Voorlopige vast ing gemeente— iing 1982, grotingswijzi- n 1984, 1985. Vragen art. 57 srnent van orde, tot de probleemgevallen worden meegenomen. V/ij hopen op korte termijn informatie van u te verkrijgen. Anders dan de Vrije Lijst, die ook pleit voor een fonds voor de minima, geven wij hier concreet aan waaruit zo'n fonds gefinancierd kan worden. Aldus de heer SCHIJVEN. VOORZITTER: Ik ga hier niet in op de concrete suggesties die de heer Schijven doet voor de vorming van een fonds voor de minima omdat bij agenda-- punt 16 door de heer Gabriels vragen worden gesteld van een zelfde strek king die dan door wethouder van Meel beantwoord zullen worden. Eén opmerking mijnerzijds. De extra winst die wij van de N.V. Intergas krijgen, wordt voor 1984 als een meevaller genoteerd. In de meerjarenbe groting gaan wij ervan uit dat in de eerst komende jaren per jaar 2.000,- per aandeel aan dividend zal worden uitbetaald. Dit wordt dan als een nor male inkomst in de begroting meegenomen en kan dan niet meer als een meeval ler worden beschouwd. Het zal gebruikt worden als een structureel dekkings middel. Hierna stemt de raad in met het voorstel. Voorstel tot voorlopige vaststelling van de gemeenterekening en de rekening van het grondbedrijf over het .jaar 1982, De raad gaat akkoord met het voorstel. De raad geeft vervolgens zijn goedkeuring aan de volgende wijzigingen van d- begroting, dienstjaar 1984. 1985: - 21 wijziging 1985aanpassing diverse posten gewone dienst; - 25 wijziging 1985: ramen kapitaallasten in de begroting 1985? - 52 wijziging 1984 27 wijziging 1985* overbrenging van restant-kredieten. Behandeling van vragen, gesteld ingevolge artikel 57 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen. De heer GABRIELS: Voor de derde maal willen wij uw college verzoeken een 'minima-fonds*te vormen. Ook andere fracties, met name de heer Schijven van de RVP, hebben nu om zo'n fonds gevraagd. Het heeft ons echter wel ver baasd want de eerste keer dat wij om zo'n fonds vroegen stelde de RVP dat wy opv^iinimum-toer waren. Wij zijn echter blij dat de RVP nu van standpoint veranderd is en wij rekenen er op dat ook de andere fracties achter dit fonds staan. Dit zou een goede zaak zijn voor de inwoners van onze gemeente Ik doel hier speciaal op noodgevallen die buiten hun schuld in financiële nood zijn gekomen. Overigens wil ik nog opmerken dat de gemeente kortgeleden een financiële meevaller had van een miljoen die toen is aangewend voor de verbouwing van het gemeentehuis. Dit geld had gebruikt kunnen worden voor de vorming van een steunfonds voor de minima. VOORZITTER: Daarmee hebt u ingestemd in een vorige vergadering, u kunt daarop nu niet terugkomen. Wethouder van MEEL: Instelling van een steunfonds voor de minima wordt door de minister van Binnenlandse Zaken toegestaan mits het rijksinkomensbeleid maar niet op een onaanvaardbare wijze wordt doorkruist. Dit laatste geeft een grote beperking aan want nagenoeg altijd is dit het geval wanneer een andere dan de rijksoverheid iets extra's doet voor de minima. Daarnaast vormt de samenloop van een dergelijk steunfonds met de Algemene Bijstands wet een grote, zo niet onoverkomelijke moeilijkheid. -Het uitkeringsbeleid voor zo'n fonds zal ruimer moeten zijn dan dat van de Algemene Bijstandswet. Men kan zich afvragen welke criteria in dit verband zouden moeten worden ontwikkeld; -De Algemene Bijstandswet geeft de grens aan van de individueel bepaalde noodzakelijke kosten van het bestaan. Op grond daarvan is de A.B.W. een prima instrument voor een minima beleid dat gericht is op het individu; -Een eventuele uitkering uit een steunfonds zou in het kader van de A.B.W.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 41