-Hoofdfunctie 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk»
We zitten voor wat de werkgelegenheid betreft op landelijk niveau in
de lift maar onze gemeente blijft geconfronteerd met een structurele,
langdurige werkloosheid,die zich steeds meer manifesteert bij de vrou
welijke beroepsbevolking.Daarbij gevoegd het hoge cijfer van de ar
beidsongeschiktheid zien we onze gemeente kampen met fikse maatschap
pelijke en financiële problemen.Veel extra werk wordt gevraagd van
de commissie en van de afdeling sociale zaken.
Onderhoud van groenstroken zou daar waar enigszins mogelijk in handen
gegeven kunnen worden van particulieren. Een vorm van pacht of huur
past daarbij niet„Wel duidelijke voorschriften inzake inrichting en
onderhoud van deze groenstroken.Hoe denkt het college hierover?
Het CDA kan zich vinden in de verzelfstandiging van het baanlozenpro-
ject. Enkele kanttekeningen daarbij:
Het cursuspakket moet zich zoveel mogelijk richten op de herintreding
in het arbeidsproces. De cursussen Algemene Ontwikkeling dienen opge
nomen te worden in het totaalbeleid van vormings- en ontwikkelings
werk van volwassenen binnen onze gemeente. Een beroepsmatige onder
steuning van 50# acht het CDA alleszins verantwoord.
Niet genoeg kan gehamerd worden op het intensief zoeken naar vormen
van directe werkgelegenheid.Ook hier is sprake geweest van een werkge-
legenheidsfonds zoals wij dat eerder hebben aangekaarto Gewezen wordt
op mogelijkheden van werkervaringsprojecten zoals die in Maastricht
zijn opgestart.
Onze gemeente is onlangs verrijkt met de ETIN-nota over bouwstenen van
een gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid. Welke aanbevelingen zijn sinds
april 1984 ter harte genomen en uitgewerkt? Welke resultaten? Nog eens
wordt aandacht gevraagd voor de aanbeveling in deze nota inzake oprich
ting van een gemengde werkgroep overheid-bedrijfszaken. Het CDA wil
daaraan graag de component "onderwijs" toevoegen.
In het kader van gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening
gaat het CDA volledig accoord met de verschuiving van de tweede- naar
de eerstelijnsvoorzieningen. Er zal een aparte coördinatie tot stand
gebracht moeten worden ten behoeve van maatschappelijk werk, gezins
zorg en bejaardenwerk. De gemeente dient in haar beleid een duidelijke
plaats in te nemen voor het bejaardenwerk. Het is goed dat al enige be
kendheid aanwezig is omtrent de lokatie van het verzorgingstehuis.Het
plan dient zo snel mogelijk gerealiseerd te worden.
Nog enkele opmerkingen bij deze hoofdfunctie.
a. Het opbouwwerk is in de ogen van het CDA een wezenlijke plaatselij
ke voorziening;
b. Kinderopvang is volgens het CDA primair de verantwoordelijkheid van
de ouders zelf.Dat wil niet zeggen dat de gemeente in de voorwaarde-
scheppende sfeer niets behoeft te doen;
c. Als het maar enigszins mogelijk is te verantwoorden dient kinderop
vang op basis van medische- en/of sociale indicatie binnen onze
gemeentegrenzen plaats te vinden.
-Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid.
Gewestelijke samenwerking op dit terrein is een goede zaak.Deze sa
menwerking zal garant moeten blijven voor een basispakket aan voor
zieningen op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.Vermeden moet
worden dat omliggende gemeenten alleen maar aangewezen zijn op voor
zieningen binnen de centrumgemeenten. Een goede kostenbewaking is
hier op zijn plaats.
Bij het onderdeel "riolering" constateert het CDA een groter nadelig
saldo dan vorig jaar werd geraamd.Wij hebben hiermee geen problemen
mits een en ander een betere garantie inhoudt voor een goed onderhoud
van de rioleringen. Het college heeft juist en tijdig ingespeeld op
de CDA-suggestie om riolering in het buitengebied aan te leggen met
behulp van een maximale subsidie van de overheid.
In de komende periode zal meer aandacht besteed moeten worden aan het
milieubeheer binnen onze gemeente.Op langere termijn zal hiervoor