-lo
ten, kwam de genoemde bepaling ook al in de legesverordening voor<>
Toen was de gemeente echter ter zake geen kosten aan het automatise
ringscentrum verschuldigd en kon derhalve op grond van de legesveror
dening ook niets heffen.
Gesteld kan dus worden dat de schoolbesturen in de huidige situatie
volkomen terecht leges betalen en dat zij in het verleden hebben ge
boft;
De heer MARIJNISSENIk vraag mij af waarom er onderscheid gemaakt
moet worden tussen charitatieve instellingen en schoolbesturen.Waarom
zijn betrokkenen niet tijdig geïnformeerd?
VOORZITTER* Een en ander is bepaald in het besluit bevolkingsboekhou
ding. Het gaat om vrij grote bedragen die de gemeente zomaar niet zelf
kan gaan bekostigeno Hoewel iedereen geacht wordt wetten en verorde
ningen te kennen is informatie ter zake aan te bevelen.In het onder
havige geval is het schoolbestuur wel op de hoogte gesteld omtrent de
te betalen kosten.
De heer ERMER* De stichting Katholiek Onderwijs in de gemeente Rucphen
heeft reeds op 9 maart 1984 een verzoek aan de raad gericht om medewer
king te verlenen aan het herstel van het dak en kozijnen van de gym
zaal van de Maria Gorettischool.Op 28 augustus 1984 verleende de raad
medewerking.Tot op heden is echter aan dit herstel nog niets gedaan.
Wel zijn er in de tussentijd allerlei procedurele contacten geweest
tussen het collegejde afdeling gemeentewerken en het schoolbestuur.
Uit informaties van oudervereniging en schoolteam blijkt dat de gym
zaal in slechte staat verkeert en dit wordt steeds erger.
Wat is de oorzaak dat tussen indiening van het verzoek en de concrete
afhandeling al meer dan 1^ jaar verstreken is? Vindt het college het
met het CDA onverantwoord dat gymles moet worden gegeven in een zaal
die bouwkundig in zeer slechte staat verkeert? Zo ja, is het college
bereid dit probleem op zeer korte termijn uit de wereld te helpen?
Wethouder BROUWERSt Inderdaad besloot de raad op 28 augustus 1984 om
ten behoeve van het herstel van de gymzaal van de Maria-Gorettischool
medewerking te verlenen voor zover het niet gewoon onderhoud betrof.
De raad besloot tevens medewerking te weigeren voor zover het normaal
onderhoud betrof.
Op 26 september 1984 berichtte de inspecteur van het kleuter- en lager
onderwijs ons college dat, met uitzondering van het dak van de hoog
bouw, alle in het rapport van de afdeling gemeentewerken opgenomen
werkzaamheden te betitelen waren als buitengewoon onderhoud.
In vervolg op het medewerkingsbesluit verzocht het schoolbestuur op
3 mei van dit jaar om goedkeuring van haar begroting en daarmede tot
het beschikbaarstellen van een krediet tot een bedrag van ƒ.47.137,=.
In zijn advies aan het schoolbestuur d.d. 8 mei 1985 merkte de inspec
teur op dat de reparatie van het dak van de hoogbouw in de begroting
was meegenomen en door het bestuur zodoende als buitengewoon onderhoud
werd aangemerkt. Gezien zijn eerder uitgebrachte advies leek het hem
zinvol dat het schoolbestuur over dit aspect nader in contact zou tre
den met het gemeentebestuur i.e. de afdeling gemeentewerken.
Op 9 mei 1985 is de afdeling gemeentewerken verzocht te bezien of,gelet
op het door die afdeling eerder uitgebrachte rapport, er werkzaamheden
in de begroting van het schoolbestuur waren opgenomen die tot het nor
male onderhoud gerekend dienen te worden. Tot op dit moment heeft de
afdeling gemeentewerken haar advies nog niet afgerond.Zonder de nood
zakelijke informatie is het echter niet mogelijk tot een goed gefun
deerd voorstel te komeno Wij zeggen toe dat de raad op korte termijn
een voorstel dienaangaande zal worden voorgelegdo
Overigens merk ik op dat het college met de CDA-fractie van mening is
dat het niet verantwoord is dat gym-les wordt gegeven in een zaal die
bouwkundig in zeer slechte staat verkeert,aldus wethouder Brouwers.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzit
gebed o De s^re^ar-j_a/.