-21- -Hoofdfunctie 5 Cultuur en recreatie. Het Sociaal Cultureel Plan is in mei 1984 in deze raad vastgesteld.Wij zouden graag zien dat dit plan wordt uitgevoerd zoals het is vastge steld anders komt er grote onrust omdat door verschillende plaatselijke afdelingen zeer verschillend wordt gedacht over de reorganisatie.Wij zijn voorstander van een centrale organisatie die als ondersteunings instituut voor het gehele welzijnswerk verschillende functies gaat ver vullen. Momenteel wordt er flink gelobbyd door verschillende groeperin gen om het sociaal cultureel plan gewijzigd te krijgen. De fractie Jas pers doet een beroep op alle betrokkenen om te komen tot algehele sa menwerking. Persoonlijke belangen zullen moeten wijken voor het alge meen belang. Het gemeentebestuur zal hier coördinerend moeten optreden. Het initiatief "Sport-Overdag" wordt toegejuicht.Wij hopen dat deze ac tiviteit bij verschillende groepen zal aanslaan. Het groter nadelig saldo van de sport - toegenomen met 32.000,= - mag geen reden zijn geplande voorzieningen op te schuiven. Wij doelen hier op uitbreiding van "de Vijfsprong" met een speelveld voor de hockeyvereniging Mistral en de handbalvereniging Orion. Daardoor zullen de problemen bij het sportcomplex "de Molenberg" voor deze verenigingen worden weggenomen. De visvijver zagen wij graag op de investeringsnota voor 1986 geplaatst -Hoofdfunctie 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk. Wij constateren dat de grote opwinding in de afgelopen jaren ten aan zien van het algemeen maatschappelijk werk is geluwd en de rust is weergekeerd. De bezwaren die toen zijn aangedragen zijn iets of wat opgeblazen geweest. Er zijn geen klachten over het functioneren van de dienst en er blijken geen wachtlijsten te zijn. De behoefte aan een verzorgingstehuis wordt in onze gemeenschap steeds urgenter. Ouders worden niet zo gemakkelijk meer als vroeger door de kinderen opgevangen. Door afneming van de gezinsgrootte komt de ver zorging van de ouders vaak op de schouders van één of twee kinderen. De last wordt dan voor deze kinderen te groot en dit heeft dan zijn consequenties. Gezien het feit dat veel kleine gemeenten over een ver zorgingstehuis beschikken is de komst van een dergelijke voorziening in onze gemeente met ruim 20.000 inwoners zeker geen overbodige zaak. -Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid. Op blz. 1-62 van de begroting zal "minder nadelig saldo" gewijzigd moeten worden in "meer nadelig saldo". Hoe denkt het college het probleem van de stankoverlast bij de firma Boon te Zegge op te lossen? Naar tevredenheid voor beide partijen. -Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Er moet meer worden ingegaan op de behoefte van de aanvragers van wo ningen willen wij binnenkort niet met leegstaande woningen komen te zitten. -Hoofdfunctie 9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen. Waardering voor het goede financiële beleid van het college. Wij hopen - ondanks de ons toegemeten korte tijd - toch een bijdrage te hebben geleverd aan de begrotingsbehandeling 1986, aldus de heer Braat van de fractie Jaspers. BIJDRAGE VAN DE CENTRALE WERKNEMERSLIJST AAN DE ALGEMENE BESCHOUWINGEN wooxdvoerder C.v.Overveld De heer VAN OVERVELD: De centrale werknemerslijst neemt niet deel aan de verkiezingen in 1986. Wij houden dan ook geen algemene beschouwin gen. Dank en waardering voor samenstelling en tijdige aanbieding van de begroting 1986, een begroting met nog mogelijkheden voor nieuwe investeringen. Maar de ruimte wordt wel steeds kleiner. **et Zal het college, de raad en het ambtenarencorps de nodige inspanning vragen om de juiste voorzieningen te treffen voor onze gemeentenarenDe in vesteringsnota geeft een goede richtsnoer aan. Met de voorgestelde verhoging van de belastingen hebben wij moeite maar ze zijn niet te vermijden. De bestrijding van de werkloosheid blijft een voortdurende zorg maar

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 96