I
AB.VVD
RVP,CDA
CDA,lijst
Vroegrijk
RVP lijst
Jaspers
-18-
ONDERWERPBegrotingsbehandeling
ANTWOORD
A.B./V.V.D. stelt voor om de procedure voor de behandeling en vast
stelling van de gemeentebegroting zodanig te wijzigen dat drie
etappes ontstaan, namelijk algemene beschouwingen (1), antwoorden
(2) en reacties raadsleden/antwoorden college (3). Derhalve drie
raadsvergaderingen met behandeling in twee termijnen. Deze wijzi
ging wordt kennelijk voorgesteld om meer tijd te krijgen om te
reageren op de antwoorden van het college in de eerste termijn
gegeven
Vóór de begrotingsbehandeling^986 zullen wij u een voorstel doen
tot eventuele wijziging van de huidige procedure. Wij gaan er
voorshands van uit, dat aan de wensen tegemoet kan worden gekomen
zonder dat dit voor het college en ambtelijk apparaat een oneven
redig zware belasting betekent.
ONDERWERP: Investeringsnota en meerjarenprognose gewone dienst
ANTWOORDBij de vorige begrotingsbehandeling werd de toe
zegging gedaan dat er naar gestreefd zal worden om de investe
ringsnota en de meerjarenraming gewone dienst 1986 t/m 1989
tegelijkertijd met de begroting 1986 aan te bieden.
Wij zijn in dat streven door de enorme werkdruk helaas niet ge
slaagd. In verband met het begrotingstoezicht nieuwe stijl was
het namelijk noodzakelijk, dat de gemeentebegroting één maand
eerder gereed was.
De investeringsnota is reeds aan uw raad aangeboden en de meer
jarenraming gewone dienst zal u spoedig bereiken, zodat de be
handeling van alle begrotingsstukken voor de aanvang van het be
grotingsjaar 1986 kan worden afgerond.
Zoals bekend werd de meerjarenraming gewone dienst 1985 t/m
1988 in maart van dit jaar behandeld. Dit betekent dat bij een
behandeling in december 1985 daarop 5 maanden wordt ingehaald.
ONDERWERPOmbuigingsmaatregelentariefsverhogingen en een
ANTWOORDsluitende begroting.
Gezien het nog steeds (te) hoge financieringstekort van de
rijksoverheid zullen de lagere overheden hun aandeel moeten
blijven leveren in toekomstige ombuigingen van het Rijk. Ook
na 1986 is het streven van de regering erop gericht
via ombuigingsmaatregelen te komen tot een verder terugdringen
van de collectieve uitgaven.
Naar onze mening zullen de door het rijk op te leggen extra
kortingen niet alle door bezuinigingsmaatregelen (o.a. terug
dringen van het voorzieningenniveau, afstoten c.q. privatiseren
van taken) bij de gemeente kunnen worden gecompenseerd.
Om te komen tot een (structureel) sluitende begroting zal ook
van de eigen inwoners een financieel offer in de vorm van ver
hoging van belasting- en andere tarieven moeten worden gevraagd.
Ons streven is erop gericht de tariefaanpassingen van rechten
en belastingen geleidelijk te laten verlopen en deze tarieven
in beginsel jaarlijks aan te passen.
ONDERWERPNadelig saldo hoofdfunctie 7 (Volksgezondheid)
ANTWOORD
Zoals door de R.V.P. en lijst Jaspers terecht is gesteld,
sluit hoofdfunctie 7 met een nadelig saldo dat 50.502,72
hoger is dan in de begroting 1985.
De begrotingsgegevens zijn door de afdeling financiën
correct aangeleverd bij de drukker. Maar door een fout in
de tekstverwerking zi.in deze gegevens niet .juist overge-