meer geld uitgetrokken moeten worden.In samenwerking met de technische
milieuzorg en het Streekgewest zal op korte termijn een onderzoek moe
ten plaats vinden met betrekking tot de bodemsanering om zodoende toe
komstige - ook financiële - verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen.
De CDA-fractie heeft grote zorg omtrent de situatie van de firma Boon
in verband met de stankoverlast van dit bedrijf voor bewoners in de
directe woonomgeving. Hiervoor dienen met spoed geëigende maatregelen
genomen te worden.Onder een goed milieubeheer wordt een evenwichtig
beheer van het mileu verstaan met dien verstande dat miheu-eisen niet
oneigenlijk moeten worden opgeschroefd waardoor b.v. agrariërs in hun
bedrijfsvoering zouden worden belemmerd0
-Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Uitbreidingsplannen-oude stijl moeten zo snel mogelijk worden aange
past om de kom-plannen volledig rechtszeker te stelleno In het gemeen
telijk beleid zal in de directe toekomst de Wet Stads- en Dorpsvernieu
wing en de sociale woningbouw centraal moeten staano Een scherpe kos
tenbewaking zal nodig zijn met betrekking tot het bouwrijpmaken van
gronden om woningen voor onze inwoners betaalbaar en leefbaar te hou
den. Het CDA kan zich vinden in een tijdige omzetting van de ongesub
sidieerde woningbouwsector naar de gesusidieerde sector maar we moeten
een te grote eenzijdigheid in bebouwing van wijken voorkomen.
Hoe is de stand van zaken aangaande de evaluatie van de driehoeksge
dachte en wat zijn de resultaten van het vrije vestigingsbeleid in
St.Willebrord?
De grondprijs voor industrieterrein moet zo laag mogelijk gehouden
worden om zodoende industriële activiteiten zoveel mogelijk te stimu
leren.
Het CDA is in principe geen tegenstander van het streven om het woon-
wagenbeleid te verzelfstandigen maar naar de mening van het CDA zal
dat zeker geen goedkopere oplossing zijn.
-Hoofdfunctie 9 Financiering en algemene middelen.
De algemene uitkering uit het gemeentefonds zal op termijn gestaag te
ruglopen. Voor 1986 gaat dat om ƒ.370.000,=, en in het meerjaren
perspectief zoals dat wordt weergegeven, zal het uitkeringspercentage
steeds met 6 punten afnemen. In deze benadering is nog geen rekening
gehouden met eventuele nadere ombuigingen. Op langere termijn zullen
we van werkelijkheidszin getuigend - rekening moeten houden met een
jaarlijkse terugloop van ƒ.200.000,tot ƒ.300.000,Financiële of
fers van eigen inwoners op langere termijn zullen niet te vermijden
zijn. Tariefsverhogingen dienen beperkt te blijven maar - zoals vorig
jaar ook reeds gesteld - mag een "Sinterklaaspolitiek" van dit moment
niet inhouden dat op langere termijn andere verantwoordelijke bestuur-
deren de "Zwarte Piet" krijgen toegeschoven. Politieke verantwoorde
lijkheid betekent in onze visie ook: iets verder kijken dan de verkie
zingsneus lang is.
Bij het analiseren van de begrotingscijfers vallen twee zaken op:
a. dat in totaal voor ruim ƒ.480.000,is beschikt over reserves om
tot een sluitende begroting te komen van de gewone dienst;
b. dat de ruimte voor nieuwe kapitaals- en andere uitgaven in feite is
geput uit de saldireserve en de algemene reserve.
Naast dit gegeven moet scherp in het oog gehouden worden dat in 1987
de afkoopsom "integratiekosten van sociale zorg" afloopten daarmee dus
een financieringsbron vervalt. Kortom: als wij werkelijk uitgeven wat
er in de begroting ötaat zitten we straks met een rekeningstekort van
ƒ.300.000,waabij in feite een oneig^lijk beroep wordt gedaan op
de saldireserve.Het CDA realiseert zich wel dat in de praktijk dit nog
niet is voorgekomen.
Met betrekking tot de investeringsnota een aantal korte opmerkingen:
l.Wij vinden het een prima zaak dat er een meerjarenplan komt van 8 A
10 jaar.