cda,vvd,ab,rvp lijst Jaspers AB, VVD,CDA ONDERWERPi Arbeidsduurverkorting,besteding herbezettingsgelden en ANTWOORDservice aan publiek. fpm llT"P-»eSroting voor het dienstjaar 1986 is een bedrag van lil *11 °PSenomen ter dekking van de kosten verband houdende ëersoneer V i1?8 Tan vriikomenae arbeidstijd van het gemeente- Van afeer°nd ƒ.150.000,= wordt daadwerkelijk hiervoor aangewend door o.a. aantrekking van drie arbeidskrachten. Het overschot van afgerond ƒ.50.000,houden wij in reserve in verband met de eventuele personele gevolgen,welke uit de voorgeno men herziening van het sociaal zekerheidsstelsel per 1 mei 1986 kunnen voortvloeien. In dit kader merken wij nog op dat de herbezettingsgelden ook aan gewend kunnen worden tot het behoud van bestaande werkgelegenheid. Met betrekking tot de invulling van de arbeidsduurverkorting voor het jaar 1986 zijn wij voornemens om in principe twee collectief vrije vrijdagmiddagen per maand aan te wijzen. Redenen hiervoor zijn voor ons: - de arbeidsduurverkorting is dan het best herkenbaar voor de mede werkers - de organisatie ondervindt minder belemmeringen dan bij vrije op name (bereikbaarheid, vervanging); - werkt energiebesparend. - veel medewerkers nemen op vrijdagmiddagen die niet vrij zijn vaak verlof middels hun verlofkaart of middels opgespaarde uren variabele werktijd. Deze middagen zijn blijkbaar erg in trek. De service aan onze inwoners blijft gewaarborgd; het sluiten van huwelijken op collectief vrije vrijdagmiddagen blijft mogelijk. Met betrekking tot de besteding van herbezettingsgelden en de in vulling van de arbeidsduurverkorting zullen wij aan de commissie voor georganiseerd overleg zo spoedig mogelijk een voorstel doen. ONDERWERP ANTWOORD Organisatie ambtelijk apparaat A.B./V.V.D. vraagt of het college heeft overwogen of de huidige structuur van het ambtelijk apparaat nog wel naar tevredenheid werkt. Het C.D.A. spreekt over een eventuele reorganisatie van het bestuursapparaat. In hoofdlijnen zijn in ontwerp vastgesteld enige per 1 januari a.s. in te voeren wijzigingen in de ambtelijke organisatie. Wij noemen in dit verband: - invoering van een gestructureerd stafoverleg burgemeester/ secretaris ten behoeve van een goede coördinatie en integratie van bestuur en ambtelijk apparaat; - instelling van een gestructureerd ambtelijk managementteam onder voorzitterschap van de secretaris, bestaande uit de hoofden van de diverse sectoren ter secretarie; - indeling van de secretarie in diverse sectoren en oriëntering van de afdelingen en bureaus daarop; - een aantal taakverschuivingen tussen afdelingen en bureaus; - enige personeelsuitbreiding (uit de herbezettingsgelden); - voorbereiding organisatiebeleid in het ambtelijk managementteam; uitwerking daarvan door het stafoverleg in samenwerking met het bureau personeel en organisatie. In verband met de nodige flexibiliteit in het ambtelijk apparaat werken wij niet naar een bepaalde eindstructuur maar zien wij organisatie als een voortdurend proces waarbij gewerkt wordt met een telkenmale bij te stellen lange-termijnvisie.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 117