-4-
Met spoed dient er een beheersplan te komen voor de riolering, een zor-
gnkind van de gemeente «.Beschikbaarstelling van „250.000,= in 1987
voor herstel riolering heeft de instemming van de VTD.
—Hoofdfunctie 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting:
Kunnen wij de extra te maken kosten van het Rijk terugvragen middels
art.49 Wet R.O. wanneer wij voldoen aan het verzoek van Verkeer en
Waterstaat om het door de minister vastgestelde tracé van rijksweg 58
op te nemen in een bestemmingsplan?
Het onderzoek naar een nieuwe woonwagenlokatie dient snel te worden af
gewerkt .De meest wilde geruchten doen hierover de ronde.
In nieuwbouwwijken graag een grote diversiteit aan woningen.Sociale wo
ningbouw moet niet op een plaats worden geïntensiveerd.Voor St.Wille-
brord voert de VVD de Gagelrijzen voorlopig af als toekomstige woonlo
catie. De structuurschetsen dienen bijgesteld te worden, gelet op de
komende vergrijzing in 2000. We moeten bij het opzetten van nieuwe
plannen daarmee rekening houden.De vergrijzing zal zich het sterkst
doen gelden in kleinere gemeenten. Ondanks dat zijn er nieuwe (aange
paste) uitbreidingsplannen nodig. In de kerkdorpen Rucphen en St.Wille-
brord dient een lokatiekeuze gemaakt te worden om een start te kunnen
maken met bestemmingsplannen. De WD pleit verder voor woningbouw in
de kleine kernen in relatie tot de leefbaarheid.
-Hoofdfunctie 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen.
De WD zal, zij het met moeite, de voorgestelde belasting— en tarieven-
verhoging steunen. We hebben vorig jaar te gemakkelijk aangenomen dat
verhoging van onroerendgoedbelasting en sporttarieven voor 1986 niet
nodig was.De WD gaat er vooralsnog van uit dat voor 1987 een inhaal
manoeuvre moet worden toegepast.De verhogingen "duperen" iedere inwo
ner, niet alleen de laagstbetaalden zoals wel wordt verkondigd.We moe
ten allemaal inleveren. Iedereen krijgt waar voor zijn geld (goede trot
toirs, straten, verlichting, rioolstelsel, sportvoorzieningen enz.o
De WD stelt voor de hondenbelasting in de onroerendgoedbelasting op
te nemen.
De WD geeft hoge prioriteit aan de herinrichtingsplannen van ver
schillende hoofdstraten, ondanks de ontoereikendheid van de pot stads
en dorpsvernieuwing. De WD stelt voor: reserveer de aangegeven struc
turele bezuiniging van ƒ.100.000,= onder hoofdfunctie 7 op hoofdfunctie
9 van de gewone dienst onder post "Reservering middelen ter dekking
van toekomstige investeringen in het kader van de stads- en dorpsver
nieuwingen"
Tot slot: dank aan college, raadsleden ambtenaren en pers voor de
constructieve samenwerking.
ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAR DE RAADSFRAK.TIE C.D.A.
Woordvoerder: de heer A.KONINGS.
Waardering en dank voor het nijdig aanbieden van begroting en investe—
ringsnota 1987.
Onder de huidige sociaal-economische omstandigheden kan het gemeente
lijk voorzieningenniveau moeilijk worden gehandhaafd. Sanering van de
overheidsfinanciën is nodig willen wij in de toekomst niet geconfron
teerd worden met nog grotere ombuigingen. Dit vindt zijn weerslag in
beperking van de financiële ruimte voor de gemeenten. Om het voorzie
ningenniveau enigszins op peil te houden zal een trentmatige verhoging
van belastingen en tarieven in onze gemeente noodzakelijk zijn. Het
CDA heeft steeds gepleit voor een geleidelijke verhoging van belastin
gen en tarieven en in beginsel voor een jaarlijkse aanpassing.
Het CDA veronderstelt dat het college niet heeft bedoeld de jaarlijkse
aanpassingen op een niveau van 8% te bewerkstelligen zoals nu in de
nota van aanbieding voor de onroerengoedbelasting wordt aangekondigd.
Dat is voor de CDA—fraktie onaanvaardbaar. De onroerendgoedbelasting
mag geen middel zijn om "incidentele gaten" in de begroting te dichten.
Om tot 1990 reeds een jaarlijkse verhoging van 8voor de onroerend
goedbelasting aan te kondigen vindt het CDA te voorbarig. De OG-belas-
ting—verhogingen moeten ten goede komen aan voorzieningen die voor- alle
inwoners belangrijk zijn.