-7- Iota nieuwe Wet Gemeenschappelij ke Regelingen. De heer SCHIJVEN: Wij zijn tevreden over het antwoord inzake de positieve reacties op het verzoek van de "bewoners in het gebied Emmastraat-Irene- straat. In de brief van het ministerie van financiën is naar onze mening een loonregeling genoemd wanneer overeenkomsten zijn aangegaan vóór 1 ju li. De aansluiting behoeft dan nog niet gerealiseerd te zijn. Ik denk zelfs, dat de overeenkomst, aangegaan vóór 1 juli 1985 voor de loonrege ling geldt tot 1989, aldus de heer Schijven. De heer VROEGRIJK: Waarom wordt voor bepaalde andere voorzieningen baatbe lasting geheven en nu voor deze voorziening niet? WETHOUDER VERPAALEN: Reagerend op de opmerking van de heer Gabriels, het gaat hier om het voor stel tot onderhandse aanbesteding.De heer Gabriels staat hier positief tegenover.Voor de rest is het aan het college of éón dan wel meerdere aan nemers worden uitgenodigd. Niet alleen de overeenkomst - waarover de heer Schijven sprak - moet ge sloten zijn maar de aansluiting moet vóór genoemde datum gerealiseerd zijn om de 100$ subsidie te verkrijgen.We zullen dit allemaal nog eens nakijken*, De kwestie baatbelasting - vraag van de heer Vroegrijk - komt straks in de raad.De raad stelt namelijk de baatbelasting vast. De rioleringsaansluitingen in het gebied Emmastraat-Irenestraat zijn ook voor een bepaald percentage subsidiabel. Voor het restant van de kosten zal een baatbelasting moeten worden geheven. Een en ander zal van geval tot geval bekeken moeten worden. WETHOUDER BROUWERS: De heer Gabriè'ls wordt slecht geinformeerd door een drietal aannemers uit St.Willebrord. Zodra bekend was dat de eerste fase riolering buitengebied was aanbesteed hebben verschillende aannemers zich tot het college gewend. Zij hebben toen tekst en uitleg gekregen waarom de eerste fase was gegund aan de firma Oomen uit Sprundel. Het antwoord op de vraagstelling van de heer Gabriels is dus al bij de aannemers die hij noemde precies bekend. De heer Gabriëls komt specifiek op voor drie Willebrordse bedrijven. Maar één bedrijf in de Kerkeheidestraat wordt door de heer Gabriëls niet genoemd en nog wel een bedrijf dat zelfs landelijk bekendheid geniet op het gebied van aanleg van riolering. Heeft dat soms ook te maken met een zekere voorkeur? De heer GABRIEIS: Ik heb gezegd: Om enkele aannemers te noemen..... ik kan de lijst nog wel langer maken. WETHOUDER BROUWERS: veel langer niet, slechts met óón. De raad hechtte hierna zijn goedkeuring aan het voorstel. Nota inzake de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen en de mogelijke veranderingen als gevolg daarvan voor de intergemeentelijke samenwerking. De heer VAN MIERT: Voor zover na te gaan is onze gemeente de eerste binnen ons gewest die met een discussiestuk komt ten aanzien van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen. We hebben wel wat kritiek op enkele punten maar desondanks willen wij graag onze waardering uitspAen voor de samen stellers van dit stuk. Wij zien deze nota als een informatief stuk en niet als beleidsnota. Is vóór de samenstelling ervan overleg geweest met het Streekgewest? De hoofddoelstelling van de nieuwe wet is bepaalde zaken te bundelen en/of te integreren. Deze stelling loopt ook als een rode draad door deze nota. Voor het Streekgewest niets nieuws.Hieraan wordt al druk gewerkt met b.v. de gezondheidsdienst: zes bestaande diensten geintegreerd in éón dienst. Bij de afvalverwerking gaat hetzelfde gebeuren. De onderhavige nota ademt de suggestie als zou het Streekgewest alleen maar een intergemeentelijk overlegorgaan zijn.Dat is slechts ten dele juist.Het is duidelijk ook een doe-orgaan. In de nota spreekt het college over 34 taken, het zijn er slechts 32 want de taken genoemd onder 16 en 17 zijn rijkstaken geworden. Op pagina 6 (regel 3l) geeft de nota aan dat het Streekgewest geen rechts persoonlijkheid bezittend lichaam is. Dat is onjuist. De gemeenschappelijke regeling spreekt wel van rechtspersoonlijkheid.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 33