-3-
I Akkoordverkla-
ng 2e wijz.begr.
B5 Gezondheids-
gpst en 2e en 3e
jz.begroting 1985
||ekgewest.
[I 2e en 3e wij zi
jg programma 1985
iiaal Culturele
iiviteiten.
Hi Begrotings-
flzigingen 1984
[1985.
b.
Voorstel tot akkoordverklaring met
a* de 2e wijziging van de begroting 1985 van de Gezondheidsdienst Streek-
gewest Westelijk Noord-Brabant en de 2e wijziging van de begroting 1985
van de algemene dienst van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant;
de 3e wijziging van de begroting 1985 van de algemene dienst van het
Streekgewest Westelijk Noord-Brabant.
29 wijziging 1985).
De raad verklaarde zich akkoord met het voorstel.
a- Voorstel tot 2e wijziging van het programma 1985 Sociaal-Culturele-Ac-
tiviteiten.
Voorstel tot 5e wijziging van het programma 1985 Sociaal-Culturele-Ac-
tiviteiten.
32 wijziging 1985)
De heer VROEGRIJK: Ten aanzien van het voorstel 17a merk ik op dat het niet
juist is dat het tekort van het gemeenschapshuis "de Vaart" wordt wegge
werkt ten koste van de positie van de conciërge. Eén van die maatregelen
is de onregelmatigheidstoeslag (10% van de baromzet) te laten vervallen.
Op zich al een slechte zaak omdat deze 10% juist stimulerend werkt en de
omzet er door wordt verhoogd.Bovendien wijkt men af van de algemene regels
die worden gehanteerd door de Bastoor Bastiaansenstichting en het Werkvoor
zieningsschap in de andere gemeenschapshuizenwaar wel 10% wordt uitgekeerd.
Ook het voornemen om de nieuw te benoemen conciërge lager in te schalen
komt mij zeer ongelukkig voor. Een instelling als "de Vaart" heeft iemand
nodig die enige mate vaardig is in het werk. Ik begrijp dan ook niet dat
het bestuur van "de Vaart" zich heeft laten leiden door deze ontoelaatbare
beslissing. De positie van de conciërge wordt door deze maatregel ernstig
aangetast. Ik vind dan ook dat hier a-sociaal wordt gehandeld. Reden waar
om ik niet kan instemmen met het voorstel onder 17a genoemd, aldus de heer
Vroegrijk.
Wethouder BROUWERS: Hier wordt zeker niet a-sociaal gehandeld.Sinds enkele
jaren kent welzijn ook een CAO-regeling. De nieuwe werknemer valt onder
deze CAO-regeling. Tot 1 juni valt de oude werknemer nog onder de aanstel-
lingsvoorwaarden van het stichtingsbestuur met alle mogelijke franjes er
omheen. Maar met ingang van 1 juni gaat de nieuwe werknemer vallen onder
de bepalingen van de CAO. Hij krijgt dan precies wat er in deze CAO is
vastgelegd.
De heer VROEGRIJK: Men heeft gezocht naar een middel om de 2000,= te kun
nen besparen. Heeft het bestuur van "de Vaart" dan niet gekeken naar andere
middelen dan die in het voorstel genoemdrom deze ƒ.2000,bij elkaar te
krijgen. Ik vind het een bedroevende zaak dat het bestuur
dat tekort van /.2000,= niet op een andere manier kan wegwerken maar het in
feite verhaalt op de werknemer.
Wethouder BROUWERS: Een CAO-regeling werkt voor alle werknemers. Het lager
inschalen per 1 juni 1985 wordt afhankelijk gesteld van leeftijd en erva—
ringsjaren. Zijn er een aantal ervaringsjaren - zoals voor de oude werkne
mer het geval was dan zou het financieel voordeel minder dan ƒ.2000,z\jn.
De heer VROEGRIJK: Het feit heeft me sterk aangegrepen. Het vervallen van
de 10% baromzet is naar mijn mening geen gevolg van de invoering van de
CAO-regeling.
Wethouder BROUWERS: De nieuwe werknemer krijgt niet meer en niet minder
dan hetgeen hem toekomt. Deze werknemer gaat een werkverband aan waaron
der het bestuur ook niet uit kan.
Hierna verklaarde de raad zich akkoord met de voorstellen onder 17a en 17b
vermeld.
De raad hechtte hierna zijn goedkeuring aan de volgende wijzigingen van
de gemeentebegrotingen, dienstjaar 1984 en 1985:
- 2o wijziging 1985: aanpassing algemene uitkering gemeentefonds 1985;
- 28 wijziging 1985! krediet voor aanschaffing handwasbakjes en stopcon
tacten St.Martinusschool Schijfde raad verleende
hiervoor medewerking in de vergadering van 26—3—1985)
- 53 en 54 wijziging 1984: slotwijzigingen.