rvp,ab,vyd,cda
-12-
lijst Jaspers
lijst Vroegrijl
7. vestiging van Cabel Special uit Oudenbosch in een van de bedrijfs
panden van Intarno B.V.
8. overname van de gebouwen van de voormalige RMB door Wolfers
vorkhe f truckc entrum
Wanneer deze resultaten worden gemeld, willen wij daarmee niet
zeggen, dat deze uitsluitend een gevolg zijn van het
gevoerde beleidjhet valt echter niet te ontkennen, dat dit beleid
hieraan in belangrijke mate heeft bijgedragen.
Het college is danook vast van plan op de ingeslagen weg door te
gaan. Een gelukkige omstandigheid is daarbij, dat het beschikbaar
houden van industrieterrein geen uitzonderlijk zware (financiële)
last voor de gemeente betekent. Dit houdt in,dat we selectief
kunnen zijn bij het bieden van vestigingsmogelijkheden, m.a.w.:
we kunnen het beleid voortzetten om schone, voor de werkgelegenheid
aantrekkelijke bedrijven te werven en verplaatsingsmogelijkheden
voor reeds bestaande bedrijven te reserveren.
Aangaande de diverse subsidiemogelijkheden (via ESP BOM enz.)
merken wij op, dat wij zeer wel allert zijn op de betreffende
mogelijkheden in te springen. Meerde® malen is daarover gesproken
in de Commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en
Economische Zaken. Dat die mogelijkheden tot nu toe niet konden
worden benut vindt echter niet zijn oorzaak in het feit, dat wij
niet voldoende allert zijn geweest, maar in het feit, dat de
subsidiemogelijkheden en -voorwaarden geen soelaas boden voor
de zaken, waarmee wij werden geconfronteerd.
Wederom is de suggestie gedaan voor het uitloven van tipgeld
voor het "aanbrengen" van nieuwe bedrijven. Sommige gemeenten
hebben dit ingevoerd en ook in genoemde commissie zijn al eens
voorstellen in die richting gedaan. Wij hebben gemeend daartoe
niet te moeten overgaan. Wij vinden het n.l. niet juist om op
die manier met andere gemeenten de competitie aan te gaan, om
zodoende bedrijven elders weg te halen. Veel liever doen wij
iets voor de bedrijven zélf dan een tussenpersoon te belonen.
Evenmin voelen wij voor de suggestie om via loting (wederom een
gok-element) middenstanders te gaan bezoeken. Wij onderschrijven,
dat ook de middenstand een aanzienlijk aandeel heeft in het bieden
van wékgelegenheid, maar de motieven, die aan de bedrijfsbezoeken
ten grondslag liggen (problemen rondom Hinderwet, brandbeveiliging,
bedrijfsuitbreiding, verkeer enz.) gelden niet c.q. niet in
gelijke mate voor de middenstand. Wanneer er behoefte mocht bestaan
aan versterking van de contacten met de middenstand, dan geloof ik,
dat daarvoor andere mogelijkheden voorhanden zijn. Als voorbeeld
kan ik noemen het overleg, dat hetft plaatsgevonden met de midden
standsorganisaties omtrent het destijds geformuleerde vent- en
standplaatsenbeleid en dat tot bevredigend resultaat heeft geleid.
Overigens merk ik op, dat mij nog geen geluiden hebben bereikt,
die duiden op de behoefte aan een gestructureerd overleg.
Toch wil ik wel onderzoeken of er bij de middenstand animo
bestaat om één maal per jaar van gedacht te wisselen met het
gemeentebestuur. Wij zouden dan met vertegenwoordigers van
de middenstand, per dorp, kunnen praten over vantevoren
vastgestelde onderwerpen. Ik zal nagaan of men iets voelt
voor zo1n opzet en u daarvan dan mededeling doen.
ONDERWERP: Deelname aan een Regionaal Werkgelegenheids Instituut
ANTWOORD
In meer óf minder hartstochtelijke bewoordingen hebben genoemde
partijen gepleit voor deelname in een op te richten RWI.
Het college heeft zich aangaande deze kwestie inmiddels reeds
uitgesproken in het voorstel, dat U eerder in deze vergadering
hebt behandeld.