I AB.VVD RVP,CDA CDA,lijst Vroegrijk RVP lijst Jaspers -18- ONDERWERPBegrotingsbehandeling ANTWOORD A.B./V.V.D. stelt voor om de procedure voor de behandeling en vast stelling van de gemeentebegroting zodanig te wijzigen dat drie etappes ontstaan, namelijk algemene beschouwingen (1), antwoorden (2) en reacties raadsleden/antwoorden college (3). Derhalve drie raadsvergaderingen met behandeling in twee termijnen. Deze wijzi ging wordt kennelijk voorgesteld om meer tijd te krijgen om te reageren op de antwoorden van het college in de eerste termijn gegeven Vóór de begrotingsbehandeling^986 zullen wij u een voorstel doen tot eventuele wijziging van de huidige procedure. Wij gaan er voorshands van uit, dat aan de wensen tegemoet kan worden gekomen zonder dat dit voor het college en ambtelijk apparaat een oneven redig zware belasting betekent. ONDERWERP: Investeringsnota en meerjarenprognose gewone dienst ANTWOORDBij de vorige begrotingsbehandeling werd de toe zegging gedaan dat er naar gestreefd zal worden om de investe ringsnota en de meerjarenraming gewone dienst 1986 t/m 1989 tegelijkertijd met de begroting 1986 aan te bieden. Wij zijn in dat streven door de enorme werkdruk helaas niet ge slaagd. In verband met het begrotingstoezicht nieuwe stijl was het namelijk noodzakelijk, dat de gemeentebegroting één maand eerder gereed was. De investeringsnota is reeds aan uw raad aangeboden en de meer jarenraming gewone dienst zal u spoedig bereiken, zodat de be handeling van alle begrotingsstukken voor de aanvang van het be grotingsjaar 1986 kan worden afgerond. Zoals bekend werd de meerjarenraming gewone dienst 1985 t/m 1988 in maart van dit jaar behandeld. Dit betekent dat bij een behandeling in december 1985 daarop 5 maanden wordt ingehaald. ONDERWERPOmbuigingsmaatregelentariefsverhogingen en een ANTWOORDsluitende begroting. Gezien het nog steeds (te) hoge financieringstekort van de rijksoverheid zullen de lagere overheden hun aandeel moeten blijven leveren in toekomstige ombuigingen van het Rijk. Ook na 1986 is het streven van de regering erop gericht via ombuigingsmaatregelen te komen tot een verder terugdringen van de collectieve uitgaven. Naar onze mening zullen de door het rijk op te leggen extra kortingen niet alle door bezuinigingsmaatregelen (o.a. terug dringen van het voorzieningenniveau, afstoten c.q. privatiseren van taken) bij de gemeente kunnen worden gecompenseerd. Om te komen tot een (structureel) sluitende begroting zal ook van de eigen inwoners een financieel offer in de vorm van ver hoging van belasting- en andere tarieven moeten worden gevraagd. Ons streven is erop gericht de tariefaanpassingen van rechten en belastingen geleidelijk te laten verlopen en deze tarieven in beginsel jaarlijks aan te passen. ONDERWERPNadelig saldo hoofdfunctie 7 (Volksgezondheid) ANTWOORD Zoals door de R.V.P. en lijst Jaspers terecht is gesteld, sluit hoofdfunctie 7 met een nadelig saldo dat 50.502,72 hoger is dan in de begroting 1985. De begrotingsgegevens zijn door de afdeling financiën correct aangeleverd bij de drukker. Maar door een fout in de tekstverwerking zi.in deze gegevens niet .juist overge-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 119