-31-
met een aantal geledingen gesprekken te gaan voeren. Achtereen
volgens hebben wij gesproken met het voormalige dagelijks bestuur,
het bestuur maatschappelijke dienstverlening, het team van de
administratie, de afzonderlijke P.S.C.C./jeugdraden (in volgorde:
Rucphen, Schijf, Zegge, St. Willebrord en Sprundel) en een af
rondend gesprek met het voormalige dagelijks bestuur.
De inzet van deze onderhandelingen was:
a. terugkeer van het dagelijks bestuur (mede gelet op de serieuze
reactie van het merendeel van het personeel);
b. behoud van het centraal werkgeversschap en opdrachtgeversschap;
c. een zo spoedig mogelijke verzelfstandiging van de P.S.C.C.;
d. het afronden en verruimen (van de omvang) van de basisfunctie
ten behoeve van P.S.C.C.;
e. de positie van de maatschappelijke dienstverlening.
Het conflictpunt voor de P.S.C.C, was naar onze mening niet (de
claim op) het werkgeversschap maar het behoud van bepaalde
sociaal-culturele werkers in bepaalde kerkdorpen. Of anders
gezegd: men wilde het opdrachtgeversschap niet in handen geven
van het dagelijks bestuur. Een dagelijks bestuur, dat de her
schikking op basis van kwalitatieve aspecten wou uitvoeren.
Daarmee rekeninghoudend hebben wij een verdelingsvoorstel
gedaan aan de P.S.C.C. Een voorstel dat in feite door ieder
bestuur uitgevoerd zou kunnen worden. Daarbij moet wel ver
meld worden, dat wij^ons voorstel concessies hebben gedaan
met betrekking tot de beleidsintenties, vastgelegd in het
sociaal-cultureel plan.
Dit verdelingsvoorstel kende als vertrekpunten:
-de streefformatie van 5^ kan afgerond worden tot 6 formatieplaatsen
in verband met herbezettingsgelden;
-het loslaten van de differentiatie/specialisatie jeugd- en jongeren
werk en opbouwwerk. Dus elk dorp kan zelf aangeven waaraan het priori
teit geeft omdat er een formatie sociaal-cultureel werk voor het
totale sociaal-cultureel werk ter beschikking wordt gesteld.
(de zgn. all-round agoog <5f basisfunctionaris)
-het samen laten vallen van probleemgerichte inzet en basisgerichte
inzet (=samen de basisfunctie);
-behoud van enkele gemeentelijke projecten.
Het bovenstaande houdt ook in dat de pooling voor de basisfunctie
twee jaar buiten werking gesteld zou worden. Na die twee jaar zou
er een evaluatie plaatsvinden.
Elk P.S.C.C. heeft van ons college te horen gekregen hoe de verdeling van
agogische krachten in ons voorstel er uit ziet. Een en ander is vergele
ken met het plaatje dat de gezamenlijke P.S.C.C., met uitzondering van
Zegge, op 4 november zijn overeengekomen, (hierbij waren aanwezig:
8 vertegenwoordigers uit Willebrord, 6 uit Sprundel, 1 uit Rucphen,
2 uit Schijf)
Aanvankelijk kwamen wij nog tot de conclusie, dat de resultaten van de
gesprekken en de daarin vervatte voorstellen ons het vertrouwen gaven
dat daarmede de grootste knelpunten in het reorganisatieproces opge
lost konden worden.
Maar wat schetst ónze verbazing. Zelfs docr onze inspanningen bleek
het niet mogelijk de stichting weer bestuurbaar te maken in die zin
dat zowel de personele als de bestuurlijke reorganisatie versneld uit
gevoerd kon worden. Immers is helaas uit de gisteren (11.11.) gehouden
vergadering van het algemeen bestuur v3st komen te staan, dat er alom
onduidelijkheid en onzekerheid heerst. De leden van het voormalige
dagelijks bestuur hebben nu ook hun bestuurslidmaatschap beëindigd.