9*
soino
-5-
Gezien de bezuinigingen op het sociaal-cultureel werk - overigens niet
categorisch af te wentelen op deze sector - en omdat het CDA een mini
mum investeringsniveau wil handhaven van ƒ.300.000,zal voor 1987
aan een meer dan trendmatige belasting- en tarievenverhoging niet te
ontkomen zijn.
Met het oog op de begroting 1988 en volgende jaren moet er in 1987 een
ombuigingsprogramma ontwikkeld worden waarin duidelijk wordt aangegeven
wat de mogelijkheden cq. onmogelijkheden voor onze gemeente zijn om de
uitgaven te beperken cq. de inkomsten te verhogen. Het CDA denkt hier
bij aans privatiseringsmogelijkheden versterkt toepassen van het pro
fijtbeginsel— beperken van beheerskosten van gebouwen en accommodaties—
creëren van betere organisatiestructuren - energiebesparende maatregelen
toepassen van andere methodes bij verrichten van gemeentelijke taken.
Gezocht moet worden naar wegen om voor de sociaal-zwaksten iets extra
te kunnen doen, echter zonder "inkomenspolitiek" te bedrijven.
Ondanks dat de werkloosheid afneemt zullen we in de sfeer van voorwaar-
descheppend beleid, initiatieven moeten steunen die de werkgelegenheid
kunnen bevorderen. Het CDA hoopt dat het RWI binnen het streekgewest
daartoe zal bijdragen. Het krijgt "speciale - kritische" aandacht.
Ten aanzien van de "tegenvaller" van de WSW-bijdrage (alinea 3,pag.41
nota van aanbieding) wordt gesproken over een achteruitgang in middelen,
t.o.v. 1986 van .198.000,=. T.o.v. de begroting 1986, waarin geen re
kening is gehouden met een WSW-bijdrage van 2,= per productief uur
is dit juist.Maar als men bij vergelijkingen over beschikbare middelen
spreekt van achteruitgang in middelen met een bedrag van ƒ.198.000,
vindt het CDA het objectiever te spreken over een bedrag van ƒ.198.000,:'
min 134.000,= (62000 uur x 2,«) is ƒ.64.000,
-Hoofdfunctie 0. Algemeen bestuur: Dat het tekort op deze hoofdfunctie
boven de 5 miljoen uitkomt ligt aan de hogere jaarwedden,uitkeringen
en salariskosten, acceptabel voor het CDA.Het functioneren van het ge
meentelijk apparaat staat al geruime tijd ter discussie, er zijn al di
verse regelingen getroffen. Het CDA is blij met de herverkaveling van
de raadscommissies hetgeen zal bijdragen aan een positieve organisatie-
opzet. Een bijdrage zal ook het ingestelde efficiency-onderzoek leveren.
Leidt dit onderzoek naar personele gevolgen? Na de functiewaardering en
het efficiency-onderzoek moet er evenwel de nodige stabiliteit voor het
ambtenarencorps komen. Voor tussentijdse vakatures zal bekeken moeten
worden of opvulling direct noodzakelijk is.
-Hoofdfunctie 1. Openbare orde en veiligheid* Opleidingskosten voor de
(gemeentelijke)brandweer moeten structureel in de begroting worden opge
nomen. Een goed functionerende brandweer vraagt om kwaliteit.
Regelmatig overleg met de politie is een goede zaak.Hoe staat het met de
afronding van het Beleidsplan Politie?
Inwoners -met name ouderen - gaan zich steeds onveiliger voelen.Graag
meer politietoezicht ter bescherming tegen vandalisme en overlast.
Akkoord met het beleid ten aanzien van de wet op de kansspelen.
-Hoofdfunctie 2^Verkeer,vervoer en waterstaat:Een koppeling in onderhoud
van wegen en rioleringen is strikt noodzakelijk (De Hertogstraat en St.
Janstraat te Sprundel evenwel niet als voorbeeld).
Op onderhoud en aanleg van rioleringen en wegen kan nauwelijks bezuinigd
worden. Gemeentewerken zal prioriteit moeten geven aan het uitwerken
van een wegen— en rioolbeheerssysteemo Qnderhoudstermijnen moeten kri
tisch worden bezien.Verlenging van termijnen moet geen automatisme wor
den.
Is de gemeente voornemens straks de provinciale wegen over te nemen?
Wat zullen daarvan de financiële gevolgen zijn?
Het CDA is niet automatisch voor gemeenschappelijke regelingen t.a.v. de
nieuwe wet personenvervoer. Het CDA verwacht een duidelijk eigen taxi-
beleid.
-Hoofdfunctie 3.Economische zaken: Een compliment voor het beleid t.a.v.
het aantrekken van nieuwe bedrijven.Is de voorraad bedrijventerreinen
nog voldoende? Er moet een voorzichtig uitgiftebeleid worden gevoerd.