het onderzoek te laten instellen door het bureau onderwijs en welzijn. Toch zijn er diverse factoren die pleiten voor het opdragen van het onderzoek aan een extern bureau: de beschikbare tijd en de deskundigheid in dezen van onze ambtenaren. Daarom zijn wij van mening dat de opdracht aan een extern 1 bureau gegeven moet worden. Het onderzoek omvat vele facetten: eigendomsver houdingen en de werkgelegenheidssituatie van de beheerders en het huishou delijk personeel. Daarnaast moet het onderzoek een basis bieden voor de toekomstige subsidiëring van de sociaal-culturele accommodaties. De heer EHME1J: Wij blijven er bij dat ons eigen bureau het best aan zou kunnen. Tijdens de voorbereiding van het Sociaal Cultureel Plan heb ik een grote mate van deskundigheid terzake ontdekt bij de behandelende ambtenaren. Daarom klinken de argumenten van de wethouder voor het CDA niet overtuigend. Wethouder BROUWERS: Ik zou de heer Ermen willen verzoeken zich in verbinding te stellen met het bureau onderwijs en welzijn om te zien hoeveel tijd er nodig is en hoeveel deskundigheid er aanwezig is. Dan is hij misschien wel overtuigd. Ik, als eerstverantwoordelijke, ben van mening dat wij dat zelf niet aankunnen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. Begrotingswij- Voorstel tot vaststelling van begrotingswijzigingen. ingen. 50 wijziging 1985krediet bouw 44 woningwetwoningen; 52 wijziging 1985* aanschaffing gordijnen en rails H. Hartschool. (De raad verleende hiervoor medewerking in de vergadering van 26 maart 1985* 53 wijziging 1985opvoeren kapitaallasten. De heer GABRIEIS: Zoals ik al eerder naar voren heb gebracht verzoek ik u woningwetwoningen te bouwen die leefbaar zijn. De mensen die een woningwet woning in de Gagelrijzen hebben betrokken moeten gelijk gaan verbouwen om dat ze anders hun fiets in de keuken of kamer moeten zetten. Zodoende worden die goedkope huizen nog duur. VOORZITTER: Deze kwestie heb ik reeds aangekaart bij de Woningstichting en er zal aandacht aan worden besteed. Ik wil echter benadrukken dat het leef bare woningen zijn. En wil men woningen met lage huren dan kan dat ten koste gaan van de grootte van de huizen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. I Aanbieding be- Aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van het grondbedrijf iting 1986. over het jaar 1986 VOORZITTER: Bij de aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van bet grondbedrijf spreek ik telkens weer mijn waardering uit voor de mede werkers van de afdeling financiën. Ik wijs er dan op, mede namens de andere leden van het college, dat het elk jaar weer een hele opgave is de begroting tijdig gereed te krijgen. Vooral de laatste jaren wordt het werk bemoeilijkt in verband met het krapper worden van de middelen. Er is veel overleg nodig, veel overredingskracht, veel inventiviteit om een sluitende begroting te kunnen aanbieden. Dit jaar is de afdeling er in geslaagd de begroting zelfs een maand eerder gereed te hebben. In verband met het begrotingstoezicht nieuwe stijl, u ^eet dat o.a. Rucphen proef gemeente is, was dat ook noodzakelijk. Maar hier- loor kunnen wij helaas een belofte die ik vorig jaar heb gedaan niet in- Lossen. Vorig jaar deed ik u de toezegging dat er naar zal worden gestreefd Dm de investeringsnota en de meerjarenraming 1987 t/m 1989 tegelijkertijd net de begroting 1986 aan te bieden. Wij zijn in dat streven door de enorme werkdruk helaas niet geslaagd. Zowel de investeringsnota als de meerjaren raming zullen u echter spoedig bereiken en de behandeling van beide stukken can voor de aanvang van het begrotingsjaar 1986 worden afgerond. U weet dat de meerjarenraming 1985 t/m 1988 in maart van dit jaar werd behandeld, zo dat bij een behandeling in december 1985 daarop 3 maanden wordt ingehaald. Vorig jaar bij de aanbieding van de begroting heb ik u al een inzicht ge geven in de financiële problemen van de gemeente. Ik heb toen de stelling

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 72