af te remmen.Minder lawaai daardoor en veiliger doorstroming van het verkeer. Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor de aanpak van de ge luidshinder zal eerst een onderzoek moeten worden opgestart.Omtrent zo!n onderzoek ware contact op te nemen met het Streekgewest. Men werkt nu met verschillende getallen. Bij de provincie staat de Raad huisstraat geregistreerd voor 3000 motorvoertuigen per etmaal, waar van 14% vrachtverkeer.Rucphen noemt getallen van 4300 motorvoertuigen per etmaal, dat zijn 54 auto*s per uur meer.Het aanbod vrachtverkeer zou ook veel groter zijn dan 14$.Ter verkrijging van de juiste gege vens zou nu een streekgewestelijk onderzoek moeten plaats vinden. De uitvoering van het vervolgplan technische milieuzorg door het streekgewest is in een afrondend stadium gekomen. Binnenkort komen er voorstellen voor een structurering van een inmiddels in de praktijk gegroeide samenwerking. Wil het college deze voorstellen positief benaderen omdat de benodigde technische "know-how" voor een adequate uitvoering alleen middels samenwerking te organiseren iSo Voor de gerezen problematiek bij Boon-Recycling dient nog dit jaar een extra commissievergadering gehouden te worden. -Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Per 1 oktober 1985 stonden bij de woningstichting Rucphen de volgende aantallen woningzoekenden ingeschreven: Rucphen: 75;Schijf:25,Sprun- del:117; St.Willebrord325 en Zegge:72, totaal: 613. Deze aantallen zijn zeer misleidend. Het probleem bij toewijzing is niet gelegen in het geringe aanbod van woningen maar in het niet accepteren van de toegewezen woning. De woningstichting kan nauwelijks met dit grote aantal ingeschrevenen de nieuwbouw verhuurd krijgen. Onbegrijpelijk. Vaak gehoorde motiveringen voor het niet accepteren van de woning zijn: "de woning is te duur en te klein" en "ik wacht liever op een huia na bij de ouderlijke woning". Motiveringen waaruit blijkt dat de ergs-te woningnood voorbij is. Een onderzoek door externe deskundigen naar de woningzoekenden wordt door ons bepleit.Hierop kan de woningbouw nu en in de toekomst gebaseerd worden. We moeten leegstand in de toekomst zien te voorkomen. De grond waarop in onze gemeente woningen worden gebouwd moet voor de woningbouw slecht worden genoemd.De grondslag in de huidige bestem mingsplannen is op vele plaatsen zodanig dat alleen met hoge kosten de woningbouw gerealiseerd kan worden. Hoge kosten, die zowel door de kopers van bouwgrond als door de huurders in feite moeten worden op gebracht .De woonlasten moeten worden gedrukt.Daarom moet de woningbouw plaats vinden op kavels met een goede grondslag, desnoods met wijzi ging van bestemmingsplannen. Bij het opzetten van nieuwe woningen door de Woningstichting moet meer inspraak komen van vrouwen.Nu wordt alles ingevuld door een mannen- collectief. Een en ander ware ter discussie te stellen bij het bestuur van de Woningstichting. -Financiën en algemene dekkingsmiddelen. De noodzaak van een meerjarenplanning wordt onderkend. Enkele opmer kingen. Het gaat in de investeringsnota om 1986, waarin te zien is waar het college de prioriteiten legt. Voor de jaren na 1986 kan mid dels deze nota geen duidelijkheid worden verkregen. Wij vinden priori teitenstelling ook op langere termijn noodzakelijk,b.v.voor een peri ode: 1986-1990. De post dorpsvernieuwingsactiviteiten van .3.500.000,= is een te vaag gegeven. De toegevoegde specificatie zegt ons niets. Algemeen Belang en VVD zijn voorstanders van een totaalaanpak van de herinrichtingen en niet voor een uitvoering in fasen. De uitgevoerde fase vindt - jaren later - geen aansluiting meer op de volgende fase. Op dat moment spelen weer andere criteria. De financiële kant van de zaak komt dan heel anders te liggen. Algemeei Belang en WD willen aangeven waar de financiële ruimte vandaan moet komen. Op de meerjarenraming is een bedrag opgenomen van ƒ.4.500.000, voor aanleg van een noordelijke omleiding om Sprundel. Die zien wij de eerste 10 jaar niet komen,misschien wel nooit. Ons voorstel is dan ook: voeg de .4.500.000,= toe aan de post dorpsvernieuwingen,zodat

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 99