ruc tuur schets
ïn.
-2-
vernieuwing in hun bedrijfsactiviteiten worden beperkt of daardoor extra
investeringen moeten doen om zich te kunnen handhaven, wordt niet gesproken.
Dorpsvernieuwing is meer dan alleen woningverbetering. Algemeen Belang wil
voorstellen eens te inventariseren welke bedrijven in de bebouwde kommen
met deze problemen te maken krijgen en op basis van deze inventarisatie te
bezien of aanvulling van de subsidieverordening met een bedrijvenparagraaf
gewenst is.
De heer ERMEN: Onze visie hebben wij al verwoord in de commissievergadering.
We willen er hier nog eens voor pleiten dat voor de toekomst in deze subside
verordening ernstig rekening wordt gehouden met de elementen van de huur
woningen waar het gaat om verbetering van woningen zonder dat dat automa
tisch gepaard zal gaan met huurverhoging. Intussen is ook het bedrag bekend
dat de provincie gaat voteren. Voor onze gemeente komt dat neer op ruim
160.000,-. Minder dan oorspronkelijk geraamd. Het CDA wil nog eens beplei
ten om de meerjarenraming opnieuw onder de loupe te nemen omdat we het ver
moeden hebben dat we anders met knelpunten komen te zitten.
VOORZITTER: De zaken ten aanzien van de bedrijven die bij de dorpsvernieu
wing worden betrokken zijn bekeken. We zijn tot de conclusie gekomen dat
er geen bedrijven zijn die daardoor in moeilijkheden komen. Er behoeven,
voor zover m.i. is te bezien, geen bedrijven in het kader van de dorpsver
nieuwing verplaatst te worden.
Intussen hebben wij vernomen uit de openbare besluitenlijst van gedeputeer
de staten - een officieel schrijven is nog niet ontvangen - dat de oor
spronkelijke verdeling, zoals die in een voorlichtingsbijeenkomst aan de
gemeentebesturen kenbaar is gemaakt en waarbij ook van de zijze van de
provincie de heer Brugman aanwezig was, gewijzigd is. Op de voorlichtings
bijeenkomst ging men uit van een verdeling van 70 - 30. Dat was althans
het voornemen. Provinciale staten moesten daarover neg beslissen. Hu blijkt
dat gedeputeerde staten aan provinciale staten een ander voorstel hebben
gedaan nadat een correctie is aangebracht op het oorspronkelijke bedrag.
Voor het resterende bedrag is nu een verdeling gemaakt van 60 - 40.
Dat betekent dat het bedrag waar Rucphen op mocht rekenen bij een
verdeling van 70 - 30 nu aanzienlijk minder is geworden i.e. 161.000,-.
In de commissievergadering hebben wij verschillende pleidooien van de raads
leden en de fractievertegenwoordigers mogen horen inzake het wel wat magere
bedrag dat uitgetrokken is voor verbetering van woningen van eigenaar—be
woners. Het blijkt nu dat er inderdaad heel weinig ruimte meer overblijft.
We hadden daarvoor een bedrag gepland van iets meer dan 90.000,-.
Het geld voor de stads- en dorpsvernieuwing komt voor een deel uit de pro
vinciale pot maar wordt voor het grootste deel via de meerjarenraming door
de gemeente zelf gedragen. 11,5 zal de provincie voteren en 88,5 zal
de gemeente moeten opbrengen. De verdeling 60 - 40 geeft een verslechte
ring van de situatie te zien. Het college betreurt dat. Jammer dat het niet
is gelopen zoals we dat graag hadden gezien. Er blijft nog een mogelijkheid
over een beroep te doen op een bijzondere bijdrage uit het provinciaal fonds
als voldaan wordt aan de normen voor incidenteel en onvoorzien.
Wanneer bedrijven in de problemen komen, dan zullen we daarvoor zo nodig
met nadere voorstellen komen.
In de commissievergadering is aan het adres van het CDA al gezegd dat we
zullen nagaan in hoeverre wij ook gelden moeten uittrekken voor de verbe
tering van huurwoningen van particuliere eigenaren. We zullen uiteraard,
wanneer de definitieve beslissing van de provincie bekend is, de meerjaren
raming opnieuw bekijken.
Hierna stemt de raad in met de nota.
Rota inzake reacties op de structuurschets voor Rucphen.
De heer van MIERT: Ik wil aandringen op een blijvende studie inzake de om
leiding Rucphen zoals ik dat in de commissievergadering heb bepleit.
VOORZITTER: Zoals in de commissievergadering is toegezegd, zullen we aan
de wens van de heer van Miert gevolg geven.
Hierna stemt de raad in met de nota.