personeel en de regeling
van hun verantwoordelijkheden.
Energiebesparende maatregelen werden reeds op beperkte schaal ge
nomen, terwijl op het investeringsprogramma voor 1987 tot een be
drag van ƒ.420.000,voorzieningen zijn opgenomen.
Ook de zgn. onderuitputting is praktisch geheel uit de begroting
gehaald. Het verder aanspreken van de reserves om tot een sluiten
de begroting te komen moeten wij u ten zeerste ontraden. Zoals wij
u in de nota van aanbieding uiteen hebben gezet, komt de bespaarde
rente over die reserves (zpals saldi-reserve en algemene reserve)
ten bate van de gewone dienst. Door het beschikken over die reser
ves ontstaan er voor diezelfde gewone dienst nadelige gevolgen,
n.l. verlies van structurele dekkingsmiddelen, die dan toch weer
door b.v. verhoging van inkomsten dan wel door verlaging van uit
gaven gecompenseerd moeten worden.
Wat de uitgaafzijde van de gemeentebegroting verder betreft merk
ik voorts op dat niet alle uitgaafcategorieën voor ombuiging op de
korte termijn in aanmerking komen. De beinvloedbaarheid van een
aantal uitgaven op de korte termijn is slechts beperkt.
Hierna geef ik u een opsomming van de nie£-beinvloedbare en bein-
vloedbare uitgaven op de korte termijn: