-Hoofdfunctie 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk» We zitten voor wat de werkgelegenheid betreft op landelijk niveau in de lift maar onze gemeente blijft geconfronteerd met een structurele, langdurige werkloosheid,die zich steeds meer manifesteert bij de vrou welijke beroepsbevolking.Daarbij gevoegd het hoge cijfer van de ar beidsongeschiktheid zien we onze gemeente kampen met fikse maatschap pelijke en financiële problemen.Veel extra werk wordt gevraagd van de commissie en van de afdeling sociale zaken. Onderhoud van groenstroken zou daar waar enigszins mogelijk in handen gegeven kunnen worden van particulieren. Een vorm van pacht of huur past daarbij niet„Wel duidelijke voorschriften inzake inrichting en onderhoud van deze groenstroken.Hoe denkt het college hierover? Het CDA kan zich vinden in de verzelfstandiging van het baanlozenpro- ject. Enkele kanttekeningen daarbij: Het cursuspakket moet zich zoveel mogelijk richten op de herintreding in het arbeidsproces. De cursussen Algemene Ontwikkeling dienen opge nomen te worden in het totaalbeleid van vormings- en ontwikkelings werk van volwassenen binnen onze gemeente. Een beroepsmatige onder steuning van 50# acht het CDA alleszins verantwoord. Niet genoeg kan gehamerd worden op het intensief zoeken naar vormen van directe werkgelegenheid.Ook hier is sprake geweest van een werkge- legenheidsfonds zoals wij dat eerder hebben aangekaarto Gewezen wordt op mogelijkheden van werkervaringsprojecten zoals die in Maastricht zijn opgestart. Onze gemeente is onlangs verrijkt met de ETIN-nota over bouwstenen van een gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid. Welke aanbevelingen zijn sinds april 1984 ter harte genomen en uitgewerkt? Welke resultaten? Nog eens wordt aandacht gevraagd voor de aanbeveling in deze nota inzake oprich ting van een gemengde werkgroep overheid-bedrijfszaken. Het CDA wil daaraan graag de component "onderwijs" toevoegen. In het kader van gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening gaat het CDA volledig accoord met de verschuiving van de tweede- naar de eerstelijnsvoorzieningen. Er zal een aparte coördinatie tot stand gebracht moeten worden ten behoeve van maatschappelijk werk, gezins zorg en bejaardenwerk. De gemeente dient in haar beleid een duidelijke plaats in te nemen voor het bejaardenwerk. Het is goed dat al enige be kendheid aanwezig is omtrent de lokatie van het verzorgingstehuis.Het plan dient zo snel mogelijk gerealiseerd te worden. Nog enkele opmerkingen bij deze hoofdfunctie. a. Het opbouwwerk is in de ogen van het CDA een wezenlijke plaatselij ke voorziening; b. Kinderopvang is volgens het CDA primair de verantwoordelijkheid van de ouders zelf.Dat wil niet zeggen dat de gemeente in de voorwaarde- scheppende sfeer niets behoeft te doen; c. Als het maar enigszins mogelijk is te verantwoorden dient kinderop vang op basis van medische- en/of sociale indicatie binnen onze gemeentegrenzen plaats te vinden. -Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid. Gewestelijke samenwerking op dit terrein is een goede zaak.Deze sa menwerking zal garant moeten blijven voor een basispakket aan voor zieningen op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.Vermeden moet worden dat omliggende gemeenten alleen maar aangewezen zijn op voor zieningen binnen de centrumgemeenten. Een goede kostenbewaking is hier op zijn plaats. Bij het onderdeel "riolering" constateert het CDA een groter nadelig saldo dan vorig jaar werd geraamd.Wij hebben hiermee geen problemen mits een en ander een betere garantie inhoudt voor een goed onderhoud van de rioleringen. Het college heeft juist en tijdig ingespeeld op de CDA-suggestie om riolering in het buitengebied aan te leggen met behulp van een maximale subsidie van de overheid. In de komende periode zal meer aandacht besteed moeten worden aan het milieubeheer binnen onze gemeente.Op langere termijn zal hiervoor

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 93