cda,vvd,ab,rvp
lijst Jaspers
AB, VVD,CDA
ONDERWERPi Arbeidsduurverkorting,besteding herbezettingsgelden en
ANTWOORDservice aan publiek.
fpm llT"P-»eSroting voor het dienstjaar 1986 is een bedrag van
lil *11 °PSenomen ter dekking van de kosten verband houdende
ëersoneer V i1?8 Tan vriikomenae arbeidstijd van het gemeente-
Van afeer°nd ƒ.150.000,= wordt daadwerkelijk
hiervoor aangewend door o.a. aantrekking van drie arbeidskrachten.
Het overschot van afgerond ƒ.50.000,houden wij in reserve in
verband met de eventuele personele gevolgen,welke uit de voorgeno
men herziening van het sociaal zekerheidsstelsel per 1 mei 1986
kunnen voortvloeien.
In dit kader merken wij nog op dat de herbezettingsgelden ook aan
gewend kunnen worden tot het behoud van bestaande werkgelegenheid.
Met betrekking tot de invulling van de arbeidsduurverkorting voor
het jaar 1986 zijn wij voornemens om in principe twee collectief
vrije vrijdagmiddagen per maand aan te wijzen. Redenen hiervoor
zijn voor ons:
- de arbeidsduurverkorting is dan het best herkenbaar voor de mede
werkers
- de organisatie ondervindt minder belemmeringen dan bij vrije op
name (bereikbaarheid, vervanging);
- werkt energiebesparend.
- veel medewerkers nemen op vrijdagmiddagen die niet vrij zijn
vaak verlof middels hun verlofkaart of middels opgespaarde uren
variabele werktijd. Deze middagen zijn blijkbaar erg in trek.
De service aan onze inwoners blijft gewaarborgd; het sluiten van
huwelijken op collectief vrije vrijdagmiddagen blijft mogelijk.
Met betrekking tot de besteding van herbezettingsgelden en de in
vulling van de arbeidsduurverkorting zullen wij aan de commissie
voor georganiseerd overleg zo spoedig mogelijk een voorstel doen.
ONDERWERP
ANTWOORD
Organisatie ambtelijk apparaat
A.B./V.V.D. vraagt of het college heeft overwogen of de huidige
structuur van het ambtelijk apparaat nog wel naar tevredenheid
werkt. Het C.D.A. spreekt over een eventuele reorganisatie van
het bestuursapparaat.
In hoofdlijnen zijn in ontwerp vastgesteld enige per 1 januari
a.s. in te voeren wijzigingen in de ambtelijke organisatie. Wij
noemen in dit verband:
- invoering van een gestructureerd stafoverleg burgemeester/
secretaris ten behoeve van een goede coördinatie en integratie
van bestuur en ambtelijk apparaat;
- instelling van een gestructureerd ambtelijk managementteam onder
voorzitterschap van de secretaris, bestaande uit de hoofden van
de diverse sectoren ter secretarie;
- indeling van de secretarie in diverse sectoren en oriëntering
van de afdelingen en bureaus daarop;
- een aantal taakverschuivingen tussen afdelingen en bureaus;
- enige personeelsuitbreiding (uit de herbezettingsgelden);
- voorbereiding organisatiebeleid in het ambtelijk managementteam;
uitwerking daarvan door het stafoverleg in samenwerking met het
bureau personeel en organisatie.
In verband met de nodige flexibiliteit in het ambtelijk apparaat
werken wij niet naar een bepaalde eindstructuur maar zien wij
organisatie als een voortdurend proces waarbij gewerkt wordt met
een telkenmale bij te stellen lange-termijnvisie.