-3- I Akkoordverkla- ng 2e wijz.begr. B5 Gezondheids- gpst en 2e en 3e jz.begroting 1985 ||ekgewest. [I 2e en 3e wij zi jg programma 1985 iiaal Culturele iiviteiten. Hi Begrotings- flzigingen 1984 [1985. b. Voorstel tot akkoordverklaring met a* de 2e wijziging van de begroting 1985 van de Gezondheidsdienst Streek- gewest Westelijk Noord-Brabant en de 2e wijziging van de begroting 1985 van de algemene dienst van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant; de 3e wijziging van de begroting 1985 van de algemene dienst van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. 29 wijziging 1985). De raad verklaarde zich akkoord met het voorstel. a- Voorstel tot 2e wijziging van het programma 1985 Sociaal-Culturele-Ac- tiviteiten. Voorstel tot 5e wijziging van het programma 1985 Sociaal-Culturele-Ac- tiviteiten. 32 wijziging 1985) De heer VROEGRIJK: Ten aanzien van het voorstel 17a merk ik op dat het niet juist is dat het tekort van het gemeenschapshuis "de Vaart" wordt wegge werkt ten koste van de positie van de conciërge. Eén van die maatregelen is de onregelmatigheidstoeslag (10% van de baromzet) te laten vervallen. Op zich al een slechte zaak omdat deze 10% juist stimulerend werkt en de omzet er door wordt verhoogd.Bovendien wijkt men af van de algemene regels die worden gehanteerd door de Bastoor Bastiaansenstichting en het Werkvoor zieningsschap in de andere gemeenschapshuizenwaar wel 10% wordt uitgekeerd. Ook het voornemen om de nieuw te benoemen conciërge lager in te schalen komt mij zeer ongelukkig voor. Een instelling als "de Vaart" heeft iemand nodig die enige mate vaardig is in het werk. Ik begrijp dan ook niet dat het bestuur van "de Vaart" zich heeft laten leiden door deze ontoelaatbare beslissing. De positie van de conciërge wordt door deze maatregel ernstig aangetast. Ik vind dan ook dat hier a-sociaal wordt gehandeld. Reden waar om ik niet kan instemmen met het voorstel onder 17a genoemd, aldus de heer Vroegrijk. Wethouder BROUWERS: Hier wordt zeker niet a-sociaal gehandeld.Sinds enkele jaren kent welzijn ook een CAO-regeling. De nieuwe werknemer valt onder deze CAO-regeling. Tot 1 juni valt de oude werknemer nog onder de aanstel- lingsvoorwaarden van het stichtingsbestuur met alle mogelijke franjes er omheen. Maar met ingang van 1 juni gaat de nieuwe werknemer vallen onder de bepalingen van de CAO. Hij krijgt dan precies wat er in deze CAO is vastgelegd. De heer VROEGRIJK: Men heeft gezocht naar een middel om de 2000,= te kun nen besparen. Heeft het bestuur van "de Vaart" dan niet gekeken naar andere middelen dan die in het voorstel genoemdrom deze ƒ.2000,bij elkaar te krijgen. Ik vind het een bedroevende zaak dat het bestuur dat tekort van /.2000,= niet op een andere manier kan wegwerken maar het in feite verhaalt op de werknemer. Wethouder BROUWERS: Een CAO-regeling werkt voor alle werknemers. Het lager inschalen per 1 juni 1985 wordt afhankelijk gesteld van leeftijd en erva— ringsjaren. Zijn er een aantal ervaringsjaren - zoals voor de oude werkne mer het geval was dan zou het financieel voordeel minder dan ƒ.2000,z\jn. De heer VROEGRIJK: Het feit heeft me sterk aangegrepen. Het vervallen van de 10% baromzet is naar mijn mening geen gevolg van de invoering van de CAO-regeling. Wethouder BROUWERS: De nieuwe werknemer krijgt niet meer en niet minder dan hetgeen hem toekomt. Deze werknemer gaat een werkverband aan waaron der het bestuur ook niet uit kan. Hierna verklaarde de raad zich akkoord met de voorstellen onder 17a en 17b vermeld. De raad hechtte hierna zijn goedkeuring aan de volgende wijzigingen van de gemeentebegrotingen, dienstjaar 1984 en 1985: - 2o wijziging 1985: aanpassing algemene uitkering gemeentefonds 1985; - 28 wijziging 1985! krediet voor aanschaffing handwasbakjes en stopcon tacten St.Martinusschool Schijfde raad verleende hiervoor medewerking in de vergadering van 26—3—1985) - 53 en 54 wijziging 1984: slotwijzigingen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 48