rvp,ab,vyd,cda -12- lijst Jaspers lijst Vroegrijl 7. vestiging van Cabel Special uit Oudenbosch in een van de bedrijfs panden van Intarno B.V. 8. overname van de gebouwen van de voormalige RMB door Wolfers vorkhe f truckc entrum Wanneer deze resultaten worden gemeld, willen wij daarmee niet zeggen, dat deze uitsluitend een gevolg zijn van het gevoerde beleidjhet valt echter niet te ontkennen, dat dit beleid hieraan in belangrijke mate heeft bijgedragen. Het college is danook vast van plan op de ingeslagen weg door te gaan. Een gelukkige omstandigheid is daarbij, dat het beschikbaar houden van industrieterrein geen uitzonderlijk zware (financiële) last voor de gemeente betekent. Dit houdt in,dat we selectief kunnen zijn bij het bieden van vestigingsmogelijkheden, m.a.w.: we kunnen het beleid voortzetten om schone, voor de werkgelegenheid aantrekkelijke bedrijven te werven en verplaatsingsmogelijkheden voor reeds bestaande bedrijven te reserveren. Aangaande de diverse subsidiemogelijkheden (via ESP BOM enz.) merken wij op, dat wij zeer wel allert zijn op de betreffende mogelijkheden in te springen. Meerde® malen is daarover gesproken in de Commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Economische Zaken. Dat die mogelijkheden tot nu toe niet konden worden benut vindt echter niet zijn oorzaak in het feit, dat wij niet voldoende allert zijn geweest, maar in het feit, dat de subsidiemogelijkheden en -voorwaarden geen soelaas boden voor de zaken, waarmee wij werden geconfronteerd. Wederom is de suggestie gedaan voor het uitloven van tipgeld voor het "aanbrengen" van nieuwe bedrijven. Sommige gemeenten hebben dit ingevoerd en ook in genoemde commissie zijn al eens voorstellen in die richting gedaan. Wij hebben gemeend daartoe niet te moeten overgaan. Wij vinden het n.l. niet juist om op die manier met andere gemeenten de competitie aan te gaan, om zodoende bedrijven elders weg te halen. Veel liever doen wij iets voor de bedrijven zélf dan een tussenpersoon te belonen. Evenmin voelen wij voor de suggestie om via loting (wederom een gok-element) middenstanders te gaan bezoeken. Wij onderschrijven, dat ook de middenstand een aanzienlijk aandeel heeft in het bieden van wékgelegenheid, maar de motieven, die aan de bedrijfsbezoeken ten grondslag liggen (problemen rondom Hinderwet, brandbeveiliging, bedrijfsuitbreiding, verkeer enz.) gelden niet c.q. niet in gelijke mate voor de middenstand. Wanneer er behoefte mocht bestaan aan versterking van de contacten met de middenstand, dan geloof ik, dat daarvoor andere mogelijkheden voorhanden zijn. Als voorbeeld kan ik noemen het overleg, dat hetft plaatsgevonden met de midden standsorganisaties omtrent het destijds geformuleerde vent- en standplaatsenbeleid en dat tot bevredigend resultaat heeft geleid. Overigens merk ik op, dat mij nog geen geluiden hebben bereikt, die duiden op de behoefte aan een gestructureerd overleg. Toch wil ik wel onderzoeken of er bij de middenstand animo bestaat om één maal per jaar van gedacht te wisselen met het gemeentebestuur. Wij zouden dan met vertegenwoordigers van de middenstand, per dorp, kunnen praten over vantevoren vastgestelde onderwerpen. Ik zal nagaan of men iets voelt voor zo1n opzet en u daarvan dan mededeling doen. ONDERWERP: Deelname aan een Regionaal Werkgelegenheids Instituut ANTWOORD In meer óf minder hartstochtelijke bewoordingen hebben genoemde partijen gepleit voor deelname in een op te richten RWI. Het college heeft zich aangaande deze kwestie inmiddels reeds uitgesproken in het voorstel, dat U eerder in deze vergadering hebt behandeld.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 113