Namens deze bewoners zouden wij u willen voorstellen om de mogelijkheid te bezien alvast deze aansluitingen mee te nemen bij de aanleg van de rio lering in de Koekoekstraat. Omdat het hier gaat om een aaneengesloten gedeelte van 100 meter moet de aanleg hiervan en de aansluiting van de bedoelde percelen o.i. tot de mogelijkheden kunnen behoren. Wethouder VERPAALEN: Bezien zal worden of de aanleg van riolering in het betreffende gedeelte van de Odiliastraat meegenomen kan worden bij de aan leg van riolering in de Koekoekstraat0 Een vereiste is echter wel dat het betreffende stuk riolering te zijner tijd kan worden ingepast in het toe komstige rioleringsplan, waarbij het rioolwater van de Koekoekstraat via een vrij-vervalleiding naar de Noorderstraat moet stromen. Een vereiste is verder, en daarop is de zaak steeds gestrand, dat de ge meente over de benodigde grond dient te beschikken. Ik heb van de heer Schijven begrepen dat dit nu anders zou liggen. Tenslotte moet uiteraard de financiële kant van de zaak bezien worden. De heer SCHIJVEN: Een aantal jaren kende onze gemeente een uitgave van een gemeentekalender. Vanwege bezuinigingen werd hiermee een paar jaar geleden gestopt, dit echter tegen de wens van de R.V.P. Naar onze mening voorzag de kalender in een zekere behoefte en was mede een stimulans voor de amateur fotografen om deel te nemen aan de jaarlijkse fotowedstrijd. Onze fractie verzoekt het college om tot heruitgave te komen en wil daarbij aangeven hoe een en ander bekostigd kan worden. De hier aanwezige raadsleden ontvangen wekelijks de nodige post vanuit het gemeentehuis. Volgens een berekening onzerzijds is daarmee een bedrag van circa 8000,- gemoeid aan porti- en bezorgkosten. Gezien het feit dat raadsleden vrij regelmatig het gemeentehuis bezoeken, mag het volgens onze fractie geen problemen ople veren dat zij zelf hun post ophalen. Wanneer straks het gemeentehuis klaar is, wordt het voor hen zelfs mogelijk in de avonduren het gemeentehuis te bezoeken. De zo verkregen financiële meevaller kan aangewend worden om de uitgave van een gemeentekalender voor het grootste deel te bekostigen. Wij hadden met de vragen kunnen wachten tot tijdens de behandeling van de begroting 1986. Wanneer echter half november pas een hopelijk positief besluit zou vallen,' leek ons een uitgave voor 1986 praktisch niet meer mogelijk. VOORZITTER: De R.V.P. vraagt ons de mogelijkheid te bezien om de uitgave van een gemeentekalender te hervatten. De uitgave werd destijds uit bezui nigingsoverwegingen stopgezet en de gemeentekalender 1983 betekende de laatste van een reeks waarmee in 1977 gestart werd. Het drukken van deze laatste jaargang kostte 21.830,incl. BTW. Dit bedrag moet vermeerderd worden met 2.015,aan bezorgkosten, wat het totaal brengt op zofn 24.000,-—. We hebben dan nog niet de uren gecal culeerd die ten gemeentehuize aan de samenstelling, lay-out etc. werden gespendeerd. De bewering van de R.V.P. als zouden wij met 8.000,- al een eind komen ter bekostiging van een nieuwe uitgave, gaat dus echt niet op. Overigens vragen wij ons af hoe de R.V.P. aan dat bedrag van 8.000,- komt. Volgens onze berekening zouden wij hooguit een bedrag van zo'n 5*500,- besparen als de portikosten en bezorgkosten voor de raadsstukken en dergelijke zouden komen te vervallen. Er blijft dan nog een gat van omstreeks 20.000,-, wat niet zo eenvoudig te dichten valt, gezien de be perkte financiële middelen waarover in 1986 kan worden beschikt. De begro ting die zojuist is aangeboden, zal dit uitwijzen. Tenslotte nog een opmerking over het tijdstip waarop de R.V.P. deze kwestie aan de orde stelt. Dat is terecht vroeg gekozen met het oog op de voorbe reiding van een nieuwe uitgave. Regel was dat de kopij voor de nieuwe ka lender begin september moest worden ingeleverd, wilde de nieuwe kalender half december van de pers rollen. Dat betekent dat een hervatting van de uitgave in 1986 dus niet mogelijk zou zijn ook al zou er financieel geen enkele belemmering zijn. Dat laatste is evenwel wel degelijk het geval. Hoewel de kalender zeer gewaardeerd werd, moeten er prioriteiten gesteld worden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 74