-lo ten, kwam de genoemde bepaling ook al in de legesverordening voor<> Toen was de gemeente echter ter zake geen kosten aan het automatise ringscentrum verschuldigd en kon derhalve op grond van de legesveror dening ook niets heffen. Gesteld kan dus worden dat de schoolbesturen in de huidige situatie volkomen terecht leges betalen en dat zij in het verleden hebben ge boft; De heer MARIJNISSENIk vraag mij af waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen charitatieve instellingen en schoolbesturen.Waarom zijn betrokkenen niet tijdig geïnformeerd? VOORZITTER* Een en ander is bepaald in het besluit bevolkingsboekhou ding. Het gaat om vrij grote bedragen die de gemeente zomaar niet zelf kan gaan bekostigeno Hoewel iedereen geacht wordt wetten en verorde ningen te kennen is informatie ter zake aan te bevelen.In het onder havige geval is het schoolbestuur wel op de hoogte gesteld omtrent de te betalen kosten. De heer ERMER* De stichting Katholiek Onderwijs in de gemeente Rucphen heeft reeds op 9 maart 1984 een verzoek aan de raad gericht om medewer king te verlenen aan het herstel van het dak en kozijnen van de gym zaal van de Maria Gorettischool.Op 28 augustus 1984 verleende de raad medewerking.Tot op heden is echter aan dit herstel nog niets gedaan. Wel zijn er in de tussentijd allerlei procedurele contacten geweest tussen het collegejde afdeling gemeentewerken en het schoolbestuur. Uit informaties van oudervereniging en schoolteam blijkt dat de gym zaal in slechte staat verkeert en dit wordt steeds erger. Wat is de oorzaak dat tussen indiening van het verzoek en de concrete afhandeling al meer dan 1^ jaar verstreken is? Vindt het college het met het CDA onverantwoord dat gymles moet worden gegeven in een zaal die bouwkundig in zeer slechte staat verkeert? Zo ja, is het college bereid dit probleem op zeer korte termijn uit de wereld te helpen? Wethouder BROUWERSt Inderdaad besloot de raad op 28 augustus 1984 om ten behoeve van het herstel van de gymzaal van de Maria-Gorettischool medewerking te verlenen voor zover het niet gewoon onderhoud betrof. De raad besloot tevens medewerking te weigeren voor zover het normaal onderhoud betrof. Op 26 september 1984 berichtte de inspecteur van het kleuter- en lager onderwijs ons college dat, met uitzondering van het dak van de hoog bouw, alle in het rapport van de afdeling gemeentewerken opgenomen werkzaamheden te betitelen waren als buitengewoon onderhoud. In vervolg op het medewerkingsbesluit verzocht het schoolbestuur op 3 mei van dit jaar om goedkeuring van haar begroting en daarmede tot het beschikbaarstellen van een krediet tot een bedrag van ƒ.47.137,=. In zijn advies aan het schoolbestuur d.d. 8 mei 1985 merkte de inspec teur op dat de reparatie van het dak van de hoogbouw in de begroting was meegenomen en door het bestuur zodoende als buitengewoon onderhoud werd aangemerkt. Gezien zijn eerder uitgebrachte advies leek het hem zinvol dat het schoolbestuur over dit aspect nader in contact zou tre den met het gemeentebestuur i.e. de afdeling gemeentewerken. Op 9 mei 1985 is de afdeling gemeentewerken verzocht te bezien of,gelet op het door die afdeling eerder uitgebrachte rapport, er werkzaamheden in de begroting van het schoolbestuur waren opgenomen die tot het nor male onderhoud gerekend dienen te worden. Tot op dit moment heeft de afdeling gemeentewerken haar advies nog niet afgerond.Zonder de nood zakelijke informatie is het echter niet mogelijk tot een goed gefun deerd voorstel te komeno Wij zeggen toe dat de raad op korte termijn een voorstel dienaangaande zal worden voorgelegdo Overigens merk ik op dat het college met de CDA-fractie van mening is dat het niet verantwoord is dat gym-les wordt gegeven in een zaal die bouwkundig in zeer slechte staat verkeert,aldus wethouder Brouwers. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzit gebed o De s^re^ar-j_a/.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 162