- mil Overgangsregeling subsidiëring A.M.W. -7- plaats de spreekuren worden gehouden# Mogelijk kan het A.M.W. aan de wens van het P#S.S#C. voldoen# Tot nu toe gedogen wij de situatie rondom de 1e maatschappelijk werker# Eerder heeft de stichting, zoals uit het voorstel kunt lezen, aan gegeven hoe zij aankijkt tegen een reorganisatie van de leiding van de gehele instelling. Wij hebben deze plannen vorig jaar afgewezen met het oog op een eventuele bestuurlijke reorganisatie. Het zal derhalve afhangen van met name de reorganisatie van de stichting en/of de maatschappelijke dienstverlening om tot een definitieve oplossing te komen voor het coördinatieprobleem# Wij verwachten dat de stichting - hoe moeilijk dat ook zal zijn vanuit historische aspecten zelf de voor- en nadelen tegenover een regionale voorziening zal aangeven. Er heeft overleg plaatsgevonden over eventuele handhaving van de si tuatie met betrekking tot de 1e maatschappelijk werker. Toen werd er echter nog van uitgegaan dat de stichting deze kosten zou financieren uit de eigen inkomsten van het S.K.W. In een later overleg, hetgeen ambtelijk is gevoerd, is daarop wel gewezen. Wij zijn het met de V.V.Ï). eens dat begrotingen ruimschoots op tyd in gediend moeten worden. Voor het A.M.W# kenden we tot nu toe geen gemeentelijke subsidieregeling. In de U tevens voorgelegde Overgangs regeling subsidiëring A.M.W. zijn nu termijnen opgenomen. Wij zijn het oneens met elkaar waar het betreft:'de raad stelt niet de begroting A.M.W. vast, maar keurt die goed onder toekenning van het maximale subsidieJ Dit is geen 'wassen neus' en ook niet 'het paard achter de wagen spannen'U als raad hebt nu de gelegenheid op het A.M.W. c.q. de subsidiëring daarvan in te gaan, zodat dat by de behandeling van de gemeentebegroting weer niet een ellenlange discussie met zich meebrengt, aldus de voorzitter. De heer SQHIJVEN: De subsidiëring van het extra bedrag van ƒ8.407»= is geen structurele subsidie. Het betreft hier een tijdelijke oplos sing. Ik dring erop aan het A.M.W. te adviseren de definitieve op lossing te vinden binnen het sociaal—cultureel werk. VOORZITTERS Iedereen heeft ervoor gepleit het A.M.W. zoveel mogelijk in stand te houden. De gemeente Rucphen heeft als enige in het West brabantse daarvoor een eigen stichting. Nodig daarvoor is een lei dinggevende, coördinerende functionaris. Zeker nu de directeur we gens ziekte daarvoor niet meer verantwoordelijk kon zijn. Bekeken zal moeten worden of dit nu na de reorganisatie meer in regionaal verband of anderszins kan gebeuren. De subsidiëring is van tydelijke aard en we zullen bezien hoelang dat nog te handhaven is. De heer ERMEN vroeg de grootst mogelyke zorgvuldigheid in deze zaak te betrachten om tot een goede oplossing te komen. Geen structurele voorziening, maar ook geen tydslimiet was gewenst. Vervolgens gaf de raad zijn fiat aan het voorstel. Voorstel tot het vaststellen van de "Overgangsregeling subsidiëring Algemeen Maatschappelijk Werk". De heer LUIJKX: Akkoord met het voorstel. Ook wy menen dat, wanneer er als gevolg van nieuwe ryksombuigingen tussentijds kortingen plaats vinden op de rijksbydrageer overleg gevoerd moet worden met de instel ling. In beginsel vindt Algemeen Belang dat bezuinigingen van het Ryk op de gemeente afgewenteld, op de betreffende sectoren dienen te worden toegepast. De heer VAN MIERT: Akkoord met het voorstel. Wij zijn voorstander van het behouden van de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor het beoor delen van de doelmatigheid en de kwaliteit van de verrichte activi teiten. De heer ERMEN: In de laatste bijeenkomst van de welzijnscommissie is deze overgangsregeling uitgebreid ter sprake gekomen. Temeer daar een aantal raadsleden zich tijdens deze byeenkomst niet duidelijk heeft uitgesproken willen wij het fundamentele punt van deze discus—

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 70