-31- met een aantal geledingen gesprekken te gaan voeren. Achtereen volgens hebben wij gesproken met het voormalige dagelijks bestuur, het bestuur maatschappelijke dienstverlening, het team van de administratie, de afzonderlijke P.S.C.C./jeugdraden (in volgorde: Rucphen, Schijf, Zegge, St. Willebrord en Sprundel) en een af rondend gesprek met het voormalige dagelijks bestuur. De inzet van deze onderhandelingen was: a. terugkeer van het dagelijks bestuur (mede gelet op de serieuze reactie van het merendeel van het personeel); b. behoud van het centraal werkgeversschap en opdrachtgeversschap; c. een zo spoedig mogelijke verzelfstandiging van de P.S.C.C.; d. het afronden en verruimen (van de omvang) van de basisfunctie ten behoeve van P.S.C.C.; e. de positie van de maatschappelijke dienstverlening. Het conflictpunt voor de P.S.C.C, was naar onze mening niet (de claim op) het werkgeversschap maar het behoud van bepaalde sociaal-culturele werkers in bepaalde kerkdorpen. Of anders gezegd: men wilde het opdrachtgeversschap niet in handen geven van het dagelijks bestuur. Een dagelijks bestuur, dat de her schikking op basis van kwalitatieve aspecten wou uitvoeren. Daarmee rekeninghoudend hebben wij een verdelingsvoorstel gedaan aan de P.S.C.C. Een voorstel dat in feite door ieder bestuur uitgevoerd zou kunnen worden. Daarbij moet wel ver meld worden, dat wij^ons voorstel concessies hebben gedaan met betrekking tot de beleidsintenties, vastgelegd in het sociaal-cultureel plan. Dit verdelingsvoorstel kende als vertrekpunten: -de streefformatie van 5^ kan afgerond worden tot 6 formatieplaatsen in verband met herbezettingsgelden; -het loslaten van de differentiatie/specialisatie jeugd- en jongeren werk en opbouwwerk. Dus elk dorp kan zelf aangeven waaraan het priori teit geeft omdat er een formatie sociaal-cultureel werk voor het totale sociaal-cultureel werk ter beschikking wordt gesteld. (de zgn. all-round agoog <5f basisfunctionaris) -het samen laten vallen van probleemgerichte inzet en basisgerichte inzet (=samen de basisfunctie); -behoud van enkele gemeentelijke projecten. Het bovenstaande houdt ook in dat de pooling voor de basisfunctie twee jaar buiten werking gesteld zou worden. Na die twee jaar zou er een evaluatie plaatsvinden. Elk P.S.C.C. heeft van ons college te horen gekregen hoe de verdeling van agogische krachten in ons voorstel er uit ziet. Een en ander is vergele ken met het plaatje dat de gezamenlijke P.S.C.C., met uitzondering van Zegge, op 4 november zijn overeengekomen, (hierbij waren aanwezig: 8 vertegenwoordigers uit Willebrord, 6 uit Sprundel, 1 uit Rucphen, 2 uit Schijf) Aanvankelijk kwamen wij nog tot de conclusie, dat de resultaten van de gesprekken en de daarin vervatte voorstellen ons het vertrouwen gaven dat daarmede de grootste knelpunten in het reorganisatieproces opge lost konden worden. Maar wat schetst ónze verbazing. Zelfs docr onze inspanningen bleek het niet mogelijk de stichting weer bestuurbaar te maken in die zin dat zowel de personele als de bestuurlijke reorganisatie versneld uit gevoerd kon worden. Immers is helaas uit de gisteren (11.11.) gehouden vergadering van het algemeen bestuur v3st komen te staan, dat er alom onduidelijkheid en onzekerheid heerst. De leden van het voormalige dagelijks bestuur hebben nu ook hun bestuurslidmaatschap beëindigd.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 132