meer geld uitgetrokken moeten worden.In samenwerking met de technische milieuzorg en het Streekgewest zal op korte termijn een onderzoek moe ten plaats vinden met betrekking tot de bodemsanering om zodoende toe komstige - ook financiële - verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen. De CDA-fractie heeft grote zorg omtrent de situatie van de firma Boon in verband met de stankoverlast van dit bedrijf voor bewoners in de directe woonomgeving. Hiervoor dienen met spoed geëigende maatregelen genomen te worden.Onder een goed milieubeheer wordt een evenwichtig beheer van het mileu verstaan met dien verstande dat miheu-eisen niet oneigenlijk moeten worden opgeschroefd waardoor b.v. agrariërs in hun bedrijfsvoering zouden worden belemmerd0 -Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Uitbreidingsplannen-oude stijl moeten zo snel mogelijk worden aange past om de kom-plannen volledig rechtszeker te stelleno In het gemeen telijk beleid zal in de directe toekomst de Wet Stads- en Dorpsvernieu wing en de sociale woningbouw centraal moeten staano Een scherpe kos tenbewaking zal nodig zijn met betrekking tot het bouwrijpmaken van gronden om woningen voor onze inwoners betaalbaar en leefbaar te hou den. Het CDA kan zich vinden in een tijdige omzetting van de ongesub sidieerde woningbouwsector naar de gesusidieerde sector maar we moeten een te grote eenzijdigheid in bebouwing van wijken voorkomen. Hoe is de stand van zaken aangaande de evaluatie van de driehoeksge dachte en wat zijn de resultaten van het vrije vestigingsbeleid in St.Willebrord? De grondprijs voor industrieterrein moet zo laag mogelijk gehouden worden om zodoende industriële activiteiten zoveel mogelijk te stimu leren. Het CDA is in principe geen tegenstander van het streven om het woon- wagenbeleid te verzelfstandigen maar naar de mening van het CDA zal dat zeker geen goedkopere oplossing zijn. -Hoofdfunctie 9 Financiering en algemene middelen. De algemene uitkering uit het gemeentefonds zal op termijn gestaag te ruglopen. Voor 1986 gaat dat om ƒ.370.000,=, en in het meerjaren perspectief zoals dat wordt weergegeven, zal het uitkeringspercentage steeds met 6 punten afnemen. In deze benadering is nog geen rekening gehouden met eventuele nadere ombuigingen. Op langere termijn zullen we van werkelijkheidszin getuigend - rekening moeten houden met een jaarlijkse terugloop van ƒ.200.000,tot ƒ.300.000,Financiële of fers van eigen inwoners op langere termijn zullen niet te vermijden zijn. Tariefsverhogingen dienen beperkt te blijven maar - zoals vorig jaar ook reeds gesteld - mag een "Sinterklaaspolitiek" van dit moment niet inhouden dat op langere termijn andere verantwoordelijke bestuur- deren de "Zwarte Piet" krijgen toegeschoven. Politieke verantwoorde lijkheid betekent in onze visie ook: iets verder kijken dan de verkie zingsneus lang is. Bij het analiseren van de begrotingscijfers vallen twee zaken op: a. dat in totaal voor ruim ƒ.480.000,is beschikt over reserves om tot een sluitende begroting te komen van de gewone dienst; b. dat de ruimte voor nieuwe kapitaals- en andere uitgaven in feite is geput uit de saldireserve en de algemene reserve. Naast dit gegeven moet scherp in het oog gehouden worden dat in 1987 de afkoopsom "integratiekosten van sociale zorg" afloopten daarmee dus een financieringsbron vervalt. Kortom: als wij werkelijk uitgeven wat er in de begroting ötaat zitten we straks met een rekeningstekort van ƒ.300.000,waabij in feite een oneig^lijk beroep wordt gedaan op de saldireserve.Het CDA realiseert zich wel dat in de praktijk dit nog niet is voorgekomen. Met betrekking tot de investeringsnota een aantal korte opmerkingen: l.Wij vinden het een prima zaak dat er een meerjarenplan komt van 8 A 10 jaar.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 94