het onderzoek te laten instellen door het bureau onderwijs en welzijn. Toch
zijn er diverse factoren die pleiten voor het opdragen van het onderzoek
aan een extern bureau: de beschikbare tijd en de deskundigheid in dezen van
onze ambtenaren. Daarom zijn wij van mening dat de opdracht aan een extern 1
bureau gegeven moet worden. Het onderzoek omvat vele facetten: eigendomsver
houdingen en de werkgelegenheidssituatie van de beheerders en het huishou
delijk personeel. Daarnaast moet het onderzoek een basis bieden voor de
toekomstige subsidiëring van de sociaal-culturele accommodaties.
De heer EHME1J: Wij blijven er bij dat ons eigen bureau het best aan zou
kunnen. Tijdens de voorbereiding van het Sociaal Cultureel Plan heb ik een
grote mate van deskundigheid terzake ontdekt bij de behandelende ambtenaren.
Daarom klinken de argumenten van de wethouder voor het CDA niet overtuigend.
Wethouder BROUWERS: Ik zou de heer Ermen willen verzoeken zich in verbinding
te stellen met het bureau onderwijs en welzijn om te zien hoeveel tijd er
nodig is en hoeveel deskundigheid er aanwezig is. Dan is hij misschien wel
overtuigd. Ik, als eerstverantwoordelijke, ben van mening dat wij dat zelf
niet aankunnen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
Begrotingswij- Voorstel tot vaststelling van begrotingswijzigingen.
ingen. 50 wijziging 1985krediet bouw 44 woningwetwoningen;
52 wijziging 1985* aanschaffing gordijnen en rails H. Hartschool. (De raad
verleende hiervoor medewerking in de vergadering van
26 maart 1985*
53 wijziging 1985opvoeren kapitaallasten.
De heer GABRIEIS: Zoals ik al eerder naar voren heb gebracht verzoek ik u
woningwetwoningen te bouwen die leefbaar zijn. De mensen die een woningwet
woning in de Gagelrijzen hebben betrokken moeten gelijk gaan verbouwen om
dat ze anders hun fiets in de keuken of kamer moeten zetten. Zodoende worden
die goedkope huizen nog duur.
VOORZITTER: Deze kwestie heb ik reeds aangekaart bij de Woningstichting en
er zal aandacht aan worden besteed. Ik wil echter benadrukken dat het leef
bare woningen zijn. En wil men woningen met lage huren dan kan dat ten koste
gaan van de grootte van de huizen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
I Aanbieding be- Aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van het grondbedrijf
iting 1986. over het jaar 1986
VOORZITTER: Bij de aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van
bet grondbedrijf spreek ik telkens weer mijn waardering uit voor de mede
werkers van de afdeling financiën. Ik wijs er dan op, mede namens de andere
leden van het college, dat het elk jaar weer een hele opgave is de begroting
tijdig gereed te krijgen. Vooral de laatste jaren wordt het werk bemoeilijkt
in verband met het krapper worden van de middelen. Er is veel overleg nodig,
veel overredingskracht, veel inventiviteit om een sluitende begroting te
kunnen aanbieden.
Dit jaar is de afdeling er in geslaagd de begroting zelfs een maand eerder
gereed te hebben. In verband met het begrotingstoezicht nieuwe stijl, u
^eet dat o.a. Rucphen proef gemeente is, was dat ook noodzakelijk. Maar hier-
loor kunnen wij helaas een belofte die ik vorig jaar heb gedaan niet in-
Lossen. Vorig jaar deed ik u de toezegging dat er naar zal worden gestreefd
Dm de investeringsnota en de meerjarenraming 1987 t/m 1989 tegelijkertijd
net de begroting 1986 aan te bieden. Wij zijn in dat streven door de enorme
werkdruk helaas niet geslaagd. Zowel de investeringsnota als de meerjaren
raming zullen u echter spoedig bereiken en de behandeling van beide stukken
can voor de aanvang van het begrotingsjaar 1986 worden afgerond. U weet dat
de meerjarenraming 1985 t/m 1988 in maart van dit jaar werd behandeld, zo
dat bij een behandeling in december 1985 daarop 3 maanden wordt ingehaald.
Vorig jaar bij de aanbieding van de begroting heb ik u al een inzicht ge
geven in de financiële problemen van de gemeente. Ik heb toen de stelling