I -4- zou kunnen worden. Wij vinden dat dit niet ten koste mag gaan van de ser vice aan het publiek. Bezuiniging kan ons inziens dan beter geschieden op de post overige lasten waarvoor 9.100,- is begroot. De heer SCHIJVEN: Naast het educatieve karakter houdt dit voorstel tevens een werkgelegenheidsaspect in, gezien de drie plaatsen die in het kader van de werkverruimende maatregel gecreëerd worden. Een en ander brengt wel met zich mee dat het exploitatietekort geen 263.500,- bedraagt maar 272.000,-. Ons is bekend dat het bibliotheek- bestuur kost wat kost probeert het exploitatietekort te beperken (wijziging: openingstijden, geen uitbreiding van de collectie enz.). Wij vinden het verontrustend dat dit ten koste zal gaan van de educatieve ontwikkeling. Hier dient de vinger aan de pols gehouden te worden en verdere bezuinigin gen dienen niet te worden doorgevoerd. De RVP is het met het bestuur van de bibliotheek eens dat het college het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag niet had moeten relateren aan de jaarrekening met indexering 1983t omdat vooral in 1984 ©n 1985 de rijks bijdragen zijn verminderd. Wij bevelen het stichtingsbestuur aan de begro ting tijdig in te dienen om het juiste exploitatietekort bij de samenstel ling van de gemeentebegroting mee te kunnen nemen. De heer ERMEN: Graag aandacht voor de volgende punten: Het abonnementsbestand is relatief laag te noemen (St.Willebrord 12%, Rucphen 28% en Sprundel 18%) in vergelijking met het landelijke gemiddelde (36%). Kan er meer gerichte actie worden ondernomen om het abonnementsbe stand op te vijzelen, bijvoorbeeld in samenwerking met het welzijnswerk in het kader van het onderwijsvoorrangsbeleid? Waarom geeft de bibliotheek te Sprundel geen dienstverlening ten behoeve van plaatselijke informatie? Wordt er gewerkt aan een verdere opbouw van de boekencollectie te St.Wille brord (die ver beneden de norm ligt)? De openingstijden te St.Willebrord zijn beperkt. Kan er via benutting van WVM-krachten en "invalteams" niet wat meer ruimte geschapen worden? Wat zijn de concrete plannen van het bibliotheekbestuur met betrekking tot de automatisering en welke financiële gevolgen kunnen die op de langere termijn hebben? Waarom die afwijking in het exploitatietekort in onze begroting met een bedrag van 8.490,-? Is werkgelegenheid de enige reden en wat betekent in dit verband "om meerdere redenen"? Overigens wil ik wel opmerken dat het bibliotheekbestuur erg zorgvuldig met het exploitatietekort omgaat. Wethouder BROUWERS: De mogelijkheid van bezuiniging op de post huisvesti kosten is naar voren gekomen in een overleg van het college met het stich tingsbestuur. Het subsidiebedrag in de gemeentebegroting 1985 voor de bi bliotheek is opgesteld aan de hand van de jaarrekening 1983 van de biblio theek. De huisvestingskosten bedroegen volgens de rekening 1983 81.000,- en in de begroting 1985 van de bibliotheek is een bedrag van 91.000,- voor huisvestingskosten opgenomen. Een verschil van 10.000,-, vandaar ons advies om hier 6.000,- op te bezuinigen. Instellingen die subsidie aanvragen dienen hun begrotingen tijdig in te dienen. Wij hebben daarom de streefdatum op 1 juli gesteld. Bij het samenstellen van de begroting wordt over het algemeen afgegaan op de exploitatieoverzichten van vooraf gaande jaren. Nu het stichtingsbestuur eerst in augustus zijn begroting heeft ingediend, is gebleken dat zijn begrotingsbedrag 263.500,-) hoger uitkomt dan het onze 255.000,-). Wij hebben het stichtingsbestuur mee gedeeld aan subsidie aanvankelijk geen hoger bedrag dan 255.000,- in de gemeentebegroting op te nemen. Uit ons voorstel blijkt dat we op ons stand punt zijn teruggekomen en alsnog de gevraagde subsidie 263.500,-) toe willen kennen. Uit het project onderwijsvoorrangsbeleid is aan de biblio theek in eerste instantie 24 uur extra mankracht per week toegekend, na dien uitgebreid tot 34 uur geldend tot 1 augustus 1985o Daarin zitten dan de meerdere kosten verwerkt in verband met de werkverruimende maatregelen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 4