-9-
tl Begrotingswij
zigingen 1985,
Vragen art. 37
reglement van
orde.
a. het voeren van overleg met deelnemende gemeenten over bestuurlijke taken,
die de maat van de afzonderlijke gemeenten te boven gaan;
b. het (doen)verrichten van onderzoek en studie met betrekking tot de even
wichtige ontwikkeling van het gebied;
c. het bevorderen van de integratie van bestaande gemeenschappelijke rege
lingen en verdere samenwerking in het streekgewest;
d. het uitvoeren van taken die door de gemeenten aan het streekgewest worden
opgedragen.
Waaraan intussen is toegevoegds
e. het behartigen van gemeentelijke belangen met betrekking tot de gezond
heidszorg; en
f. het behartigen van gemeentelijke belangen met betrekking tot de afval
verwijdering (i.v.m. het bepaalde in artikel 15 en 16 van de Afval
stoffenwet).
Gezien deze taakomschrijving acht het college de op pagina 8 onder h. opge
worpen vraag volkomen terecht. regelingen
De heer van Miert merkt op dat er intussen maar 32 V zijn en geen 34.
Hij heeft daar gelijk in maar het doet aan de essentie van de nota niets af.
Ook de opmerking over de rechtspersoonlijkheid van het streekgewest is juist.
Het Streekgewest hoort in de desbetreffende opsomming inderdaad niet thuis.
We zullen dat corrigeren.
De heer van Miert zegt dat de nota een zuiver informatief stuk is. Ook ande
re raadsleden hebben dat opgemerkt. Ik denk dat de heer Boeren het juist
verwoordt wanneer hij met name verwijst naar het laatste gedeelte van de no
ta, waarin wordt gezegd dat wij de nota als beleidsuitgangspunt nemen bij
de nadere uitvoering van deze nieuwe wet. Er staan in de nota enkele duide
lijke beleidsuitgangspunten waarop het college straks uitgebreid in deze
raad zal terugkomen. We hebben de raad een handvat aan willen bieden om te
kijken hoe verder gewerkt kan worden. De nota is ook bedoeld als handreiking
op de vragen die indertijd door de heer Ermen zijn gesteld.
De heer Luijkx zegt: het belang dat onze gemeente er bij heeft moet dooiv
slaggevend zijn. Het college is het daar mee eens.
Er mag geen vierde bestuurslaag komen. Daar pleiten ma-a-p weinig mensen
meer voor. Het zal dan ook geen uitgangspunt zijn bij het te voeren beleid.
We zullen de nota gebruiken bij de nadere uitvoering en bij de nadere be
leidsbepaling.
De financiële consequenties zullen op korte en langere termijn bij de beleid*
bepaling nadrukkelijk betrokken worden.
De heer VAN MIERT: De mening over de vierde bestuurslaag wordt ook door de
WH gedeeld. We beschouwen de nota als een handvat voor het nader beleid
dat gevoerd gaat worden.
De heer BOEREN: In de nota staat: Wanneer de gemeente concrete diensten
gaat verrichten gaat onze voorkeur uit naar kostenverdeling naar rato van
het aantal geleverde diensten. Naar de mening van de Vrije Lijst is dit
de beste regeling.
De raad verklaarde zich hierna akkoord met de nota.
De raad gaf vervolgens zijn goedkeuring aan de volgende wijzigingen van de
begroting, dienstjaar 1985:
- 17 wijziging 1985: krediet voor een copieerapparaat Willebrordusschool:
- 18 wijziging 1985: krediet voor een copieerapparaat Maria Gorettischool;
- 20 wijziging 1985: aanpassing tarieven en belastingen.
Behandeling van vragen, gesteld ingevolge artikel 37 van het reglement van
orde voor de raadsvergaderingen.
De heer ERMEN: Een tijd geleden heeft het CDA geïnformeerd naar eventuele
invoering van mini-containers.Het college heeft nog geen concrete toezeg
gingen gedaan.De raad heeft zich intussen bij de fa.Boon op de hoogte kun
nen stellen over deze wijze van inzameling. Is een en ander aanleiding om
de invoering van mini-containers nader te onderzoeken en de visie van het
college te vernemen vóór de algemene beschouwingen?