nu aan de orde is (beleidsnota "bekostiging basisonderwijs" en de
begroting voor het sociaal-cultureel werk).
-Hoofdfunctie 0 Algemeen bestuur.
Het minder nadelig saldo van ruim ƒ.300.000,= op deze hoofdfunctie
getuigt van een goed financieel beleid.
In de nieuwe zittingsperiode van de raad zal de bezetting van de
verschillende raads- en adviescommissies grondig bekeken moeten wor
den.
Het bedrag van ƒ.200.000,dat als gevolg van de arbeidsduurverkor
ting als herbezettingsgelden beschikbaar komt zal gevoteerd moeten
worden voor de uitbreiding van arbeidsplaatsen. Invulling hiervan
door mensen met een handicap moet mogelijk zijn. Het collectief op
nemen van de arbeidsduurverkorting mag niet ten koste gaan van de
service aan onze inwoners. Een en ander ware te behandelen in de
commissie "georganiseerd overleg".
Een besparing van ƒ.40<>000, door een gedeelte van de belastingad
ministratie in eigen beheer uit te voeren vindt de RVP een goede
zaak.
De uitgifte van de gemeentekalender zou een gat slaan in de begro
ting van ƒ.20.000,=. Dit kan naar de mening van de RVP teruggebracht
worden tot ƒ.5500,(Drukkosten ƒ.11.000,=; geen bezorgkosten door
beschikbaarstelling van uitgiftelocaties;; besparing van portokosten
De RVP stelt dan ook voor de uitgifte nader onder de loupe te nemen.
Wanneer is de verbouwing van het gemeentehuis voltooid? Middels een
open dag ware hieraan een officieel tintje te geven.
-Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid.
Er is een goede samenwerking met de rijkspolitie.De commissie "Poli
tie en Brandweer" heeft hieraan zeker ook een bijdrage geleverd.Ver
betering van de bereikbaarheid van de groep rijkspolitie n£ 22.00
uur is wenselijk.Hopelijk wordt hieraan in het nieuwe beleidsplan
aandacht geschonken.
Hebben voor wat betreft de brandweerwet en de nieuwe rampenbestrij-
dingsverordening gedeputeerde staten de regio al aangewezen, waar
binnen de betreffende gemeenten vóór 1 maart 1987 de gemeenschappe
lijke regelingen moeten samenstellen? Zoals bekend gaat reeds in
1986 de gewestelijke brandweer binnen het streekgewest Westelijk
Noord-Brabant een feit worden met daarbij een aparte afdeling voor
de rampenbestrijding. Overleg ter zake op gewestelijk niveau dat
resulteert in een goed en deskundig samenwerkingsverband is wense
lijk. De RVP gaat akkoord met het in de investeringsnota opgenomen
bedrag van 30.000,= voor de vervanging van de stille alarmontvan
gers ten behoeve van de brandweero
-Hoofdfunctie 2 Verkeer,vervoer en waterstaat.
De toekomstige wegenstructuur, zo merkt het college in de nota van
aanbieding terecht op,moet er op gericht zijn om de knelpunten in de
dorpskernen uit het oogpunt van de verkeersveiligheid op te heffen.
Maar alleen aan opmerkingen hebben onze burgers weinig.Daadwerkelijk
handelen en investeren voor een aantal knelpunten is dringend nodig.
Deze knelpunten zijns
-herinrichting Dorpsstraat St.Willebrord, nu door het college opge
schoven naar een volgend jaar?
-herinrichting van de Raadhuisstraat Rucphen met verbetering aan
sluiting op de Vaartkant, opgenomen in de investeringsnota 1986;
-reconstructie Bredasebaan en verbetering kruising Bredasebaan-St.
Janstraat/Ettenseweg-Bosstraat
-aanleg van het dorpsplein te Sprundel;
-aanleg van rijwielpaden langs Kozijnenhoek Rucphen,welke in 1986
helaas niet aan bod komt
-herinrichting van de Marijkestraat en omgeving St.Willebrord.
Voor wat de verkeersveiligheid betreft - en dat verbaast de RVP -
heeft het college in geen enkel opzicht rekening gehouden met het
grootste en ongetwijfeld drukste dorp St.Willebrord. Bijstelling
van dit beleid is hier wel op zijn plaats0
Welk standpunt gaat het college innemen bij de overdracht van de St.