-3- Krediet recon- ructie kruispunt edas e baan/S t Jan- raat-Ettenseweg/ lsstraat De heer ERMENGeen problemen met het voorstel«Het CDA vraagt extra aandacht te besteden aan de heel gevaarlijke bocht tussen Etten—Leur en Sprundel. Daar zijn al wat ongelukken gebeurd. Hier dienen extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd te worden. De heer GABRIELS: Met Etten- eur zou overlegd moeten worden omtrent deze reconstructie.In de gevaarlijke bocht zouden vangrails geplaatst moeten worden. De heer VISSENBERG: Akkoord met het betoog van de heer van Miert. Nog enkele vragen: Hoe breed wordt de weg? Wordt hij 50 cm. breder? Dan wordt de totale breedte dus 6 m.want thans is hij - ik heb hem zelf nauwkeurig opgemeten - 5.50 m. Wat gaat er met de oude klinkers gebeuren? Wat met de vrijkomende zwarte grond? Worden er zandwallen van aangelegd zoals bij de Klein-Zundertseweg? De Vrije Lijst pleit ook voor inschakeling van meerdere aannemers. Overigenstussen het rijwielpad en weg staat geen berke- maar een beukehaag. VOORZITTER: Er is naar mijn mening weinig adhesie voor het voorstel van de heer van Miert om het voorstel terug te nemen.Ik stel dan ook voor met de beraadslagingen over dit voorstel door te gaan. Wethouder VERPAALEN:Het is iedereen wel duidelijk dat het college kiest voor onderhandse aanbesteding.Of één dan wel meerdere aannemers, voor dit werk worden uitgenodigd is een kwestie die in het college nog besproken zal worden. De weg wordt niet breder dan 5,50 m. Vol gens gegevens van gemeentewerken is de weg 5,10 m. Er komt 40 cm. bij. In de commissie milieuzaken is toegezegd dat alleen berken zullen ver» dwijnen.Ik doe deze toezegging gestand.Op de plaats van de berken wor den eiken teruggeplant De Bredasebaan is een quartaire weg.Volgens de Rona-richtlijnen ia. dit een weg met overwegend ontsluitingsfunctie en geringe verkeers- functie (hoofdcategorie B 7). Verder is overwogen de weg een netwerk- functie te geven (c 6). D.w.z. dat deze weg 6 m. breed zou gaan worder Eerdere schetsen van de Grontmy wezen daar ook op.Wij hebben deze zaal opnieuw en grondig bekeken.Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op 5.50 m. breedte. De "fuik" kan ook van Etten-^eur^e kant komen wanneer wij de huidige breedte zouden aanhouden en Etten- eur zou gaan reconstrueren met een breedte van 5,50 6.00 m. We zullen met Etten-Leur hierover contact opnemen.De klinkers komen wellicht bij gemeentewerken in de- pöt voor gebruik in bestemmingsplannen (parkeerhavens e.d.). Ook de zwarte grond kan in de bestemmingsplannen gebruikt worden. De heer SCHIJVENGraag willen wij wat de aanbesteding betreft het resultaat horen van hetgeen hieromtrent in het college is besproken. Ook bij onderhandse aanbesteding dienen meerdere aanemers betrokken te worden. De heer VISSENBERG: Blij dat het hier gaat om een verbetering en niet om een verbreding want de weg is nu wel degelijk 5,50 m. Bij verbre ding met ïjr m. komen de bomen op minder dan m. van de wegverharding te staan. De heer GABRIELS: Graag eens een keer andere aannemers.Het blijft momenteel bij de twee firma's Oomen. De heer VAN MIERT: Overleg met Etten-^eur is door wethouder Verpaalen toegezegd. Overigens: mijn opmeting noteert 5,12 m. Wethouder VERPAALEN: De kwestie meerdere aannemers wordt in het col lege besproken.Zodra daarover een beslissing is gevallen wil ik daar over best mededeling doen. De raad verklaart zich hierna akkoord met het voorstel. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ.298.000.voor reconstructie van het kruispunt Bredasebaan/St.Janstraat-Ettenseweg/ Bosstraat (56 wijziging 1985) De heer ERMENWanneer gaat dit plan gerealiseerd worden? Zorgvuldig handelen met betrekking tot de grondverwerving is geboden.We worden geconfronteerd met agrarische bedrijven. Overleg inzake inpassing bij ruilverkaveling in verband met aanleg van fietspaden is wenselijk.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1985 | | pagina 104