-
mil Overgangsregeling
subsidiëring
A.M.W.
-7-
plaats de spreekuren worden gehouden# Mogelijk kan het A.M.W. aan de
wens van het P#S.S#C. voldoen#
Tot nu toe gedogen wij de situatie rondom de 1e maatschappelijk werker#
Eerder heeft de stichting, zoals uit het voorstel kunt lezen, aan
gegeven hoe zij aankijkt tegen een reorganisatie van de leiding van de
gehele instelling. Wij hebben deze plannen vorig jaar afgewezen met
het oog op een eventuele bestuurlijke reorganisatie. Het zal derhalve
afhangen van met name de reorganisatie van de stichting en/of de
maatschappelijke dienstverlening om tot een definitieve oplossing te
komen voor het coördinatieprobleem# Wij verwachten dat de stichting
- hoe moeilijk dat ook zal zijn vanuit historische aspecten zelf de
voor- en nadelen tegenover een regionale voorziening zal aangeven.
Er heeft overleg plaatsgevonden over eventuele handhaving van de si
tuatie met betrekking tot de 1e maatschappelijk werker. Toen werd er
echter nog van uitgegaan dat de stichting deze kosten zou financieren
uit de eigen inkomsten van het S.K.W. In een later overleg, hetgeen
ambtelijk is gevoerd, is daarop wel gewezen.
Wij zijn het met de V.V.Ï). eens dat begrotingen ruimschoots op tyd in
gediend moeten worden. Voor het A.M.W# kenden we tot nu toe geen
gemeentelijke subsidieregeling. In de U tevens voorgelegde Overgangs
regeling subsidiëring A.M.W. zijn nu termijnen opgenomen. Wij zijn het
oneens met elkaar waar het betreft:'de raad stelt niet de begroting
A.M.W. vast, maar keurt die goed onder toekenning van het maximale
subsidieJ Dit is geen 'wassen neus' en ook niet 'het paard achter de
wagen spannen'U als raad hebt nu de gelegenheid op het A.M.W. c.q.
de subsidiëring daarvan in te gaan, zodat dat by de behandeling van
de gemeentebegroting weer niet een ellenlange discussie met zich
meebrengt, aldus de voorzitter.
De heer SQHIJVEN: De subsidiëring van het extra bedrag van ƒ8.407»=
is geen structurele subsidie. Het betreft hier een tijdelijke oplos
sing. Ik dring erop aan het A.M.W. te adviseren de definitieve op
lossing te vinden binnen het sociaal—cultureel werk.
VOORZITTERS Iedereen heeft ervoor gepleit het A.M.W. zoveel mogelijk
in stand te houden. De gemeente Rucphen heeft als enige in het West
brabantse daarvoor een eigen stichting. Nodig daarvoor is een lei
dinggevende, coördinerende functionaris. Zeker nu de directeur we
gens ziekte daarvoor niet meer verantwoordelijk kon zijn. Bekeken zal
moeten worden of dit nu na de reorganisatie meer in regionaal verband
of anderszins kan gebeuren. De subsidiëring is van tydelijke aard en
we zullen bezien hoelang dat nog te handhaven is.
De heer ERMEN vroeg de grootst mogelyke zorgvuldigheid in deze zaak
te betrachten om tot een goede oplossing te komen. Geen structurele
voorziening, maar ook geen tydslimiet was gewenst.
Vervolgens gaf de raad zijn fiat aan het voorstel.
Voorstel tot het vaststellen van de "Overgangsregeling subsidiëring
Algemeen Maatschappelijk Werk".
De heer LUIJKX: Akkoord met het voorstel. Ook wy menen dat, wanneer
er als gevolg van nieuwe ryksombuigingen tussentijds kortingen plaats
vinden op de rijksbydrageer overleg gevoerd moet worden met de instel
ling. In beginsel vindt Algemeen Belang dat bezuinigingen van het
Ryk op de gemeente afgewenteld, op de betreffende sectoren dienen te
worden toegepast.
De heer VAN MIERT: Akkoord met het voorstel. Wij zijn voorstander van
het behouden van de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor het beoor
delen van de doelmatigheid en de kwaliteit van de verrichte activi
teiten.
De heer ERMEN: In de laatste bijeenkomst van de welzijnscommissie is
deze overgangsregeling uitgebreid ter sprake gekomen. Temeer daar
een aantal raadsleden zich tijdens deze byeenkomst niet duidelijk
heeft uitgesproken willen wij het fundamentele punt van deze discus—